Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Kräks av ny ersättning

Hej!

Frågan är om det är ersättnigen eller om kräkningarna, helt enkelt, "råkade" inträffa samtidigt som ni bytte ersättning. Onekligen låter det som att hon börjat kräkas mer och det bör man naturligtvis uppmärksamma.

Jag tycker ni ska ha koll på när, hur och i vilken omfattning hon kräks. Att barn kan kräkas då och då är helt naturligt, men det kan också vara förorsakat av allergi, reflux eller en infektion till exempel.

Att hon verkar må bra i övrigt talar för att det inte rör sig om en infektion eller allergi. Möjligen kan hon vara besvärad av att magmunnen inte sluter tätt ordentligt, vilket oftast inte märks förrän barn är några veckor gamla.

Fundera på om hon kräks mindre, om ni ger mindre mängder oftare, håller henne upprätt och väntar med att lägga ned henne tills det gått en stund sedan hon åt. Att hjälpa henne rapa, både mitt i maten och efter är förmodligen också bra.

Men, som sagt, uppmärksamma och skriv gärna ned under några dagar hur hon kräks osv. Kontakta sedan er BVC-sköterska så att hon kan göra en mer omfattande/noggrann bedömning.

MVH Christine

• BVC Sköterskan

Hej!

Man kan enkelt räkna ut hur mycket hon behöver per dygn för att växa tillfredsställande. Du tar hennes vikt i kilo gånger 150 ml, så får du fram den totala dygnsmängden. Till exempel 4,5 kilo x 150 ml = 675 ml och det skulle innebära att hon borde äta runt 100 ml per mål. Naturligtvis kan mängden variera något och intaget under dagen kan se olika ut.

Min erfarenhet är att under tillväxtfaser äter barn mer än vanligt. De brukar sedan lugna ned sig. Det finns dock också en risk att hon äter för att stilla magknip, vilket kan bli en ond cirkel.  Det vill säga barnet vill äta/suga ofta för att stilla besvären, vilket dock resulterar i att magen aldrig får vila. Detta brukar vara som tydligast runt fyra till åtta veckor enligt min erfarenhet.

Som sagt var uppmärksam på hennes kräkningar och prata med er BVC-sköterska för att gå djupare in på vad som ger dessa kräkningar.

Trevlig helg!

MVH Christine

Svar på tråden Kräks av ny ersättning