• Birgitta2

"Bonusmamma" till 16-åring...

Han är troligen rejält skoltrött. Min dotter var likadan i den åldern. Sen tog hon ett sabbatsår (två) för att jobba som servitris. De här två åren insåg hon att hon måste plugga lite mer för att ha en framtid - så hon pluggade upp ett par betyg och gick sen gymnasiet på folkhögskola. Idag jobbar hon på ett gruppboende med autistiska ungdomar. Hon halkade in på ett bananskal och trivs, tjänar pengar, flyttat hemifrån, tagit körkort och skaffat bil. Hon är 24 år nu, blir 25 i sommar.

Precis som du trodde jag att hon kommer sitta och dega i min soffa tills hon fyller 40. Men jag tror att din son helt enkelt är inne i en svacka. En rejäl svacka. Betygen kan han läsa upp senare. Även fixa gymnasiet på folkhöghögskola. Kanske kan han börja jobba med något okvalificerat och tjäna en hacka? Här krävs att gnugga geniknölarna.

• Birgitta2
    Mamman02 skrev 2011-03-25 15:23:12 följande:
    Det är ju extremt svårt att få jobb utan att ha gått gymnasiet. Så att ta ett sabbatsår och gå och lalla runt är inget alternativ. Han är också väldigt omogen för att vara snart 17 år. Klänger på sin pappa och svansar efter som ett småbarn...
    Sen är vi lite trångbodda och jag har faktiskt räknat med att kunna använda hans rum till annat om 4-5 år.
    Jag känner sån frustration över allt detta! Jag vill verkligen inte ha en stor parasit hemma...
    Men min dotter fick jobb när hon gått ut nian - ett okvalificerat jobb men dock ett jobb. När hon var mogen började hon plugga på gymnasiet. Om din styvson är minsta motiverad så kanske ni kan hitta NÅT som han skulle kunna göra. Hellre ett halvtidsjobb för att få in en slant och få honom från skoltröttheten än att han skall må dåligt och skolka.

Att ha i sikte att ni skall  ha hans rum om 4-5 år är orättvist. "Sätt nu fart att plugga så du kommer ur huset och flyttar hemifrån. Vi behöver ditt rum". Snacka om att känna sig ovälkommen. Du har ingen parasit hemma. Han är 16 år och hans far är enligt lag skyldig att försörja honom vare sig han skolkar eller inte.

Ärligt - jag tror inte du uttryckt dig så hårt om det gällt ditt eget barn.
  • Birgitta2
    Mamman02 skrev 2011-03-28 10:54:08 följande:
    Vad var det för jobb? Tyvärr är styvsonen extremt lat och bekväm, och som tur är har inte börjat prata om nåt sabbatsår. Hans pappa har fyllt i ansökan för det här extra året han ska gå, för att läsa upp betygen.

Självklart är hans pappa skyldig att försörja honom - tills han blir 18 eller går ut gymnasiet. Jag är mest orolig att han ska gå hemma och dra... Har faktiskt ingen lust att ha något av barnen boende hemma tills de är 25...
    Min son flyttade när han var knappt 23 år. Dottern när hon var knappt 24. Det är inte lätt att få jobb idag. Och lägenhet med kontrakt. Även om de har jobb så skall det ju sparas till möbler, tv och andra inredningsdetaljer. Jag gav barnen det utrymmet. Jag läste nånstans att det är väldigt vanligt att barnen numera stannar i föräldrahemmet tills de är runt 25. Så räkna inte med att din bonusson flyttar i rödrappet. Det är många bitar som skall falla på plats först.
Svar på tråden "Bonusmamma" till 16-åring...