• Fredis

Ni som enbart pumpar..

.. Hur mkt får ni ut? Hur ofta pumpar ni och hur länge? Hur gör ni på natten? Hur funkade det i början?? Jag får inte till det, får ut 30 ml per gång, pumpar iofs ej nattetid, då istället rinner det och blir blött i sängen. Sonen bara 1,5 v och klarar ej ta bröstet.

• Svar på tråden Ni som enbart pumpar..
  • inga76

Hade det som du i början. Blev rådd av amningsmottagningen att pumpa mer intensivt för att få upp produktionen. Pumpar så ofta det går, idealt ca 15 min på varje bröst var 3-4 timme dygnet runt. Men det är inte alltid möjligt för dottern har ju sina behov också. Får ut ca 50-100 ml per tillfälle, så vi ger mycket ersättning också (hon är snart 6 veckor och äter runt 150 ml per mål). Jag försöker amma också... så det kan kännas som att hela dygnet går åt till hennes mat i olika former. Tyvärr känns det inte hållbart i längden så vi lutar åt att dra ned på pumpandet.

• Clotilda

Jag fick rådet på BVC om att pumpa på natten om jag ville få upp produktionen, eftersom det skulle vara mest effektivt. När jag slutade pumpa på natten minskade min mjölk väldigt fort så det kanske ligger något i det.

• YonnaLi

Jag hade också problem med pumpningen de första veckorna, men nu efter två månader har jag äntligen fått upp produktionen och pumpar tre gånger om dagen och får då ut mellan 300-400 ml per gång. Innan produktionen hade kommit igång någorlunda så fick vi komplettera med ersättning, men det gillade inte min lilla killes mage alls. Men nu i efterhand var det värt allt besvär. 

• Niiskuneiti

Om du vill få upp produktionen måste du pumpa mycket oftare. Jag pumpade i början var 3:e timme, dygnet runt. Ungefär en kvart åt gången, dubbelpumpade. Fick ut ca 2-300 ml per gång.

Naturligtvis inte hållbart i längden att pumpa så ofta, men när det stabiliserat sig efter en månad eller så, så kunde jag minska på antalet gånger men absolut inte hoppa över en hel natt. Då går produktionen snabbt ner. Sen blev mina bröst sprängfulla. Men när du kommit igång efter ca en månad eller nåt så får du ju se hur just du fungerar, det där verkar vara olika.

Det viktigaste för att få igång produktionen är alltså att stimulera brösten OFTA.

Hoppas du får det att fungera {#emotions_dlg.flower}

• Niiskuneiti

Förresten, använd amnigsinlägg så blöter du inte ner kläder och säng Flört

• Fredis

Tack för svar. Jag borde alltså pumpa även på natten, hur orkar ni det? Känns som sömnen blir väldigt störd ändå. Klarar man även pumpa? Jag läcker så otroligt mkt på natten, inlägg räcker inte långt, vaknar av att jag är kall o sjöblöt.,

• inga76

Det är verkligen inte lätt att få ihop det när man ska pumpa, ge bebisen en chans att träna på att amma, ge ersättning och diska alla flaskor och pumpgrejer inför nästa omgång. Det blir inte många timmars sömn. Men om man nu vill amma eller åtminstone se till att bebisen får i sig så mycket bröstmjölk som möjligt i början tycker jag att det är värt en rejäl satsning såhär i början. Din bebis är ju jätteliten och det finns en god chans att han får bättre tag om bröstet inom några veckor om ni tränar på det, speciellt om du får upp en bra produktion så att han får något för sina ansträngningar.

YonnaLi - hur lång tid med intensivpumpning tog det innan du fick ut så mycket?

• brünnhilde
    Fredis skrev 2011-03-25 09:42:17 följande:
    Tack för svar. Jag borde alltså pumpa även på natten, hur orkar ni det? Känns som sömnen blir väldigt störd ändå. Klarar man även pumpa? Jag läcker så otroligt mkt på natten, inlägg räcker inte långt, vaknar av att jag är kall o sjöblöt.,
    Ja, det är jättejobbigt, men barnet äter ju även på natten, så man är kanske ändå uppe? (jag pumpade vid varje mattillfälle, för att "synka" barnet inför amning)

Har du provat att sova med mjölkuppsamlare?

Antagligen läcker du så mycket för att inte brösten töms på natten.

Som det skrivits tidigare är dubbelpumpning väldigt effektivt för att öka produktionen.
  • inga76

Man får förenkla så mycket som möjligt också. Vi har köpt en hel uppsättning flaskor och dinappar som vi förbereder på kvällen, så att vi ska ha så lite att göra som möjligt med ersättningen på natten. Varje insparad sovminut känns värdefull när man är tillräckligt desperat

• WSalma

Jag pumpar var 3-4 timme dygnet runt. Det är lite olika hur mycket jag får ut, mellan 100 och 220 ml per gång. Min son är nio dagar gammal och jag har pumpat sedan dag 2-3 ungefär.

Jag förbereder pumpen på kvällen, ser till att den är steriliserad och monterad och att hans flaska är förberedd i kylskåpet. Sen kan pappan mata medan jag pumpar, där det klart på 30-45 minuter. Diskar pumpen och sätter den i sterilisatorn så att den är klar för nästa morgon.

• 3tjejer

Jag fick pumpa helt första tre veckorna med första bebisen innan hon tog bröstet. Därefter tog det ett tag till innan hon kunde tömma bröstet och då fick jag både amma, pumpa och flaskmata. Jag drack mycket amningste hela tiden och pumpade varje gång bebisen åt, ca var 3e timme dygnet runt. I början pumpade jag samtidigt som pappan flaskmatade (första två veckorna när han var hemma).

Svar på tråden Ni som enbart pumpar..