• Anonym

Hjälp

Hej!
     MIn som föddes 3 v för tidigt.
    När jag fick honom så fick han först bröst sen ersättning. Jag försökte amma 3-4 v men gav upp när det bara sinade hur mycket han än fick suga.
    Han har hela tiden gått upp bra ivikt men nu senaste 2 v ungefär s har han ätit dåligt, han avslutade en penicillinkur igår för att han varit förkyld och hostig och haft hög sänka.
    Han äter så himla ojämt och jag börjar bli orolig att han äter för dåligt...Idag har han än så länge ätit 3 gr och då sammanlagt 300 ml. igår åt han mer då åt han sammanlagt ca 650 ml. Han äter6-7 gr per dygn.

Sen ska jag väcka honom om han sover eller ska han få säga till själv om han är hungrig?

• Svar på tråden Hjälp
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är svårt att bedöma om du bör kontakta sjukvården eller inte, då jag inte vet hur gammal eller hur hans allmäntillstånd varit/är.

Förmodligen har han haft en rejäl infektion som påverkat honom. Han borde dock vara på väg att tillfriskna, då det verkar som att det gått två veckor (med tanke på att det var då han började äta sämre) och han avslutat sin AB-kur. Att han äter 6-7 gånger låter rimligt, även om han borde börja äta större mängder igen.

Mitt råd är att du har koll på att han kissar regelbundet och att han är pigg. Upplever du däremot att han kissar lite, blir tröttare och eller mår sämre på något sätt, tycker jag att du kontaktar sjukvården direkt.

MVH Christine

Svar på tråden Hjälp