• Joico

Renässans Plus istället för nässpray p.g.a kvällsberoende

Jag har haft problem med nästäppa, nästan bara kvällstid, ett bra tag. Jag har då tyvärr använt nässpray nästan varje kväll, ett halvt sprut har räckt i varje näsborre. Ibland också tidigt på morgonen. Om jag inte tar nässpray så andas jag genom näsan på natten och vaknar med en hejdundrande värk i bihålorna, som inte går att lösa med värktabletter.

Nu har jag precis gjort slut på min sista nässpray (en flaska räcker rätt länge) och köpte då Renässans Plus istället... det måste ju bli ett slut på det nångång. Jag blev täppt nu på kvällskvisten och fyllde näsan med Renässans. Men jag blev bara täpptare och täpptare av det! Nu är det HELT stopp i båda näsborrarna, det är jag aldrig annars. Varför blev det såhär?! Jag kommer få vara vaken hela natten!! Det hjälper inte att snyta och mer Renässans gör varken till eller från.

• Svar på tråden Renässans Plus istället för nässpray p.g.a kvällsberoende
  • lövet2

Det händer samma sak för min 16-åring, och jag fattar det inte. Renässans har varit en frälsare i nöden för mig, men dottern blir bara jättetäppt av den. Det måste vara något i den som hon - och du - inte tål kanske?

• Joico
    lövet2 skrev 2011-03-26 22:51:55 följande:
    Det händer samma sak för min 16-åring, och jag fattar det inte. Renässans har varit en frälsare i nöden för mig, men dottern blir bara jättetäppt av den. Det måste vara något i den som hon - och du - inte tål kanske?
    Jag hade den förhoppningen också... på deras hemsida så rekommenderar dom så väldigt Renässans Plus just vid avvänjning av nässpray. Läste iofs nu att dom föreslog att man tar en näsborre i taget, vilket iofs var rätt smart.

Har du också varit nässpraysberoende?

Det måste vara nåt sånt, som jag inte tål. Men det ska väl bara vara typ saltvatten i den va? Det är verkligen totalt stopp, jag kan inte andas en millimeter! Jag hade kunnat leva med den nästäppa som var innan, men nu är det som sagt helt omöjligt att andas
  • lövet2

Nej, jag har aldrig varit beroende, men jag har bihålor (särskilt en) som ständigt täpps igen. Håller jag inte öppet med Renässans, så får jag problem med öronen, huvudvärk och värk i bihålorna.

• Joico

Hur vet man vad skillnaden är? Om det är ett beroende eller problem med bihålorna?

Jag blir ju rätt täppt, främst kvällstid, och måste då använda nässpray. Om jag inte gör det så ligger jag och andas genom näsan under natten (det lilla som går, kan ju tyvärr inte styra över det i sömnen ) och när jag vaknar så har jag en värk i både huvud och framför allt bihålor som inte går bort med värktabletter. Det är vidrigt!

• lövet2
    Joico skrev 2011-03-26 23:06:01 följande:
    Hur vet man vad skillnaden är? Om det är ett beroende eller problem med bihålorna?

Jag blir ju rätt täppt, främst kvällstid, och måste då använda nässpray. Om jag inte gör det så ligger jag och andas genom näsan under natten (det lilla som går, kan ju tyvärr inte styra över det i sömnen ) och när jag vaknar så har jag en värk i både huvud och framför allt bihålor som inte går bort med värktabletter. Det är vidrigt!
    Tja, enklast är förstås att gå till doktorn!
    Flera läkare har under åren konstaterat att mina bihålor är katastrofala, och när det går för långt får jag ta en kur med Rinexin. Däremellan klarar jag mig med Renässans.

Men som första hjälpen kan du testa att koka upp vatten med lite salt i och droppa i näsan. Då vet du att det bara innehåller saltvatten och inget annat, och med lite tur funkar det bättre än den köpta varan.
  • Joico

Jahapp, vad gör dom då då?

Mm kanske får prova det. Nu tänkte jag satsa på att köpa en riktig nässpray, fast för barn.. tänker mig att det är lite snällare iaf. Och sen köra på en näsborre i taget... med Renässans

Svar på tråden Renässans Plus istället för nässpray p.g.a kvällsberoende