• Anonym

Mammig 7-åring

Har en 7-årig pojke, går i ettan. Han är borta från oss 7.30-16 varje vardag. Det verkar som han gillar skola och fritids och han har kompisar där. Det är en liten skola med bra personal. När jag är ledig är jag nästan alltid med honom, tränar inte och träffar sällan kompisar på egen hand.
    Han är extremt mammig och har alltid varit det. Om vi lämnar honom till barnvakt för att jag och min sambo ska få egentid, tar det flera veckor efter innan han är sig själv igen. Under de här veckorna sover han sämre och är gnälligare. Sambon och jag vill kunna göra något på egen hand i alla fall några gånger per år, men som det är nu är det nästan inte värt det eftersom det innebär sämre sömn i veckor efteråt. Vad kan vi göra för att han ska bli mer trygg?

• Svar på tråden Mammig 7-åring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Även om det kan kännas konstigt är faktiskt mitt tips att börja träna honom på att göra saker utan dig. Det kan vara bra att hitta på något som han ska göra utan er. Om sambon inte är hans biologiska pappa så är det bra om de två gör saker tillsammans utan dig. Men kom ihåg att det  ska vara saker som är till för honom och är roliga för honom. Han ska alltså inte vara borta från er för att ni behöver egen tid, utan för att han ska göra något roligt. Detta för att träna honom under positiva omständigheter. Det är svårare att träna sig på att vara borta från mamma, dvs något som han upplever som negativt. Gör inte träningen för omfattande direkt utan hitta på små projekt som är gripbara för honom.
    Ni vet ju att han klarar av det när han ska till skola och fritids och därför kan ni med övertygelse lämna honom även vid andra tillfällen. Det bör förstås inte bli i övermått eftersom han tycks vara lite känslig för just detta.
    Tänk också på att er egen oro för hur det ska gå kan smitta av sig och göra honom orolig.
    Jag tycker att det är väldigt befogat att ni ibland vill göra saker på egen hand så gå vidare med träningen som på sikt också stärker din son i en positiv utveckling.
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Mammig 7-åring