• inga76

Ni som enbart pumpar..

Hade det som du i början. Blev rådd av amningsmottagningen att pumpa mer intensivt för att få upp produktionen. Pumpar så ofta det går, idealt ca 15 min på varje bröst var 3-4 timme dygnet runt. Men det är inte alltid möjligt för dottern har ju sina behov också. Får ut ca 50-100 ml per tillfälle, så vi ger mycket ersättning också (hon är snart 6 veckor och äter runt 150 ml per mål). Jag försöker amma också... så det kan kännas som att hela dygnet går åt till hennes mat i olika former. Tyvärr känns det inte hållbart i längden så vi lutar åt att dra ned på pumpandet.

• inga76

Det är verkligen inte lätt att få ihop det när man ska pumpa, ge bebisen en chans att träna på att amma, ge ersättning och diska alla flaskor och pumpgrejer inför nästa omgång. Det blir inte många timmars sömn. Men om man nu vill amma eller åtminstone se till att bebisen får i sig så mycket bröstmjölk som möjligt i början tycker jag att det är värt en rejäl satsning såhär i början. Din bebis är ju jätteliten och det finns en god chans att han får bättre tag om bröstet inom några veckor om ni tränar på det, speciellt om du får upp en bra produktion så att han får något för sina ansträngningar.

YonnaLi - hur lång tid med intensivpumpning tog det innan du fick ut så mycket?

• inga76

Man får förenkla så mycket som möjligt också. Vi har köpt en hel uppsättning flaskor och dinappar som vi förbereder på kvällen, så att vi ska ha så lite att göra som möjligt med ersättningen på natten. Varje insparad sovminut känns värdefull när man är tillräckligt desperat

Svar på tråden Ni som enbart pumpar..