• WochE

4månader är det ok äta så här.

Har en liten dotter här hemma som är 4 månader och sedan 2 vecjor tillbaka har jag gett henne ersättning. Hon accepterade det bums och accepterade flaskan utan problem. När hennes storebror var bäbis eller mindre han är 2 år och 4 månader ammade jag honom tills han var 7 månader då med lite smakisar och gröt som utfyllnad han vägrade flaskan.

Hade tänkt göra så med dottern med men då jag märkt att hon aldirg blev nöjd vid bröstet sov gräsligt dåligt och det visade sig på 4 månaders kollen att hon nästan låg på understa kurvan och bara ökat 300 g på en månad från att ha legat fint enligt kurvan anade jag att det inte fungerade. Tror detta beror på att det blivi för stressigt så jag kunde hel enkelt inte slappna av så det fungerade inte att bara amma. 

Nu äter hon sepmer 2an . Jag ammar henne ibland men det blir inte så hon blir mätt utan mer för socialt syfte.
    Hennes huvudföda är nu ersättning.

Gör som det står på paketet men hon äter "bara 100 ml" varje gång hon äter. Står att en 4 månaders bör äta 135-200 ml 4-5 gånger om dagen. Men hon äter 100 ml ca varannan timme (8-9 gånger om dagen)  borde ju bli ungefär samma mängd i alla fall.

Trots att detta är mitt 2:a barn är jag inte van med ersättning.

• Svar på tråden 4månader är det ok äta så här.
  • hemligt gravid

Det är inget "bör" som står på paketet. Din bebis äter säkert så mycket som han/hon vill ha och känner sig mätt på. En bebis som ammar kan ju också äta mindre och ofta elelr tvärtom. Det blir säkert bra ska du se. :)

Min son åt lite och ofta i början då vi började med ersättning. Sen åt han mer "lagom" och nu äter han mycket och ofta... ;)

• Little me

Min fyra månaders tjej äter 4-5ggr om dagen 200ml i genomsnitt. Lite mindre när det är smakportioner innan.

Sover hela nätter och kan hålla sig utan mat 9-10 tim då

• yes79

När min dotter var ca 4 månader åt hon nog ca 100-135 ml 6ggr per dygn, sov sedan utan mat på nätterna!

Vid 10 månader åt hon ibland 200 ml åt gången, men inte när hon var så liten.

OM ditt barn äter fler gånger per dygn också får hon ju i sig bra ändå, det viktigaste är ju att hon går upp i vikt som hon ska och är nöjd, inte hur mycket hon äter och hur ofta för det är verkligen olika för olika barn!

Svar på tråden 4månader är det ok äta så här.