• lenlag79

Måste sammandragningar göra ont?

Är lite osäker på det här med sammandragningar. Den senaste tiden så har min mage titt som tätt blivit stenhård som en fotboll, och efter en stund så har den blivit mjuk (nåja, mjuk är den väl aldrig när man är gravid men ni förstår nog vad jag menar). Och de senaste dagarna så har det blivit mer regelbundet.

Jag är omföderska, men hade inga som helst åkommor eller besvär under första graviditeten så det är därför jag nu är osäker på om detta är sammandragningar eller om det är något annat.
    Har dessutom sedan igår haft en svag molvärk i nedre delen av magen, fast det jag funderar mest över är att magen hårdnar stup i kvarten. Har sökt i forumet här på FL om sammandragningar, men de som skriver om det skriver även att det gör ont. Så därför undrar jag om man måste ha ont i magen för att det ska vara sammandragningar eller om det "räcker" med att magen hårdnar.

Är gravid i vecka 35 (34+4 för att vara exakt).

• Svar på tråden Måste sammandragningar göra ont?
  • Ema86

nä det behöver inte göra ont. läste nånstans att förverkar inte ska kännas vidare mycket alls :)

• Nica01

Hade aldrig några sammandragningar som gjorde ont så det tror jag inte. Sedan har ju alla lite olika definition på vad som är att göra ont eller inte så det kan ju vara svårt att jämföra rakt av.

• LiJo10

Nix, mina gjorde inte heller ont. Kändes bara lite skumt när magen drog ihop sig och man var liksom tvungen att stanna upp en stund, men ont gjorde det inte. Låter fullt normalt tycker jag!

• lenlag79

Tackar för snabba svar =)

Då är det med andra ord sammandragningar som gör att jag flertalet gånger per dygn kan använda min mage som bord
    Åtminstone om jag har förstått det hela rätt.

• glödlampan

Mina sammandragningar gör inte heller ont, magen blir bara stenhård. Vissa dagar har jag även lite molvärk längs ner som mensvärk ungefär.

• lenlag79
    glödlampan skrev 2011-03-24 14:14:56 följande:
    Mina sammandragningar gör inte heller ont, magen blir bara stenhård. Vissa dagar har jag även lite molvärk längs ner som mensvärk ungefär.
    Låter precis så som jag har det, fast mina sammandragningar har blivit mer markanta (de kommer oftare) det senaste.
    När har du BF?
  • Snabeldrake

Det behöver inte göra ont. Mina sammandragningar kändes knappt alls i början utan blev bara hård mage. Det gjorde ondare senare när det närmade sig förlossningen. Då kändes det verkligen att det var förvärkar.

• eilien

Man brukar säga att så länge de inte gör ont och minskar/upphör när man lägger sig och vilar så är det ingen fara. Gör de ont och inte upphör vid vila så bör man kontakta förlossningen. Så sa de till mig iaf när jag väntade dottern och hade mkt sammandragningar tidigt.

• Bullis01

Hej!

Har haft en del sammandragningar under hela graviditeten mer eller mindre mest när jag varit ute o rört på mig,men dom har mest känts obehagliga o inte gjort ont o varit hanterbara.Det e ju lite läskigt o obehagligt när hela magen drar ihop sig o blir stenhård o man måste stanna upp pågrund av det,men gick alltid över när jag låg o vilade. Är i vecka 39 nu o inte från den senaste tiden har mina sammandragningar börjat kännas mer smärtsamma o börjat göra ont,men d e ju inte så konstigt när det e i slutet på grav o snart förlossning. 

• Lindreas

Sammandragningar ska ju inte göra ont, men det är klart, om man har mycket sammandragningar så blir ju livmodern trött och får lite träningsvärk, förklarade min barnmorska för mig. Men visst är det sammandragningar du har!

Svar på tråden Måste sammandragningar göra ont?