• mayamimaya

YH utbildning, har jag nytta av att läsa upp betyg, högskoleprov?

Hej!

har läst lite artiklar men får inga svar på mina frågor.
    Jag förstår att jag är behörig om jag har läst gymnasiet och har godkända betyg.
    Men kan jag använda mina betyg från komvux istället när jag söker, jag har nämligen läst upp en del betyg.
    Har jag någon nytta av att ha gjort högskoleprovet?

• Svar på tråden YH utbildning, har jag nytta av att läsa upp betyg, högskoleprov?
  • Matillin

Dom ämnen du läst på KOMVUX kompletterar dina grundbetyg. Till en yh utbildning behöver man ju inte ha något visst betyg snitt men det kan väl ses som en fördel om betygen är bra. Man brukar väl ofta behöva matematik b där också. Vad vill du söka? Ett hp kan väl också endast ses som merit gällande en yh utbildning men vill du söka in till universitet kan det ju vara avgörande för om man kommer in eller ej.

• mayamimaya

Hej!
    Vill eventuellt läsa till Apotekstekniker.
    Jag är behörig, för jag har läst alla ämnen som krävs. Men hur dem väljer vilka som ska komma in är frågan. Då måste dem väl gå på betyg.
    Man har också en fördel om man har jobbat med service, och det har jag.
    När man söker andra utbildningar kommer man ju alltid i en andra sortering om man har med upplästa betyg. Dem som söker med sina gymansiebetyg har alltid en fördel och kommer i grupp ett.
    Undrade om det är samma för en YH utbildning.

• Matillin

Nej YH-utbidningar ska inte gå efter betyg men sen är det säkert väldigt olika hur de ansvariga för skolan sorterar ut de som söker?

Det ska räcka att man har behörighet alltså, men Hp-poäng och högre betyg kan ju givetvis vara en fördel.

Där får man oftast komma på intervju göra ett litet test innan man får veta om man blivit antagen.

Svar på tråden YH utbildning, har jag nytta av att läsa upp betyg, högskoleprov?