• nymedlem

    Resa utomlands som familjehem

    Anonym (usch) skrev 2014-03-13 08:28:19 följande:
    För att barnet redan har förlorat sina föräldrar och då är det minimala umgänge barnet får med sin förälder fruktansvärt viktigt!

    Att resa utomlands så lång tid utan att få träffa sina föräldrar vore katastrof för ett lvu:at barn som bara vill få komma hem igen.

    Ett "bra" familjehem borde kunna räkna ut detta själva?!
    Finns det bra familjehem? Tror knappast det!
  • nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 15:21:05 följande:
    Hej
    Min vän var placerad i familjehem men hon hade inget lvu utan mamma kunde och orkade inte ta hand om henne just då, hon var i tonåren då hon bodde hos den familjen och de åkte på semester till Grekland i två veckor och hon fick följa med
    Det går inte att jämföra en situation med ett barn som VILL vara i familjehem och där mamman VILL att barnet ska vara där - med de barn som bara vill få komma HEM igen!
  • nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 16:33:32 följande:
    Nja vill ni verkligen ta hand om barn som är LVU ade att bo hos er då? det kan bli jätte mycket extra jobb, hade nog backat där...
    Det är ju mycket MINDRE jobb med lvu:ade barn eftersom dessa stackars barn har stora umgänges begränsningar med sina föräldrar. Med andra ord kan familjehemmen göra nästan vad dom vill med dessa stackars ungar.
  • nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 17:01:38 följande:
    det beror ju på varför dem är lvuade...
    är det droger med i bilden så hade jag inte gjort det
    Huvudsaken är att ts lägger familjehemsplanerna på hyllan då det inte passar in i deras resande livsstil.

    Som familjehem ska man se till barnens bästa!

    Menar du om barnen eller föräldrarna brukar droger?
  • nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 17:15:03 följande:
    Ja om barnet brukar droger hade jag tackat nej
    men inte om föräldrarna hade brukat droger

    Man kan bli luv ad och sen hamna i familjehem i stället än hassela eller vad det heter på gotland. 

    Jag hade också aktat mig om barnet hade för mycket problem runt omkring sig, alltså stökiga barn.
    Det finns ju tonårsboende med personal tror barnet hade mått bättre där
    Då förstår jag och jag håller med dig. Barn/ungdomar med drogproblem eller andra problem ska inte bo i någon familj, de ska bo där det finns personal så att dom får hjälp. Något ett familjehem aldrig kan hjälpa till med eftersom det är "vanliga" familjer. Då kan barnen lika väl bo i sitt eget hem!
  • nymedlem
    Anonym (ok) skrev 2014-03-18 17:09:19 följande:
    Är väl jättebra att de barn som är omhändertagna får leva ett riktigt familjeliv och vara delaktiga i alla saker som den familj de bor hos sysslar med som att tex. åka på semester.
    Ska familjehem lämna bort sina placerade barn till ett annat familjehem eller till ett barnhem när de vill åka på semesterresor?
    Som familjehem har man tagit på sig en uppgift, där ingår att de placerade barnen SKA ha kontakt med sina föräldrar. Familjehem får resa på semester under sin lediga tid, när dom INTE har några placeringar med andra ord. När dom jobbar får dom stanna hemma - punkt!7

    Bara att säga upp sig och jobba med något annat om det inte passar!
  • nymedlem
    Anonym (ok) skrev 2014-03-23 10:23:22 följande:
    Finns en placerade barn som inte har kontakt med sina biologiska föräldrar varje vecka av olika skäl.
    Självklart måste de placerade barnen vara med om samma saker och upplevelser som eventuella barn till familjehemmet får, det placerade barnet ska känna som det ingår i en familj när det är placerat och inte som någon som är på tillfälligt besök. Många fd placerade barn berättar som vuxna hur hemskt det var att inte känna sig som del i den familj de är placerade verkar dock som många biofamiljer inte vill att barnen ska känna sig som del av familjehemmet och känna sig trygga och omtyckta.
    Trygga och omtyckta hoppas jag barnen är - men dom ska INTE ingå i familjen då dom redan har en familj och ska få komma HEM igen.

    De allra flesta placeringar SKA utgå från det, tyvärr motverkas det ofta av de giriga familjehemmen. Även av soc väldigt ofta eftersom den myndighetens personal är mycket inkompetent!
  • nymedlem
    Anonym (ok) skrev 2014-03-23 11:18:07 följande:
    Klart barnen måste känna sig som om de ingår i en familj så länge de bor i familjehem allra helst om de placerats när de varit små.
    Vissa barn kommer aldrig mer hem till biofamiljen eftersom föräldrarna aldrig kommer att kunna ta hand om dem pga tex. funktionshinder, missbruk de inte klarar av att bryta. 
    De som varit placerade berättar som vuxna att det värsta ha varit att de känt sig som besökare och inte riktiga familjemedlemmar och att ovissheten om att de kanske måste flytta hem eller flytta till ny familj varit väldigt svår.

    Du tycker att små barn i förskoleåldern inte ska få känna sig som en i familjen utan hela tiden känna sig som att de är på förskolan och väntar på att de ska bli hämtade av biofamiljen, vänta och känna så vecka efter vecka, månad efter månad år efter år?
    Barn ska känna sig som tillfälliga besökare i familjehemmet vilken trygghet bygger det för framtiden att inte känna tillhörighet i en familj?
    Nu hade jag lite äldre barn i tankarna, barn som SKA hem om allt går rätt till. Dom ska inte ingå i familjen utan förstå att dom är där på besök!
  • nymedlem
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-03-23 11:29:16 följande:
    Jag känner en familj som har ett fosterbarn och de åker på semester med detta barnet precis som de tar med sina biologiska barn. Detta barnet är som ett syskon i familjen och de gör ingen skillnad på barnen. Fick får familjen inte betala ur egen ficka för att ta med barnet på semestern utan de ansöker om det hos socialtjänsten. De har tom varit i Thailand i en månad.
    Hemskt att läsa. OM inte föräldrarna har gått bort möjligen? Då måste ju barnet vara som en del i den familjen. Men i så fall ska barnet adopteras av det "hemmet" och bidragen ska dras in!
  • nymedlem
    Anonym (ok) skrev 2014-03-23 11:58:47 följande:
    Finns gott om olämpliga bioföräldrar som håller till på nätet och påstår att deras barn tagits på fel grunder där barnen varit placerade många år ska dessa barn inte få känna sig delaktiga och tillhöra en familj för att föräldrarna anser att barnen ska komma hem trots att förutsättningarna för detta inte finns?
    Barn går inte att adopteras om bioförälder inte går med på detta som tur är verkar det som den lagen kommer att ändras så att barn som bott länge i familjehem kan adopteras mot förälders vilja och äntligen slippa turerna med utredningar varje gång bioföräldrarna vill ha hem dem igen.
    Finns gott om barn som felaktigt kidnappats och hålls borta från sina fullt dugliga föräldrar också!

    Det kommer som tur är aldrig bli så som du vill, det är inte lagenligt med barnkonvensionen.
  • nymedlem
    Anonym (ok) skrev 2014-03-23 12:06:24 följande:
    Vårdnadsöverflytt efter 3 år är ju nästan som adoption så jo det sker redan idag.
    Ja, och därav måste soc lära sig sköta sitt arbete så att barnen får flytta hem INNAN dessa tre år har gått. Tyvärr gör dom inte mycket åt den saken som det ser ut idag. Barnen plockas ur sitt hem och därefter får tiden bara rinna iväg, soc har gjort sitt då anser dom.
  • nymedlem
    J1983 skrev 2014-05-03 22:22:31 följande:
    Arbetar som soc.sekr och en veckas resa eller så är väl inget problem med tanke på umgänge. Däremot en månads resa kan bli problem med tanke på umgänge. En del föräldrar kan tycka att det är ok och andra absolut inte.
    Jag hoppas att du som soc. sekreterare har vett nog att säga NEJ till de familjer som vill resa bort 1 månad?!
  • nymedlem
    Anonym (ok) skrev 2014-03-23 12:06:24 följande:
    Vårdnadsöverflytt efter 3 år är ju nästan som adoption så jo det sker redan idag.
    Men familjehem VILL INTE adoptera eftersom dom då förlorar inkomsten, vad är det för mening att ta hand om ungarna om dom inte får hutlöst mycket betalt för besväret?
Svar på tråden Resa utomlands som familjehem