• loliv

Kallar du ditt barn "unge"?

För mig är unge ett skällsord och jag tycker att det låter jätteilla när föräldrar pratar om sitt barn som "ungen". Det låter som nåt man tycker är jobbigt och inte vill ha... Jag skulle aldrig kalla mina barn "ungar".
    Vad tycker du? Säger du ungen om ditt barn?

• Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?
  • Lady Namárië
    Mariohn skrev 2011-03-26 22:32:25 följande:
    Jag var nog inte allvarlig  

När det är en bajsblöja här hemma skriker jag i högan sky "Det har kommit in ett ärende på bajsdepartementet" och låser in mig på kontoret. Det är moget och effektivt.   
    Jag säger helt enkelt "Din unge har bajsat". Men ditt sätt var ju mycket mer välformulerat.

Svar på ts: Japp, jag säger unge både om och till mina ätteläggar.
    So say we all
  • t0va
    Mariohn skrev 2011-03-26 22:32:25 följande:
    Jag var nog inte allvarlig  

När det är en bajsblöja här hemma skriker jag i högan sky "Det har kommit in ett ärende på bajsdepartementet" och låser in mig på kontoret. Det är moget och effektivt.   
    Smart, det ska jag också göra... fast risken är stor att stackars sonen får gå med den tills jag ger upp. 

Vilken tur att du inte var allvarlig, inte skrämmas såhär på kvällskvisten Flört  Man ska inte väcka den björn (moderator) som sover. 
  • luckynumber

lillunge, vildunge, bajsunge, sötunge, snorunge, gosunge, skitunge, pussunge, skruttunge, pruttunge, älskade unge, eller bara "unge" kort och gott, kärt (kära) barn har många namn

• Queenie70

Japp, jag kallar min unge för "unge" och jag kallar även andras ungar för ungar....

• Tygtiiger

För övrigt så har ungen själv inget emot epitetet unge. Skrutt däremot är bannlyst - det är ju som ett äppelskrutt, något man kastar, tycker han. Synd, för han är mitt gulleskrutt men det får jag inte säga. Gullunge går bra.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Queenie70

Ibland kallar jag honom skitunge också, och ibland bajskorv också....

• Boothwalker
    Tygtiiger skrev 2011-03-26 22:56:32 följande:
    För övrigt så har ungen själv inget emot epitetet unge. Skrutt däremot är bannlyst - det är ju som ett äppelskrutt, något man kastar, tycker han. Synd, för han är mitt gulleskrutt men det får jag inte säga. Gullunge går bra.
    Va, Varför får man inte säga skrutt? För vem? Och vad har de för argument som biter hårt nog att hindra dig?
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • Leone i Västerås

Japp, här kallar jag mina egna och de jag känner för "ungar". Det är ju en himla skillnad på att skrika ungjävel och på att säga "var är alla mina små trollungar" liksom.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leoella

Jag och min bror har kallats "ungarna" under vår uppväxt. I en kärleksfull och bra familjemiljö. Så för mig är ordet ungar inte alls negativt laddat. Typ snarare ett slanguttryck för barn.

• luckynumber
    Boothwalker skrev 2011-03-26 22:59:57 följande:
    Va, Varför får man inte säga skrutt? För vem? Och vad har de för argument som biter hårt nog att hindra dig?
    Det är ju barnet som inte vill bli kallad skrutt väl?

"Skrutt däremot är bannlyst - det är ju som ett äppelskrutt, något man kastar, tycker han
Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?