• pluvdo

Ångest över sonens kommande ettårskalas...

Nästa lördag skall sonen firas här hemma och jag har bjudit lite av mina vänner, varav tre har barn. Hittills vet jag dock bara att tre stycken kommer. (Ytterligare tre har sagt kanske och fyra har inte svarat än.)

Nu är det så att jag aldrig har hållt i något kalas eller i någon fest (jag själv har inte haft födelsedagskalas sedan jag fyllde 9), så jag har sådan ångest nu för jag vet inte hur jag skall göra. Jag är så rädd för att folk skall tycka kalaset är skittråkigt eftersom man inte direkt gör något på ett kalas för en ettåring.

Sedan är jag en sådan person som egentligen hellre umgås två och två och nu har jag som sagt bjudit flera personer. De personerna är dessutom sådana som inte känner varandra så då känns det som att jag kommer behöva underhålla allihop samtidigt eller något.

Fy, jag tycker verkligen detta är jättejobbigt. Ligger vaken på nätterna och funderar på hur jag skall underhålla folk och vad jag skall bjuda på och så.

Vad tycker ni, vad skall man bjuda på? Finns det något underhållande man kan syssla med som är roligt för barn och vuxna? Kanske gå ut och blåsa såpbubblor eller något? Eller nä, jag vet inte.

De andra barnen som är bjudna är 1, 2 och 2½ år gamla.

Jag har bara varit på ett tvåårskalas och då var det så mycket liv och rörelse eftersom den pojkens mamma är så social av sig att jag fick, om möjligt, ännu mer ångest inför min sons kalas...

Snälla ge mig råd och lite lugnande ord. Hur har det varit på ettårskalas ni varit på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 16:28
    Det jag främst oroar mig för är inte att barnen skall ha tråkigt, utan att de vuxna skall ha det. Av de bjudna är det bara hälften som har egna barn. De som har barn kommer säkert ha trevligt oavsett, men jag är rädd för att de barnlösa kommer bli uttråkade.

• Svar på tråden Ångest över sonens kommande ettårskalas...
  • La Lola

De barnen är så små att de inte har koll på vad ett kalas är.

de kommer vara fullt nöjda med att kolla in leksakerna i hemmet.
    Inget mera krävs.

Jag skulle unte ha gjort något annat än fixat lite mat o fika o sen låtit gästerna, stora som små, underhålla sig själva.
    Ska det bjudas på mat o kör på korv med bröd (funkar för vuxna oxå om de inte är superkräsna).
    O tårta.

Det räcker finfint.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • elza

Försök att inte ha för stora krav på dig själv, barnen är så pass små så lite tårta och kakor kommer garanterat att räcka.
    Vill du ändå göra något extra så varför inte en gammal hederlig fiskedamm?
    Om inte barnen äter godis kan du alltid fylla påsarna med nån ballong, russinpaket och en liten billig leksak.
    Dom flesta vuxna nöjer sig men en kopp kaffe/the.

Försök att göra kalaset till något som DU kommer att ha fina minnen ifrån :)

Lycka till

• mamion

Jag är lite likadan själv men så brukar jag tänka hur jag hade reagerat om jag blivit bjuden på ettårskalas där det inte var några speciella aktiviteter eller kanske bara tårta och det hade ju varit heeeelt ok Fattar du vad jag menar, det sitter ju bara i ditt huvud och ingen kommer titta snett på dig.

Varför inte ha kalaset utomhus (om ni bor bra) och lägga några korvar på en grill. kanske en liten tips promenad för vuxna med barnfrågor (så blir det lite barnsligare) för att se om dom kan om du vill att dem ska aktiveras. Då blir det kanske inte lika stelt som om man har det inomhus.

Men annars funkar det jätte bra med bara saft och tårta med inomhus och så får barnen leka. Dom vuxna kommer ju vara med barnen och leka på golvet ändå när dom nu är så små =)
    '
    berätta gärna hur det blev =)

• Lottis1976

Hmmm när mina barn fyllt 1, 2 och 3 typ så har det inte varit en stor deal alls. :) släkt (mormor, farmor etc) och några vänner med ev sina småbarn kom. Har bara beställt smörgåstårta och kaffe med tårta till efterrätt. 1åringen har ju inte varit så intresserad av vad som bjuds på att äta direkt. Så jag tänkte mer på de vuxna då. :)

Pyntat med lite ballonger och girlanger gjorde jag med för att det skulle se lite kalasigt ut. :)

Bra ide med bubbelblåsning för att underhålla de mindre barnen. Iallafall om du har ngn trädgård att va i t ex. Ballonger är ju oxo roliga att leka med! Sedan är det ju lite presentöppning med.
    Det kommer garanterat bli liv och rörelse oavsett om du vill eller ej med de mindre barnen med :)

Jag har aldrig gjort ngt extra utöver det :)

Tänk inte så mkt! Se det som en trevlig sammankomst där du bjuder på lite gott att äta och din lille uppmärksammas lite extra med presenter. Ingen stor grej alls :)

• pluvdo

Ah, det är inte barnen jag är rädd för att jag inte kommer kunna underhålla, utan de vuxna. Flera av de bjudna har inte barn.

• skånegås

Har inte haft kalas för annat än närmsta släkten innan barnen varit 3-4 år. Skulle jag gjort det tidigare skulle jag bjuda på t.ex fruktsallad med grädde (mycket nyttigare för småbarn än tårta) juice och kaffe/te. Kanske mackor också... Barnen skulle antingen sitta i föräldrarnas knä och mysa/vara blyga eller röja runt så föräldrarna får fullt upp. Att sätta sig på golvet med barnen mitt i alla leksaker skulle funka bra som sysselsättning både för föräldrar och barn och man kan lära känna varann lite försiktigt. Och sen bara ha kalas en till två timmar...

• La Lola
    pluvdo skrev 2011-03-26 16:12:17 följande:
    Ah, det är inte barnen jag är rädd för att jag inte kommer kunna underhålla, utan de vuxna. Flera av de bjudna har inte barn.
    Men...underhålla vuxna? Gör man det?
    De kan ju prata med varandra.
  • pluvdo
    La Lola skrev 2011-03-26 16:18:15 följande:
    Men...underhålla vuxna? Gör man det?
    De kan ju prata med varandra.
    De känner ju inte varandra så då känns det som att jag måste prata med alla för jag känner dem...
  • Millicent

För barn under fyra år behövs inte någon särskild planering eller särskilda lekar, det brukar ändå inte vara så populärt. Jag brukar inte ha några direkta kalas för barnen och deras kompisar förrän i fyraårsåldern. Fram tills dess firar vi mer med släkten men ibland också för skojs skull att vi samlats ett gäng vuxna kompisar med barn i ung samma ålder.

Om barnen får fika och sen leka fritt så räcker det. Orkar man med att de pangar ballonger eller tutar i sådana där flärpar kan man ju ha det. Jag har inte varit med om något mer avancerat för barn i den åldern. Med tre-fyraåringar kan man ställa iordning något litet leklandskap med ett tält och lite utklädningskläder men det är de ju för små för när de är ett-två år. såpbubbelblåsning hade vi på trädgårdskalas när en av mina fyllde fyra och det var populärt men mindre barn spiller oftast ut och kan inte blåsa och så. Men de kan ha kul och titta på bubblorna förstås eller jaga dem så det låter som en fin idé. 

Barnen kommer inte att vara missnöjda! Föräldrarna blir väl glada om de kan sitta och prata och fika en stund. Barnsäkrat är ju bra då men det har ni nog redan.

Typiskt barnkalasfika tycker jag är bullar, chokladbollar, rån och tårta eller glass. Men små barn har sällan fasta uppfattningar om att det ska finnas tårta/glass så man kan lika gärna satsa på något man vet att de vuxna gillar och som man vill bjuda på, fruktpaj eller vad som helst.

Släpp taget om prestationsångesten och satsa på att ha en trevlig fikastund och lite fri lek. Men jag känner igen det där att fundera och noja lite. Särskilt när man är nybörjare på barnkalas. Det ger med sig. Jag har samlat en del idéer i en bok som jag kollar i inför kalasen.

• La Lola
    pluvdo skrev 2011-03-26 16:23:53 följande:
    De känner ju inte varandra så då känns det som att jag måste prata med alla för jag känner dem...
    Nejje....så ska du absolut inte behöva göra!
    De kommer att klara sig! Det är ju upp till de om de vill vara sociala o lära känna andra människor.
  • Millicent
    La Lola skrev 2011-03-26 16:25:49 följande:
    Nejje....så ska du absolut inte behöva göra!
    De kommer att klara sig! Det är ju upp till de om de vill vara sociala o lära känna andra människor.
    Ja, herregud! Jag håller med. Vuxna som går på födelsedagskalas...vad väntar de sig om inte lite fika och prat? Kan de inte prata och umgås så sitter problemet hos dem.
  • pluvdo

Tack för era lugnande ord. Jag oroar mig mest för att en med aspergers och en med misstänkt aspergers skall vara utanför. Båda två är killar/män över 25 utan barn. Kanske lite out of place på ett barnkalas.

• iconic

Om det är de vuxna du funderar över så tycker jag att du bara ska se till att de har nog att äta och dricka, så klarar de sig sedan ska du se

Finskuren fruktsallad tycker jag passar bra på ettårskalas då många föräldrar är lite försiktiga med socker i den åldern.

Om du tänker bjuda på fika och inte mat, så kanske det passar med lite goda smörgåsar, tårta och kakor samt fruktsallad, kaffe,te och saft. Lite ballonger och fina servetter. Alla kan ju samlas för att blåsa ut ljus på tårtan och öppna paket när alla gästerna har kommit. Där efter tycker jag du ska försöka slappna av och låte de vuxna underhålla sig själva. De som har barn kommer troligtvis att följa efter dem och de andra får ta ansvar själva och prata med varandra.

Har varit på en del ettårskalas och det brukar inte vara så märkvärdigt alls. ibland har det knappt funnits fika till de vuxna, så fixar du det ligger du redan på plus! De kommer ju för att fira din son och det är hans dag. Tror ingen har några förväntingar på vuxenaktiviteter.

• pluvdo
    iconic skrev 2011-03-26 16:36:27 följande:
    Om det är de vuxna du funderar över så tycker jag att du bara ska se till att de har nog att äta och dricka, så klarar de sig sedan ska du se

Finskuren fruktsallad tycker jag passar bra på ettårskalas då många föräldrar är lite försiktiga med socker i den åldern.

Om du tänker bjuda på fika och inte mat, så kanske det passar med lite goda smörgåsar, tårta och kakor samt fruktsallad, kaffe,te och saft. Lite ballonger och fina servetter. Alla kan ju samlas för att blåsa ut ljus på tårtan och öppna paket när alla gästerna har kommit. Där efter tycker jag du ska försöka slappna av och låte de vuxna underhålla sig själva. De som har barn kommer troligtvis att följa efter dem och de andra får ta ansvar själva och prata med varandra.

Har varit på en del ettårskalas och det brukar inte vara så märkvärdigt alls. ibland har det knappt funnits fika till de vuxna, så fixar du det ligger du redan på plus! De kommer ju för att fira din son och det är hans dag. Tror ingen har några förväntingar på vuxenaktiviteter.
    De barnen som är bjudna är nog inte några fruktsalladsbarn. Den ena pojkens barnkalas var värsta sockerbomben så... det blir nog glass eller något sådant enkelt, faktiskt. Och kakor. Kanske vetelängder eftersom min son älskar kanelbullar. Det känns lite trist med fruktsallad på ett barnkalas, plus att jag är så kräsen så skall jag göra en fruktsallad blir det bara banan, äpple, russin och kanske lite vindruvor. :D
  • Novembermamma10

De utan barn får antingen leka med födelsedagsbarnet eller sitta och fika. Om du bullar upp med massa fika så blir alla nöjda och glada!!!

Tokmamma
  • Millicent
    pluvdo skrev 2011-03-26 16:33:16 följande:
    Tack för era lugnande ord. Jag oroar mig mest för att en med aspergers och en med misstänkt aspergers skall vara utanför. Båda två är killar/män över 25 utan barn. Kanske lite out of place på ett barnkalas.
    Om de känner sig utanför är de nog fullt upptagna med att anklaga sig själva för det och inte dig.  
  • pluvdo
    Millicent skrev 2011-03-26 16:44:49 följande:
    Om de känner sig utanför är de nog fullt upptagna med att anklaga sig själva för det och inte dig.  
    Man får väl alltid hoppas. ;)
Svar på tråden Ångest över sonens kommande ettårskalas...