• Lisa75

Gravidyoga i Stockholm?

Är det någon som har gått en bra kurs i gravidyoga i Stockholm som ni kan rekommendera? Gärna på Södermalm, eller på Kungsholmen.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Gravidyoga i Stockholm?
  • Nica01

Ingen personlig erfarenhet men en kompis gick på gravidyoga via MamaMia som hon tyckte var bra (hon hade inte kört yoga tidigare) så du kan ju kolla deras hemida för att se om de har något som passar dig.

• Eleator

Jag skulle hålla mig borta från det stället (Skandinavisk Yoga), de verkar väldigt inne på ickevetenskapliga metoder. T.ex. hävdar de att de kan få ut "gallsten" med hjälp av olja och att deras tarmsköljning kan bota det mesta, vilket är rent kvacksalveri. De känns helt enkelt totalt oseriösa.

Har själv gått på vanlig yoga hos Atmajyoti, vid Odenplan. Det var bra tyckte jag. Vet att de har gravidyoga också. Hon som har det centret har dessutom skrivit en bok om gravidyoga.

• Eleator

Själv funderar jag på att gå SATS gravidyoga, mest för att det blir billigare om man redan har kort där. SATS-yoga känns inte helt seriöst i vanliga fall, egentligen tror jag att man ska hålla sig till riktiga yogacenter, men i gravidkurserna så har de hyrt in en instruktör som verkar mycket erfaren.

• Lisa75
    Eleator skrev 2011-03-29 17:27:39 följande:
    Jag skulle hålla mig borta från det stället (Skandinavisk Yoga), de verkar väldigt inne på ickevetenskapliga metoder. T.ex. hävdar de att de kan få ut "gallsten" med hjälp av olja och att deras tarmsköljning kan bota det mesta, vilket är rent kvacksalveri. De känns helt enkelt totalt oseriösa.

Har själv gått på vanlig yoga hos Atmajyoti, vid Odenplan. Det var bra tyckte jag. Vet att de har gravidyoga också. Hon som har det centret har dessutom skrivit en bok om gravidyoga.
    Jag har pausat mitt Satskort, annars hade det varit ett alternativ.

Men: Är man tveksam till ickevetenskapliga teorier ska man nog hålla sig ifrån yoga helt :) Hela yogan är ju en ickevetenskaplig grej. Jag har gått på yoga hos erfarna yogalärare i Indien och kan lugnt säga att yogan är djupt genomsyrad av ickevetenskapliga idéer om hur man ska sköta sin kropp för att bota allehanda sjukdomar och krämpor.

Jag sållar bort sånt jag inte riktigt tror på och lyssnar med ett halvt öra när det blir för flummigt för mig. De som har tagit yogan och sedan gjort något västerländskt av den är jag personligen mer skeptisk till. Yogan består ju av rörelser och metoder som utarbetats under tusentals år.

Jag kollade nu på Atmajyotis hemsida, och det är ashtanga-yoga, en annan typ av yogaform som är lite mer fitness-inriktad. Själv gillar jag hatha-yoga som är lugnare och mer fokuserad på andning.
Svar på tråden Gravidyoga i Stockholm?