• puss

"Leka Gud"

det här uttalandet är rätt vanligt i vissa debatter och det intresserar mig. funkar det bara i vissa sammanhang? tydligen.

1. vad är att leka gud? det är att "sätta sig över naturens gång".  som tex att bögpar inte ska få barn. det är inte så "naturen menat".

2. varför ska man inte leka gud? vad är felet med att "sätta sig över naturen", om det nu är det man gör? ska man bara leva så som naturen menat, och hur är det? ska man acceptera en viss utveckling, vilket är naturligt, och i så fall, hur ska man bedöma vilken utveckling som är naturlig resp onaturlig?

ska man öht resonera om saken eller ska man avfärda uttrycket som ren idioti?

ska man operera, medicinera och förbättra saker,eller är det fel enligt denna definition, eftersom det innebär att leka gud?

up yours
  • Svar på tråden "Leka Gud"
  • Rundown

Vem kör bil, åker flygplan eller har kläder egentligen! Det är ju inte naturligt!

Kallas ibland för "naturalistiska felslutet" och är alltså att man implicit antar att det om är onaturligt är automatiskt dåligt. Oftast när andra argument saknas och personen i fråga "bara känner att det är fel" eller liknande. Egentligen är ju dock det mesta vi gör "onaturligt"...

sv.wikipedia.org/wiki/Naturalistiska_felslutet

• Noun
    Pickeli skrev 2011-03-25 08:11:12 följande:
    Det blir helvetet för mig.

Okej jag sådde 2-3 frön, och det torde ju vara ännu värre.
    Hybris. Snart får FL och alla andra siter lägga ned.
  • Defiance

När människan leker Gud: Mengele

• puss
    Defiance skrev 2011-03-27 00:41:36 följande:

När människan leker Gud: Mengele

menar du att gud är ond? eller vad?
    up yours
  • lokisse

enligt bibeln borde det ju inte vara nagot problem efter som gud gjorde mäniskan till sin avbild. det borde väll betyda att alla är gud eller som dileva sa 

Nej det tror jag inte!
  • Anton Chigurh
    Leker Gud gör man när man bygger kärnkraftverk där man vet att det inträffar jordbävningar/tsunamis regelbundet, och, inbillar sig att man kan hantera det. Straffar sig i längden............
    Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Rundown
    Anton Chigurh skrev 2011-03-29 16:32:42 följande:
    Leker Gud gör man när man bygger kärnkraftverk där man vet att det inträffar jordbävningar/tsunamis regelbundet, och, inbillar sig att man kan hantera det. Straffar sig i längden............
    Menar du att gud byggde kärnkraftsverk?
  • Anton Chigurh
    Rundown skrev 2011-03-29 16:41:00 följande:
    Menar du att gud byggde kärnkraftsverk?
    Vad exakt får dig att tro det var det jag avsåg ???
    Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Rundown
    Anton Chigurh skrev 2011-03-29 16:44:17 följande:
    Vad exakt får dig att tro det var det jag avsåg ???
    Det du sade? Om det är att "leka gud" att göra något borde det väl innebära att du anser att gud gör det samma (fast "på riktigt")?
  • annbritt68

Min man hade ont i hatten idag, när han gick och la sig kastade jag bort den, leker jag gud?

Svar på tråden "Leka Gud"