• Anonym (synrubbning)

nån som haft synrubbning?

hej haft en konstig synrubbning, vaknade en morgon att jag inte såg som vanligt, kunde likosm inte se mig själv i spegeln, nåt konstigt synbortfall, tog ca 30 min innan det normaliserades men sen har synen vart mer ansträngd ... har fått ta skiktröntgen på hjärnan men den var normal. kommer o göra utredning ytterligare om en månad. undrar ju lite är det nån som haft liknande o vad berodde det på?  

• Svar på tråden nån som haft synrubbning?
  • Anonym (Pling)

Jag har det i samband med migrän, aura.

• Anonym (synrubbning)

jaha ok, känns det som att det nästan inte går att se alltså? får du nån medicin mot det? 

• Anonym

jag har det lite då och då har gått hos läkareej konsta terat varför ännu

• Anonym

Om jag inte minns fel, så kan man få problem med synen om man har diabetes...Nu säger jag ju inte att det är så i ditt fall.

• Anonym (Ögonmigrän?)

Var det bara synbortfall eller hade du flimmer för ögonen också? Huvudvärk? Som Pling säger kan man få synrubbningar i samband med migrän. Och det finns också något som brukar kallas ögonmigrän. Då påverkas bara synen av migränanfallet, men man får inte huvudvärk eller illamående som annars är vanligt vid migrän. Ett anfall brukar hålla i omkring 15-30 minuter och sen klinga av. Efteråt kan ögonen kännas väldigt ansträngda. För mig brukar det börja med flimmer följt av en känsla av att allt mörknar. Periferiseendet försvinner helt och jag kan bara se rakt fram. Försöker jag läsa upplever jag att bokstäver faller bort och jag kan inte se hela ordbilden. Det triggas ofta av att jag är stressad, suttit mycket vid dator eller blir bländad. Surfa lite på ögonmigrän och se om du känner igen symptomen. Men det är bra att du gör en utredning hur som helst för säkerhets skull och utesluter allvarliga saker.

• Anonym (synrubbning)

ok, ja det är dock ej diabetes i mitt fall då de kollat det. de verkar tro det är nåt neurologiskt men vet inte vad  

• Anonym (Pling)
    Anonym (synrubbning) skrev 2011-03-25 16:10:49 följande:
    jaha ok, känns det som att det nästan inte går att se alltså? får du nån medicin mot det? 
    Nej, jag har inte ätit migränmedicin på flera år. Jag har inte migrän så ofta, ca 1-2ggr/år så då "räcker det" med Diklofenak = receptfritt på Apoteket + vila i mörkt rum samt någonting att kräkas i... Det är olika: ofta är det som "brus" som gör att jag t ex inte kan läsa eller se ordentlig (t ex blixtar som far fram och tillbaka)t, men det har aldrig blivit helt svart.
  • mona83
    Anonym (Ögonmigrän?) skrev 2011-03-25 16:15:51 följande:
    Var det bara synbortfall eller hade du flimmer för ögonen också? Huvudvärk? Som Pling säger kan man få synrubbningar i samband med migrän. Och det finns också något som brukar kallas ögonmigrän. Då påverkas bara synen av migränanfallet, men man får inte huvudvärk eller illamående som annars är vanligt vid migrän. Ett anfall brukar hålla i omkring 15-30 minuter och sen klinga av. Efteråt kan ögonen kännas väldigt ansträngda. För mig brukar det börja med flimmer följt av en känsla av att allt mörknar. Periferiseendet försvinner helt och jag kan bara se rakt fram. Försöker jag läsa upplever jag att bokstäver faller bort och jag kan inte se hela ordbilden. Det triggas ofta av att jag är stressad, suttit mycket vid dator eller blir bländad. Surfa lite på ögonmigrän och se om du känner igen symptomen. Men det är bra att du gör en utredning hur som helst för säkerhets skull och utesluter allvarliga saker.
    Jag kan ha som flimmer framför ögonen ibland utan att ha ont i ögonen. När det där flimmret kommer så är det svårt att se riktigt. 
    Så man bör alltså kolla upp det?
    Jag har tänkt att eftersom det ju försvinner efter ett tag så har jag tänkt att det nog ska vara så efterspm jag är närsynt ... Lite rädd för att söka läkare och dom ska hålla på och kolla upp saker. 
    Speciellt om dom gör en röntgen på hjärnan, då min pappa dog av en hjärntumör för ett par år sedan :-/  
    L.O.V.E
  • Anonym (synrubbning)
    Anonym (Ögonmigrän?) skrev 2011-03-25 16:15:51 följande:
    tack, ja det låter som det du beskriver, jag mådde illa o lite huvudvärk med. det kan nog va nån sorts migrän, om det bara var detta skulle jag nog släppa det men har andra neurologiska problem med som haft i flera år sp br aatt de kollar upp, men det är otäckt när det blir nåt me synen  
  • Anonym (Ögonmigrän?)
    mona83 skrev 2011-03-25 16:23:12 följande:
    Jag kan ha som flimmer framför ögonen ibland utan att ha ont i ögonen. När det där flimmret kommer så är det svårt att se riktigt. 
    Så man bör alltså kolla upp det?
    Jag har tänkt att eftersom det ju försvinner efter ett tag så har jag tänkt att det nog ska vara så efterspm jag är närsynt ... Lite rädd för att söka läkare och dom ska hålla på och kolla upp saker. 
    Speciellt om dom gör en röntgen på hjärnan, då min pappa dog av en hjärntumör för ett par år sedan :-/  
    Jag är själv sån som drar mig för att söka läkare. Menade mest att om TS redan påbörjat en utredning är det ju lika bra att fullfölja för att vara säker på att det inte är något allvarligt. Jag blev jätterädd första gången jag fick ögonmigrän. Men efter att ha läst en del om det förstod jag att det är det jag har. Har diskuterat det med min optiker också. Nu är ju en optiker så klart inte en läkare, men han kände väl igen symptomen och vid vilka tillfällen det kommer.

Hur ser ditt flimmer ut? För mig är det som zick-zack-mönser i massa olika färger som liksom svävar runt mitt i synfältet. Det börjar långt ut och flyttar sig inåt mitten. Och när anfallet börjar klinga av letar sig flimret ut åt sidorna igen och försvinner. Sen återkommer ljuset och till sist periferiseendet.
  • 82an

Så har jag vid migrän. Det börjar med en blind fläck mitt i synfältet så att man inte kan se det man koncentrerar blicken på. Sen vandrar blicken mer och mer åt sidan och bildar en flimmerbåge i ögonvrån för att sen försvinna. Detta tar ca 30 min och efter att det försvunnit tar det ett litet tag innan den hemska huvudvärken kommer. Men ibland kommer aldrig huvudvärken. Kanske är lika för dig?

• Anonym (synrubbning)
    82an skrev 2011-03-25 16:34:45 följande:
    Så har jag vid migrän. Det börjar med en blind fläck mitt i synfältet så att man inte kan se det man koncentrerar blicken på. Sen vandrar blicken mer och mer åt sidan och bildar en flimmerbåge i ögonvrån för att sen försvinna. Detta tar ca 30 min och efter att det försvunnit tar det ett litet tag innan den hemska huvudvärken kommer. Men ibland kommer aldrig huvudvärken. Kanske är lika för dig?
    82an tack, ja det låter som det jag hade att det var som ett"hål" mitt i synfältet så det inte gick att se det man ville titta på. det som oroar mig är att jag haft problem me synen i flera år varje dag, liksom svårt o fokusera samt känslan av att ena ögat inte orkar med riktigt. men annars låter synrubbningen jag hade som det ni beskriver som migrän 
  • mona83
    Anonym (Ögonmigrän?) skrev 2011-03-25 16:29:49 följande:
    Hur ser ditt flimmer ut? För mig är det som zick-zack-mönser i massa olika färger som liksom svävar runt mitt i synfältet. Det börjar långt ut och flyttar sig inåt mitten. Och när anfallet börjar klinga av letar sig flimret ut åt sidorna igen och försvinner. Sen återkommer ljuset och till sist periferiseendet.
    det är lite svårt att beskriva.... Flimret typ dansar runt framför ena eller bägge ögonen, oftast bara ena. Tror det är som ett zickzack mönster här med, lättast att beskriva det så. 
    Maan märker när det kommer smygande för flimret börjar svagt och blir starkare för att hålla på ett tag och sen bli svagare igen och försvinna.... Brukar kunna kännas skumt när det försvunnit
    Men när jag har flimret tycker jg att synen är väldigt begränsad 
    L.O.V.E
Svar på tråden nån som haft synrubbning?