Inlägg från: Embla |Visa alla inlägg
  • Embla

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Malmöitiska klassar jag som en av de absolut fulaste dialekterna i Sverige. Jag gillar inte när R är gutturalt, och Malmöitiskan är dessutom svårbegriplig med flera andra fula ljud. Andra skånska dialekter, såsom Lund, är däremot mer okej.

Jag kan tycka att en kille är snygg, men öppnar han munnen och bräker fram på Malmöitiska försvinner mycket av hans charm...

• Embla
    Maisie skrev 2011-03-25 23:34:05 följande:
    Förresten så finns det väl folk i alla landsdelar som pratar obegripligt. Hälsades välkommen när jag var på scoutläger i Dalarna av en väldigt glad kille och det ända vi begrep var: Välkomna till Dalarna och Kopparbo. Hans monolog varade i flera minuter men ingen av oss begrep ett dugg vad han sa. Likaså har jag varit i Värmland och några av de vi träffade hade en så bred dialekt att när han var klar med sin information så fick en annan värmlänning ta om den för ingen av de tillresta begrep mer än Hej och välkomna.

Själv älskar jag att lyssna på dialekten som talas på Österlen. De verkar verkligen sakna bokstaven k där och de använder många annorlunda ord. Mysigt.

Länge leve dialekterna! 
    Det är klart att det ibland kan vara svårt att förstå vissa dialekter, inte bara skånska. Har du hört ekshäradsmål någon gång? Bara för att det är obegripligt betyder det dock inte att det är fult.

Saken med malmöitiska är att det är så fult, helt enkelt. Att det är svårt att förstå gör inte saken bättre,men det är inte vad jag har emot dialekten.

Jag hade en kille på min kurs som kom från Malmö. Ingen begrep vad han sa. Han var inte heller kapabel att prata mindre på dialekt och mer tydligt, så vi hade en del kommunikationsproblem. Jag tyckte synd om honom, det måste vara hemskt att försöka komma med sina kommentarer i klassen och allt man får tillbaka är ett "Ursäkta, vad sa du?", "Kan du ta det igen?" och " Va???"
  • Embla
    Seven Costanza skrev 2011-03-26 02:55:46 följande:
    Intressant, var hölls kursen? Norr om Götaland förmodar jag/hoppas jag? /Skåning som har svårt att förstå att det skulle vara sååå obegripligt och blir lite irriterad när folk flyttar till Skåne för att t ex plugga och sedan klagar på att de inte förstår infödingarna.
    Ja, det var norr om Götaland.

All skånska är inte obegripligt. Som de flesta andra dialekter kan det dock vara svårt att förstå när personen i fråga pratar väldigt brett om man inte är van vid dialekten. De flesta klarar av att modifiera sin dialekt lite för att underlätta kommunikationen, men min kursare klarade det inte alls.
  • Embla
    Maisie skrev 2011-03-26 08:03:29 följande:
    Du har inget emot dialekten mer än att den är ful och sedan ger du exempel på någon som pratar en så bred malmöitiska (han kan ju lika bra komma från någon annan del av Skåne och flyttat till Malmö för ni kan ju omöjligt diskuterat hans födelseort eftersom han var så svårbegriplig) att ni inte förstod honom. 

Jag är född och uppvuxen i Malmö och det var mina föräldrar också. Jag har aldrig haft några problem med att bli förstådd när jag rest i Sverige eller i mitt umgänge med mina kompisar från olika delar av Sverige. 
    Jag vet att han bott hela sitt liv i Malmö, förutom ett halvår i vår stad. Hans dialekt var typisk malmöitiska, fast väldigt bred. Han var väldigt svårt att förstå ibland, det hände att han fick upprepa sig flera gånger, men visst förstod vi honom till slut.

Jag menade inte att alla från Malmö har svårt att göra sig förstådda i resten av Sverige. Jag tog upp min kursare eftersom han inte kunde modifiera sin dialekt alls, och då uppstod det problem i kommunikationen. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är det många dialekter som är svårförstådda om man inte är van vid att höra dem.
  • Embla
    mama no1 skrev 2011-03-26 13:26:39 följande:
    Nej, jag tycker inte om skånskan. Låter som om ni har gröt i halsen och harklar er hela tiden.

Tacka vet jag Värmländskan!
    Vilken värmländska? Karlstadialekt (tänk Bengt Alsterlind, men ta bort "Tjipp tjipp". Jag har bott i Karlstad i 13 år och aldrig hört ett enda tjipp) tycker jag är jätteful, men kommer man lite längre norrut finns det en del fina dialekter.
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?