• Lundamamma

Hjälp en nybörjare att sälja barnkläder och barngrejer på nätet

Kan man sälja barnkläder och barngrejer på nätet anonymt? Alltså, utan att lämna ut efternamn, mobilnr odyl? Att typ skaffa sig ett mer anonymt mailkonot och sköta det därifrån. Hur vet man säkert att man får betalt för det man skickar? Hur gör man? Märker att jag har total noll koll på sånt här. Jag är mer van vid att sälja i secondhandbutiker och såna finns det ju knappt längre. När jag var student på 80-talet var det jättelätt att sälja grejer på typ secondhandbutiker, antikvariat, loppis etc.

Så hjälp en "gamling" vetja med detta moderna påfund på nätet !

• Svar på tråden Hjälp en nybörjare att sälja barnkläder och barngrejer på nätet
  • Lundamamma

puffar

Vem vet, kanske nån av er vill köpa mina grejer   win-win

• Annanym

Vi var nog studenter ungefär samtidigt, i slutet av 1980-talet.

Här finns mer att läsa (länkar). Men, det allra första du bör göra är att kontakta din rådgivare på din bank, och öppna ett helt nytt servicekonto (ett konto som du bara använder till att lämna ut till dina köpare på Tradera och liknande tillfällen). Det andra du kan vilja göra är att sätta upp en särskild e-postadress, och sedan koppla ett Payson-konto till detta (det står om "Payson" inne på Tradera) ifall du vill ta emot betalningarna via Payson eller Payson-garanti. Ditt användar-id på Tradera kopplar du sedan till den nya e-postadressen och det nya bankkontot.

När du läst och gjort detta är det bara att sätta igång men det finns en hake - det går inte att göra anonymt, orderbekräftelsen som gör upp villkoren mellan dig och köparen kommer att visa bådas era riktiga namn och adresser.

www.familjeliv.se/Forum-19-88/m58050525.html
    www.familjeliv.se/Forum-21-162/m57729044.html
    www.familjeliv.se/Forum-19-88/m57814635.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57888183.html
    www.familjeliv.se/Forum-19-88/m57549913.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-98/m57479419.html
    www.familjeliv.se/Forum-21-162/m57553103.html
    www.familjeliv.se/Forum-21-162/m54908757.html
    www.familjeliv.se/Forum-19-88/m55368151.html

• Lundamamma

Jättetack

Ha en bra helg!

• Annanym

Det finns en sak till att tänka på - välj ditt alias så att det är max 10 tecken långt. Det beror på att när du köper ska du ofta betala till folks bankkonton, då finns bara 10 (eller 12?) tecken och "traditionen" bjuder att man skriver sitt "alias" i betalningsmottagarens information när man girerar över pengar konto till konto.

Ett tips till är att sätta ut ditt (nya) bankkonto och betalningsinstruktioner i Traderas vinnarmejl, och skriva i annonserna att "Betalningsinstruktioner medföljer Traderas vinnarmejl". Fundera också på om du vill sälja bara i Sverige eller internationellt, och om du vill lägga till betalningsvillkor och leveransvillkor. Det gör man i särskilda inmatningsfält när du lägger upp annonsen. Jag brukar alltid skriva, i det första fallet, "Varan skickas till den adress du har registrerad på Tradera enligt orderbekräftelsen om inget annat överenskommits skriftligen. Köparen står faran för godset under hela transporten." och i det andra fallet "Betalning ska ske inom 7 dagar från avslutad auktion. Köpet kan ej överlåtas till annan. Tvister skall avgöras enligt svensk lag." Det sista är för att jag inte vill hamna i en situation när någon utomlands ifrån börjar "krångla", därför säljer jag också alltid bara i Sverige.

Mina mailingbags köpte jag på Magasin Glag, www.magasinglag.se/. Om du ska sälja kläder kanske du ska fundera på hur du ska förpacka. Bra att ha i förväg är sax, brun packeteringstejp, brunt omslagspapper, tidningspapper och (för kläder) mailing bags. Du behöver en dator med skrivare också, ifall du skickar via Schenker. Priserna ser du på Schenkers hemsida.

Svar på tråden Hjälp en nybörjare att sälja barnkläder och barngrejer på nätet