• loliv

Kallar du ditt barn "unge"?

För mig är unge ett skällsord och jag tycker att det låter jätteilla när föräldrar pratar om sitt barn som "ungen". Det låter som nåt man tycker är jobbigt och inte vill ha... Jag skulle aldrig kalla mina barn "ungar".
    Vad tycker du? Säger du ungen om ditt barn?

• Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?
  • mer grubbel
    Annkris skrev 2011-03-27 21:35:17 följande:
    Jo, vissa uppför sig ju som sådana allt för ofta.
    Obestämd
  • Maggis
    Annkris skrev 2011-03-27 21:19:43 följande:
    Nja, djur har ungar. Vi människor har barn. Lika fult att prata om sina barn som "ungar", som att prata om partnern som "gubben", "tanten", "gumman" eller "kärringen" Därav min liknelse.
    Nej, det tycker jag inte. Att det är fult, alltså. Men det handlar väl mycket om vad man lägger för värderingar i ordet.

På ett sätt har du faktiskt en poäng eftersom gubbe, käring osv rent vardagligt ses som synonymer till den äkta hälften (bland annat) . Skillnaden är väl att det, om man kollar i ordböcker, faktiskt enbart refereras till äldre män när man söker på gubbe (äldre kvinna om man söker på tant och gumma) och kär(r)ing som ett nedsättande tilltal men att barn faktiskt är listat som betydelse när man söker på unge. Och därför ser jag inte liknelsen riktigt som du gör, antar jag.
    //Maggis
  • Mossan88

Har inte läst nåns kommentarer.

Jag säger ofta ungarna :) Tycker absolut inte de låter illa :)

• Hallonblomman

Älskade unge förekommer ofta här hemma, Lika så skitunge när hon har kladdat yoghut över hela sig o köket, busunge när hon springer i från en när man ska göra något typ gå till bilen osv.. Allt med kärlek i rösten

Men Jä*la unge el ungjä*vel tycker jag inte om :(

Engla - mitt allt ♥
  • Fluffskalle

har aldrig hört att det skulle vara ett skällsord förutom på FL

• NutteLu

"Mina barn och andras ungar" är väl en klassiker... Skrattande

Dock säger jag nog unge ibland till min egne lilleman.

• Hillbillie

Det är inte nedsättande i sig, men om man själv lägger en nedsättande betydelse i ordet, så är det ju bra att man inte använder det om sina barn.
    Bara man inte kräver att andra måste värdera likadant....
    Samma med "gubbe" - man väljer ju själv vilken klang man tycker ordet har, och använder det därefter.

• Sessilou

aha....hoppar in här igen!

Nu har jag kollat i både synonym ordlista o svensk ordlista.
    Ordet "unge" syftar i första hand på djurs avkommor...eller i folk.ton. "grannens ungar".
    Därav kanske att många uppfattar ordet unge som lite negativt, mindre värt osv.

Medan ordet barn är en direkt avkomma från människan.

som någon skrev: mitt barn och andras ungar! ....

sen verkar det som om vi alla håller med om att en gullunge är det underbaraste som finns, vare sig vi inte gillar ordet unge eller tycker om det.

Less is more=)
  • Choko

För mig låter det kärleksfullt och mer personligt att säga "ungarna" istället för "barnen". Men alla har ju olika bakgrunder och relaterar olika till ord.

Men det handlar bara om ordval. Jag tror inte att du på allvar tror att vi som kallar vra barn för ungar tycker att "det är jobbigt och inte vill ha" dem som du säger att det låter som i dina öron.

Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?