• Gaytjej

I vilken ställning krystade du?

I vilken ställning tog du merparten av krystfasen?

Ifall du låg ner på rygg (halvsittande/halvliggande) och en liten andel av krystvärkarna liggande på sidan så rösta för det alternativ du krystade mest i, halvsittande/halvliggande i detta exempel. Tog du ungefär hälften av krystvärkarna i sängen och hälften stående på knä så välj en 'kombination av ovan nämnda'.
    Har du fött två barn så rösta på den första förlossningen.
    Har du fött tre eller fler barn så rösta på det du gjort mest (två barn mestadels stående, ett barn mestadels liggande = rösta på stående).

Om ni har tid så svara gärna på någon/några av dessa följdfrågor!

- Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    - Blev du uppmuntrad av personal att krysta i en viss ställning?

- Om du testat flera ställningar berätta gärna om du kände någon skillnad!
    - Hur länge varade din krystfas?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ställning krystade du?
  • Mary Jo

Mestadels på rygg. Orkade inte på knäna och fick massa sendrag när jag låg på sidan.

- Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    Ja Jag ville helst krysta på knäna men det orkade jag inte. Var så slut..
    Jo,dom ville att jag skulle krysta liggandes på sidan,men fick sendrag!
    Kommer inte ihåg om jag kände någon skillnad. Eller jo,jag hade lättare att känna hur jag skulle krysta när jag låg på rygg,fick inga krystvärkar.

40 minuter..

• ploten

Satt på förlossningspall, så röstade på "sittande". Hade på förhand bett om att bli pushad till att vara mer rörlig och upprätt, efter att mitt första barn föddes med akut snitt, och barnmorskan då sa att jag blivit liggande för mycket på rygg. Hade inte specifikt bett om just förlossningspall, men barnmorskan föreslog det, och det kändes bra. Krystandet tog 45 min.

• Miss Skellington

Första: Liggandes på sidan - självvalt
    Andra: Liggandes på rygg - ej självvalt. Krystvärkarna kom när läkaren skulle ta pH-prov, då var det liksom inte läge att ändra ställning.

Bestämt och bestämt... Jag hade en önskan om att få ligga på sidan under förutsättning att det var möjligt på båda förlossningarna.

Första: De följde min önskan och såg till att jag hamnade på sidan innan det var dags.
    Andra: När det var dags att krysta fanns inte tid att ändra ställning. Jag låg där jag låg - på rygg.

Tyckte jag fick mer kraft i krystningarna när jag låg på sidan.

Ettan: 19 minuter
    Tvåan: 6 minuter

Resistance is futile...
  • Saarraa
    Redan under graviditeten så kände jag att jag gärna ville föda i knästående ställning
    med stöd av uppfällt ryggstöd.. Jag hade hört så mycket bra om den ställningen, och
    alla som berättade om den var så nöjda. Så det blev den ställningen för mig också
    och jag är verkligen glad och nöjd med den, allt gick så himla smidigt tycker jag.

Jag stog på knä redan innan jag började krysta, och när jag väl skulle börja krysta
    så sa bm åt mig att lägga mig på rygg.. Men då sa jag att jag ville föda i knästående
    ställning, och så var det inget mer med det :)

Provade ingen annan ställning.

Jag låg med krystvärkar i drygt 2 ½ timme innan jag ens fick börja krysta, ja jag fick
    inte börja krysta trots att jag hade krystvärkar.. För sonen låg fortfarande så långt upp.
    Så jag fick ligga och flåsa mig genom krystvärkarna, inte roligt, men det gick bra.
    Sen när jag väl fick börja krysta så tog det bara 11 minuter, 4 krystvärkar, så kom han ut.
    Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • Nintendo
    Jag ville krysta ståendes på knä med första och liggandes på sidan med andra, men det blev halvliggandes på rygg med båda barnen.

Första barnet kom väldigt snabbt så jag var "tvungen" att ligga ner för att sakta ner det lite. Andra barnet mådde bara bra när jag halvlåg så där var det inte heller så mycket att välja på och där gick det också lite snabbt.

Med första ca 5 min, med andra 10-15 min.
  • Freijah
    Från början ville jag egentligen stå på knä, men när väl förlossningen startade så kändes det bättre att halvsitta med fötterna på fotstöden och karln bakom mig o höll mig sittandes.

Dom uppmuntrade mig att göra som jag själv kände var bäst, hjälpte till att ändra ställning och kom med förslag på hur jag kunde förbättra ställningarna.

Testade att stå på knä, ligga på sidan och halvsittandes med fotstöd.
    Tyckte att det var lättare att kontrollera krystningarna och ta i ordentligt när man halvsatt och kunde ta spjärn mot fotstöden.

20-25 minuter ca
  • Louvre

Stod på knä i sängen och höll tag i huvudändan som var uppfälld.

Ja, hade läst på lite och tyckte det lät bra med knästående förlossning så båda barnen föddes så, det var super!

BM sa inte mycket alls, bara frågade om jag ville ha lustgas.

Kanske 30-40 min.

Det var verkligen två smidiga förlossningar

Prinsessmor <3
  • Louvre
    Louvre skrev 2011-03-23 20:51:21 följande:

Stod på knä i sängen och höll tag i huvudändan som var uppfälld.

Ja, hade läst på lite och tyckte det lät bra med knästående förlossning så båda barnen föddes så, det var super!

BM sa inte mycket alls, bara frågade om jag ville ha lustgas.

Kanske 30-40 min.

Det var verkligen två smidiga förlossningar

Haha, min man sa att jag minns fel... det tog bara ca 20 min med båda men konstigt nog kändes det som mycket längre för mig
    Prinsessmor <3
  • Ingiz
    Ja, det hade jag. Jag ville ligga på sidan eller stå på alla fyra. Jag började på sidan men fick sedan lägga mig på rygg halvsittandes i sängen.

Nej, de följde mina önskemål som jag hade skrivit i förlossningsbrevet. Sedan tappade de liten på CTG och han var i farozonen för syrebrist så jag hade inget val utan att krysta halvsittandes med yttre press (dvs en doktor och en BM som pressar för kung och fosterland samtidigt som jag krystar för kung och fosterland).

Nej, jag han inte få krysta på sidan eftersom allt blev akut så snabbt.

9 minuter, sedan hade jag vår lille kille på bröstet.
  • Maeva

Jag hade velat krysta i upprätt läge. Tyvärr gick inte förlossningen som planerat, så jag hamnade i gynläge, något som jag varit livrädd för innan. Jag krystade i ca 2 timmar, efter 8 misslyckade drag med sugklocka blev det ett akutsnitt.

Svar på tråden I vilken ställning krystade du?