• skånegås

Får lön fast jag inte jobbar??!!

Förra månaden var jag hemma med graviditetspenning och fick lönebesked från arbetsgivaren på 0 kr. Idag kom denna månads då jag tagit ut fp bf11/3 (men har ej kommit än...) och jag får 4500kr i lön utan att jobba en minut plus föräldrapenningen. Är det inte helt sjukt.. Har man jobb får man hur mycket som helst, har man inget får man inget... Är det fler som får lön vid föräldraledighet? Vanligt?

• Svar på tråden Får lön fast jag inte jobbar??!!
  • sara1981

Om man har kollektivavtal är det relativt vanlgt att man får en summa från arbetsgivaren som föräldraledig. Hur mycket och hur länge varierar beroende på avtalet.

Amilia 2006 Max 2008
  • Annelie 76

En del arbetsgivare betalar ut, inte lön utan nåt annat, när man har föräldrapenning. Det kanske är det du fått? Du kan ju alltid ringa och kolla...

• Nica01

Beror som sagt på vilka avtal som gäller hos din arbetsgivare. Statliga arbetgivare betalar tex ut 10% på lönen när man är föräldraledig. Det är ett sätt att göra sig mer attraktiv som arbetsgivare och försöka öka jämställdheten i uttaget av föräldrapengen.

• tjötas

På mitt jobb får jag 10 % av lönen i 4 månader när jag är föräldraledig. Blir några tusenlappar. Är hemma längre än 4 månader men det är bara de första 4 månaderna jag får den så kallade föräldralönen.

• skånegås
    tjötas skrev 2011-03-24 13:07:07 följande:
    På mitt jobb får jag 10 % av lönen i 4 månader när jag är föräldraledig. Blir några tusenlappar. Är hemma längre än 4 månader men det är bara de första 4 månaderna jag får den så kallade föräldralönen.
    Tänk att det är så mycket man inte vet, men får väl ta det som bonus... Man blir ju riktigt rik av att vara föräldraledig... Jag som får 4:e barnet får 1700:- mindre i barnomsorgsavg, drygt 2000:- mer i barnbidrag och så föräldralön på 4500:-.... =8200:- efter skatt, plus fp på drygt 8000:- . Mer än vad jag tjänar i vanliga fall... Tungan ute
Svar på tråden Får lön fast jag inte jobbar??!!