Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Det beror ju på VAD det är för skånska. 

Ingen kan väl påstå att ni inte förstår Anne Lundberg i Antikrundan? Däremot finns skånska dialekter som är vedervärdiga, likaväl som det finns skånska som är jättefin. Går ju inte att säga ja eller nej. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Embla skrev 2011-03-25 22:06:07 följande:
     Malmöitiska klassar jag som en av de absolut fulaste dialekterna i Sverige. Jag gillar inte när R är gutturalt, och Malmöitiskan är dessutom svårbegriplig med flera andra fula ljud. Andra skånska dialekter, såsom Lund, är däremot mer okej.

Jag kan tycka att en kille är snygg, men öppnar han munnen och bräker fram på Malmöitiska försvinner mycket av hans charm...
    Det underliga är att riktig malmöitiska är ju påväg att dö ut! Arbetarstadsdelar rivs, Kockums nerlagt... 2 generationer till sen är den raderad och neutral, gissar jag.
  • Linda1976

Sen vill jag påpeka att Kattis Ahlström och Måns Zelmerlöw INTE pratar lundensiska. De pratar "hej, jag har flyttat till Stockholm och försöker mig på rikssvenska men det går åt helvete"-dialekt.

• Linda1976
    Millicent skrev 2011-03-25 23:20:56 följande:
    Det klassar jag som P1-skånska.
    Det är inte skånska. Ingen i Skåne pratar så, och det låter för jävligt.
  • Linda1976
    Maisie skrev 2011-03-25 23:26:53 följande:
    Ni som säger att malmöitiskan är så hemsk kan ni ge mig ett exempel på någon som talar malmöitiska? Jag upplever nämligen inte min dialekt alls så bred som det påstås att den ska vara utan jag vet många som pratar mycket bredare.

Sven Melander. Nu tycker jag iofs att han pratar mysigt och inte fult, men han pratar ju som de flesta i Malmö vill jag säga. Annars kan jag be pappa ringa upp dig, haha!
  • Linda1976
    isisisis skrev 2011-03-26 10:15:40 följande:
    Har bott i Skåne i 15 år.
    Endel dialekter är värre än andra.
    Endel hör man faktiskt inte vad de säger,men de kanske pratar otydligt.
    Jag är rätt språkbegåvad annars
    Jag stör mig mest på att de tror att stavningen faktiskt är som de pratar på skånska.
    Cyklen,stövlen osv...
    Tror man att det stavas stövlen, så är man ju korkad. Det går inte att skylla på skånskan, eftersom det inte är särskilt många som säger så. Tror inte jag känner en enda faktiskt
  • Linda1976
    isisisis skrev 2011-03-26 10:29:10 följande:
    Jag har stött på MÅNGA under mina år här nere...
    Vad är det för några du umgås med?  
  • Linda1976
    Kya skrev 2011-03-26 10:31:45 följande:
    ja, jag ogillar det.

jag hör ju inte vad ni säger, ni har ju gröt i halsen!
    Förstår du inte vad Anne Lundberg i Antikrundan säger? Eller Susanne på TV4sporten? Eller menar du enbart äldre människor på landsbygden? För de förstås knappt jag heller
  • Linda1976
    Kya skrev 2011-03-26 10:37:34 följande:
    De flesta på tv har lagt sig till med lite tydligare språk, den svenska befolkningen består ju inte bara av skåningar. men den genomsnittlige skånsken har jag mkt svårt att förstå, och man får anstränga sig hårt för att förstå vad "tv-skåningarna" också säger tycker jag...

men helt klart, den värsta sorten är ju de äldre, som bor lite lantligare till!  jag tror danskarna förstår dom bättre.
    Då är det dags att öva upp sitt språköra
  • Linda1976
    Kya skrev 2011-03-26 14:09:35 följande:
    njäe, det kommer nog inte hända. jag väntar istället på att skåningarna ska snacka bättre svenska.
    Svenska? Själva anser vi att vi pratar en dansk dialekt. Och blir vi kallade ½danskar som försök till förolämpning så tar vi det enbart som en komplimang  

Sjunger glatt *förena Skåne med Danmark, förena Skåne med Daaaanmark*  

Skåningen är inte som andra.

Framför allt är han vacker.

Han har inte Stockholmarens lömska blick, inte heller Göteborgarens hysteriska talesätt eller Smålänningens hasande gång. Inte Sörmlänningens låga fotvalv eller Medelpadingens kutryggiga dolskhet.

Nej, Skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig.

Ändå - allra vackrast är han inuti.

Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefäckad karaktär tagit sitt säte.

Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina ämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltet dilemma.

- Jaja, ska du höra honom säga, de bler nock bra me de.

Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allahanda irriterande intrång i vardagen, har Skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte att Skåningen både lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både upprördhet och engagemang.

Sådan är Skåningen.

• Linda1976

Thaleya: *fniss* Ja, det är verkligen olika

• Linda1976
    Kokomo skrev 2011-03-27 14:14:57 följande:
    Alltså, var har man varit hela sitt liv om man inte förstår skånska? Uppvuxen på ett hermetiskt tillslutet rum på Språkrådet, eller vad? Okej att det kan vara svårt att förstå riktigt grov eller ålderdomlig dialekt men det gäller ju ALLA dialekter, inte bara skånska. Att säga att man inte förstår skånska i allmänhet får mig att tro att man har extrema problem med antingen hörsel, inlärning, fantasi eller att man helt enkelt är nyanländ till sverige. Allt annat måste bero på att man är dum i huvudet.

/Provocerad icke-skåning
    Men precis. Att förstå skånska är ju inte rocket science precis....

Jag har bott i Göteborg i 10 år och har aldrig haft problem med att göra mig förstådd. Tvärtom har jag i smyg infört lite skånska ord i min omgivning. Moahahaha  
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?