• LitenMy

Min 1 åring har springmask med vårdcentralen vill inte hjälpa oss!

Jag och mina stora barn har behandlats med tabletter för att få väck masken. Min 1 åring skulle få flytande utskriviet av läkare för det fanns inte receptfritt. Ringer vc men de tycker vi ska avvakta i FEM dagar och se om hon fortfarande har mask då. Frågade om mask försvinner av sig själv, de visste hon inte. Frågade också om inte hon kan smitta ner oss andra en gång till och jodå det kan hon göra,,,,, fy fan. När jag tittar min lilla i rumpan och ser dessa äckliga maskar mår jag så illa!

Så igår gav jag henne en tablett ändå...hon fick det enligt förpackningen då hon är 1 år och väger över 10 kg. Men det var ju inte helt lätt och få i en så liten en tablett. Men vad skulle jag göra??

Vc trodde jag skulle hjälpa oss men så var ju inte fallet med min dotter....

Får hoppas hon slipper masken nu...känner mig så äcklad över hela situationen!

• Svar på tråden Min 1 åring har springmask med vårdcentralen vill inte hjälpa oss!
  • Linda1976

Konstigt. Jag har dock för mig att det FINNS flytande. Men vår 6åring fick tabletterna delade i stora skedar glass. 

Receptfri medicin

Man kan få bort springmask genom att använda en receptfri medicin, Vanquin. Den finns i tablettform eller som lösning. Läkemedlet dödar maskar och larver, men äggen påverkas inte. De kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter två till tre veckor för att säkert bli av med masken. Det kan också vara bra att veta att Vanquin innehåller ett färgämne som färgar avföringen röd. Man ska inte börja behandlingen med läkemedel utan att verkligen ha sett maskar, eftersom klåda i ändtarmen kan ha andra orsaker

http://www.apotekhjartat.se/Fakta-Rad/Barn/Springmask/ 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • LitenMy

Jo det finns flytande med det krävs recept från läkare! Mitt stackars barn...ush så jag led med henne. Hoppas de är döda nu!

• Nollfemnollnioelva

Dåligt av vc, jag skulle ha ringt eller gått dit och vägrat ge mig innan de skrev ut receptet. Masken kan försvinna av sig själv, OM man inte får i sig nya ägg, de lägger äggen vid analöppningen och när man kliar(barn är ju gärna där och kliar som inte förstår att man inte får) får man ägg på fingrarna och hamnar då ofta i munnen igen, så man smittar sig själv hela tiden(eller andra), konstigt att vc inte har den kunskapen.

• LitenMy

Jag jävla vc ( ursäkta) Detta är det äckligaste jag någonsin varit med om

HOn kunde inget mer göra var det enda läkaren sa! Trodde hon skämtade först! Jag hoppas innerligt tabletten tog död på dem nu....känner mig så sviken av vår vc!

• Nollfemnollnioelva
    LitenMy skrev 2011-03-25 07:32:09 följande:
    Jag jävla vc ( ursäkta) Detta är det äckligaste jag någonsin varit med om

HOn kunde inget mer göra var det enda läkaren sa! Trodde hon skämtade först! Jag hoppas innerligt tabletten tog död på dem nu....känner mig så sviken av vår vc!
    Har ni fler vc där ni bor? Du kan ju alltid ringa ett annat, man får söka vård var man vill och när som helst byta vc.
  • LitenMy
    Nollfemnollnioelva skrev 2011-03-25 07:37:15 följande:
    Har ni fler vc där ni bor? Du kan ju alltid ringa ett annat, man får söka vård var man vill och när som helst byta vc.
    Nä vi får bara hjälp på vårt eget då vi har valt vc som det heter. Men nu har hon ju fått en tablett så jag hoppas de är döda. Känns bara som att vc här inte bryr sig om så små barn
  • Impega

Nej, jag köpte flytande till sonen utan recept. Bara säga till på apoteket.

• Linda1976
    LitenMy skrev 2011-03-25 07:27:28 följande:
    Jo det finns flytande med det krävs recept från läkare! Mitt stackars barn...ush så jag led med henne. Hoppas de är döda nu!
    Är du säker? När jag skulle köpa tabletter, så frågade apoteksdamen om jag ville ha flytande eller piller.....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Min 1 åring har springmask med vårdcentralen vill inte hjälpa oss!