Inlägg från: Thessla |Visa alla inlägg
  • Thessla

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Finns ju många olika dialekter inom skånskan och vissa är riktigt riktigt fula, men över lag så tycker jag att de är fina. Är i och för sig själv skåning, men pratar inte skånska.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • Thessla
    cherrycupecake83 skrev 2011-03-27 12:17:21 följande:
    hade velat ha en "annat" knapp också för det beror helt på var ifrån de kommer.. skåne är stort!
    själv är jag och min familj ifrån Helsingborg och tycker att den dialekten är härlig likaså blekinge and so on.. men Malmö dialekt låter för bräkigt.. fast ifs ingen dialekt vart man än kommer ifrån i vårt avlånga land låter bra om man bräker på mer än vad man skall...
    Hur får du in Blekinge i diskussionen?
  • Thessla
    Mandel skrev 2011-03-27 20:10:01 följande:
    Tyvärr får sig dialekten en släng av att jag aldrig - faktiskt aldrig, har träffat en enda skåning som inte är skrytsam och skrävlande och bara pratar om sig själv och sitt.
    Svärfar har precis samma erfarenhet som jag så det är inte bara inbillning ifrån min sida
    Usch vad trist att du upplever oss skåningar så, men det där är väldigt individuellt. Jag skulle nog säga att det är ren otur att ni har träffat just sådana människor, precis som att det är synd att flertalet av stockholmare jag träffat är exakt likadana som skåningarna du beskriver. Då har jag ändå bott i Sthlm och halva min släkt är stockholmare.
  • Thessla
    071001 skrev 2011-03-28 13:06:30 följande:
    Nej, tycker jag ej, men en del skåningar är inte helt lätta att förstå.
    Sant, det kan till och med jag som skåning hålla med om. Folket i innersta Skåne, ute på landsbyggden är riktigt svåra att förstå.
  • Thessla
    Nienna skrev 2011-03-28 13:29:59 följande:

Nej, jag är gift med en skåning och har bott här i 13 år, och jag gillar de flesta skånska dialekter.  Men när min man brer på värsta malmöitiskan skriker både jag och barnen att han ska sluta.  Jag känner mig dock lite kluven till tanken på att mina barn ska börja prata skånska.  Kanske mest för att de då kommer låta helt annorlunda än jag...

Men det är inte säkert att de gör det. Jag är skåning men min pappa är stockholmare, jag pratar, och har alltid gjort det, mer uppländska än skånska. Det som avslöjar att jag är skåning är mina R. En av mina kusiner som också är född och uppväxt i Skåne pratar också uppländska.
  • Thessla
    Nienna skrev 2011-03-28 13:42:52 följande:
    Vi får väl se, den äldsta är tre nu, och än så länge låter han inte särskilt skånsk. Men han retade mig häromdagen för att jag säger "dusch" fel.  Det heter ju "duch" som pappa säger! Min svärmor är från Stockholm, men min man och hans syster pratar definitivt skånska, så det är nog olika hur det blir.
    Visst är det, menade inget annat heller.
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?