zygoma girl skrev 2011-03-27 11:07:08 följande:
Hur långt tid det tar innan man får tid beror på hur prioriterat det är dvs anledningen till att man ska göra en MR (och det är inte röntgen, säg gärna "MR-undersökning" istället).
Om det är oprioriterat kan det ta månader innan man får tid och är man oprioriterad tar det längre tid innan vi skriver ett utlåtande (eftersom givetvis de mer akuta frågeställningarna går först). Vi försöker dock skriva utlåtande och skicka till remittenten inom ca 1 vecka.
Sedan kan det blir väntetid innan remitterande läkare kontaktar dig för att berätta vad det står i utlåtandet. Att det tar tid beror alltså inte på att det var särskilt svårt eller något allvarligt fynd på bilderna. Men det kan också gå snabbare förståss, allt beror på arbetsbelastningen.
Som skrivits ovan kan det ta lång tid att genomföra en MR-undersökning, ibland mer än en timme. Ibland kör man först utan kontrastmedel och sedan igen efter att man har sprutat in kontrast i blodet. Man kör i omgångar som tar 5-20 minuter då man ska ligga helt stilla, sedan kort paus och så en ny omgång, paus, ny omgång... Du får hörlurar med musik och kan kommunicera via mikrofon med sköterskan som kör MR-kameran men räkna med att höra ett knackande ljud ändå när kameran körs. Det kommer att gå bra!
Jobbar du inom vården eller? Du verkar väldigt insatt.
Jag har väntat nästan en månad nu. Läkaren gjorde slätröntgen av min svanskota och då syntes inga fel eller konstigheter. Han tror inte att det rör sig om något allvarligt..själv vet jag inte vad jag ska tro! Är så hypokondrisk och mår jättedåligt!
Med MR syns ju mjukdelar och jag är livrädd för att det ska visa sig vara nån tumör...:( Har inte direkt ont mer som obehag och tryckkänsla över/på svanskotan. Mår bra annars, sover som vanligt. Tog blodvärde samt infektionsvärde ( sån där CRP tror jag det heter ) i fredags och dessa var jättebra!....alltid nåt kanske....