• Anonym

Var drar ni gränsen för sekretess?

Detta är en fråga som ställs av ren nyfikenhet till er som jobbar inom verksamheter som har sekretess. Hur fungerar det i verkligheten? Hur mycket får man säga till sin vän eller sin partner? Är det ok att prata om en händelse med en klient så länge man inte berättar namn, ålder, kön eller andra specifika saker som gör att klienten går att kännas igen? Lagen verkar lite luddig när det gäller exakt var gränsen går.

Vissa arbeten innebär en tuff psykisk belastning och man tar kanske med sig arbetet hem. Man blir kanske utsatt för saker från klientens sida. Det räcker kanske inte att ha handledning eller diskutera med kollegorna. Då kanske man behöver ventilera med en vän för att kunna bearbeta själv. Det känns orimligt att vara en "slask"-hink där folk hela dagarna ska ösa över sina problem och man bara ska samla och samla men aldrig få utlopp för det. Om sekretessen innebär att man inte överhuvudtaget får nämna något som händer med klienter, även om klienterna är anonyma i "berättelsen" så får man ju inte heller prata om det när man går till en kurator eller terapeut.

Hur fungerar det?

• Svar på tråden Var drar ni gränsen för sekretess?
  • Anonym

Jag arbetar under sekretess och kan erkänna att jag ventilerar med min partner ibland. Inte så att jag berättar några detaljer och aldrig något som gör att han skulle kunna lista ut vem jag pratar om (nu arbetar jag i en annan kommun än vi bor i så risken att han skulle känna igen någon jag möter i jobbet är minimal).
    Men att komma hem efter en tuff dag på jobbet och inte kunna prata med min sambo utan gå och hålla allt inom sig fungerar inte för mig.

• Anonym
    Anonym (Ssk) skrev 2011-03-24 08:13:49 följande:
    Jag är sjuksköterska på akuten. Jag kan ibland berätta saker som hänt under dagen för min man, men då så avidentifierat som det går. Jag är medveten om att det ändå är att bryta mot sekretessen, men jag har ibland ett behov av att få ur mig jobbiga saker som då och då händer på jobbet. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att prata med någon annan än honom och skulle aldrig berätta detaljer. Det kan tex vara "Det kom in en trafikolycka idag och en ung mamma dog på akutrummet. Jag kände mig otillräcklig och maktlös. Jag fick trösta barnet tills mostern kom. Det var as-jävla-skit-jättejobbigt, men jag kunde ju inte visa det för barnet!" 

En svår grej jag en gång var med om var en rätt känd person som besökte akuten, h*n betedde sig asilla, var drogpåverkad, ville slåss med personalen och blev till slut hämtad av polis. I media framställdes situationen som helt annorlunda och plötsligt var det jättesynd om honom/henne. Faan, vad jag irriterade mig på det, men det kunde man ju inte få ur sig!
    Jag kan tänka mig att det är svårt att hålla tyst när man vet att folk har fått fel syn på något, där kanske personalen ifrågasätts och man inte ens kan försvara sig utan att bryta sekretessen osv. Finns många lägen då det är svårt.

Men är det verkligen att bryta mot sekretessen om man tex berättar att "idag hotade en klient mig för att han missuppfattade mig", eller "jag har ett hemskt fall just nu med en flicka som blivit utsatt för massa övergrepp". Man berättar i de fallen inget som pekar ut vem personen ifråga är ju. Är det ändå sekretessbrott? Och det exemplet jag tog upp ovan, angående om man själv som personal behöver gå till kurator och bearbeta saker. Man kan ju inte bearbeta utan att berätta vad som hänt (men såklart fortfarande tänka på att ingen ska kunna räkna ut vem klienten är). Det blir ju mer av en fallbeskrivning.

OM sekretessen är så hård att man inte ens får diskutera anonymiserade fall så tror jag att få följer det. Iallafall bland de som arbetar inom verksamheter där de tar hand om andras psykiska hälsa eller sociala problem. Det är ett orimligt krav att någon ska kunna hålla så mycket och så stora saker inom sig tror jag.
  • Anonym
    linjes skrev 2011-03-24 08:34:13 följande:
    Pratar inte om jobb med min man öht,jobbar som uska....

Jag lämnar kvar tankarna på jobbet när jag går hem
    Vilken inriktning arbetar du inom? Jag funderar lite över om detta skiljer sig åt mellan olika arbetsplatser eftersom det är olika grad av psykisk belastning. Jobbar man exempelvis på en skola, så händer det säkerligen jobbiga saker ibland, men det utgör inte större delen av arbetet. Men om man istället arbetar på ett behandlingshem för deprimerade människor med trasiga bakgrunder, eller kanske klienter som är aggressiva mot personalen, så utgör det en tung psykisk belastning.

Tycker du aldrig att det är svårt att lämna allt på jobbet? Även om det händer stora händelser där du kanske blir väldigt illa berörd?
  • Anonym
    Anonym (soc.sekr) skrev 2011-03-24 11:13:50 följande:
    Därför att det är (enligt mig) tecken på empatibrist......
    Jag tror som sagt att det beror på var man jobbar. Men visst dyker det alltid upp saker som är svåra, och det är ju konstigt om man kan släppa det till 100% när man går hem.
  • Anonym
    Anonym (soc.sekr) skrev 2011-03-24 11:13:50 följande:
    Därför att det är (enligt mig) tecken på empatibrist......
    Oj, för mig är det beundransvärt att man kan dela på jobb o fritid, och det är på så sätt man undviker att bli utbränd. Jag jobbar som du som soc.sek och jag lämnar också jobbet på jobbet, annars hade jag inte klarat av att göra det bra jobb jag faktiskt gör..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-24 11:20:11 följande:
    Oj, för mig är det beundransvärt att man kan dela på jobb o fritid, och det är på så sätt man undviker att bli utbränd. Jag jobbar som du som soc.sek och jag lämnar också jobbet på jobbet, annars hade jag inte klarat av att göra det bra jobb jag faktiskt gör..
    Men man är bara människa. Det är inte "mänskligt" eller ens sunt att stänga av helt känslomässigt. Så tror jag iallafall. Om din klient uppträder aggressivt gentemot dig och kanske hotar dig, är det något som du inte ens berörs av?
  • Anonym

Jag tror man måste skilja på jobb och fritid, skulle jag tänka på mitt jobb och mina arbetsuppgifter i hemmet och på min fritid skulle jag bara må dåligt och bli stressad.

Kan man inte släppa jobbet när man är hemma så tror jag man blir galen och jävligt bitter, som en viss soc.sekr här inne :-P

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-24 11:29:00 följande:
    Jag tror man måste skilja på jobb och fritid, skulle jag tänka på mitt jobb och mina arbetsuppgifter i hemmet och på min fritid skulle jag bara må dåligt och bli stressad.

Kan man inte släppa jobbet när man är hemma så tror jag man blir galen och jävligt bitter, som en viss soc.sekr här inne :-P
    Varför skulle hon vara bitter?

Jag har sett barn utföra allvarliga självmordsförsök, träffat våldtagna och traumatiserade barn, misshandlade barn mm. Jag har blivit utsatt för hot och våld av klienterna. Jag kan inte släppa om jag hittat min klient liggandes i sin egen blodpöl på gränsen till att vara död. Det är INTE normalt att uppleva en sådan sak, och sedan gå hem och äta middag med familjen som om ingenting har hänt. Jag tror det är en skyddsmekanism när man gör så, och till slut kommer allt man förtryckt upp till ytan.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-03-24 11:35:18 följande:
    Har jobbat i verksamhet där det kunde inne bära långa fängelsestraff om man delgav information till fel person. Berättade aldrig något till min fru. För det första var det olagligt och för det andra var det ett skydd för oss båda.

Hon viste att det jag berättade för henne var sånt hon kunde nämna för andra
    Jag vissta att om det kom ut var det inte via min fru i alla fall.
    Men det tycker jag är självklart, att man bara berättar sånt som är "ok" att det kommer ut till andra. Men jag anser inte att det är sekretessbrott om jag säger "vi hade en klient som försökte ta livet av sig idag". Ingen kan räkna ut vem det handlar om.
Svar på tråden Var drar ni gränsen för sekretess?