• rismalt

"Bonusmamma" till 16-åring...

Ta bort teve-spel och dator eller vad barnet nu har tillgång till. Det spelar ingen roll vad barnet tycker om det (orättvist, ni är hemska som gör så osv osv) för i framtiden, långt in i framtiden, kommer han veta och förstå varför ni gjorde så.

Mitt råd är:
    ägna dig åt DINA barn, eftersom du har 2 ganska små. Försök komma överrens med pappan om att här gäller det att sätta in en rejäl insats. Obehörig till gymnasiet ska ingen behöva bli. Pappan bör kanske ringa upp en klassföreståndare eller handledare eller vad som finns till hands och lägga upp en plan för hur sonen ska få godkänt i de viktigaste ämnena. Satsa järnet där. Hitta ett gymnasium som känns rimligt för en skoltrött. Kanske inte naturlinjen om du förstår vad jag menar? Kanske en friskola som lägger upp pedagogiken lite annorlunda. Det måste fungera för BARNET men samtidigt tycker jag du gör rätt i att reagera. Tyvärr är en 16åring fortfarande för liten för att förstå de enorma konsekvenser som en massa underkända ämnen ger.

En annan aktivitet som kanske passar in i sammanhanget är motion. Hur trivialt det än må låta så kan det på allvar öka piggheten hos barnet om han och pappan joggar 1-2 ggr i veckan. Då brukar man tänka klart och kanske kan sonen kläcka ur sig var skon klämmer på en joggingtur?

Svar på tråden "Bonusmamma" till 16-åring...