• Zana1

Undersköterska natt jobb!

Hej

Jag har varit timmanställd i 3 år,jobbade dagtider,kvällar som mest men aldrig NATT, nu har jag fått en vikariat och ska jobba natt under 6 mån,saken är detta att jag får lite panik eftersom rutinerna på natten är helt annat än på dag.
    Är det någon här som trivs med sitt nattarbete? När känner ni under natten är som mest jobbig på avd? Vad ska man inte göra på natten? Är det något man ska tänka på? Kommer arbeta runt 83% och undrar hur många nätter kan vara på 4 vec eller på 6 veck shemma? Lönen då? tackkk

• Svar på tråden Undersköterska natt jobb!
  • Zunrose

du tjänar ju mer när du jobbar natt
    jag har vikat på 65 % och på 2 månader jobbar jag cirka 20 nätter.

jag trivs att jobba natt då man är ledig oftare . barnen behöver inte vara på dagis så ofta då

• Lycka 89

vart ska du jobba natt?  avdelning, på sjukhus, LSSboende eller äldreboende?
    skiljer sig ju väldigt mkt.

83% är ganska mkt för att jobba natt, har för mig att ca 67%=10 nätter i månaden.
    så ganska blir ca 13?
    bara du har lätt att vara vaken på natten så är det nog lugnt. svårt att svara när det är som
    stressigast, beror ju som sagt på vart du ska arbeta. är det med älre är det väl vid ronderna då det är
    dags för blöjbyte kan jag tro, eller omd et är kräksjuka :P

lönen brukar vara ganska bra, samma här 67%= ungefär vad en dagpersonal får vid 100%

bästa med nattjobb är ju att man är ledig oftare och ine missar så mkt fritid!

Jag jobbar egentligen dag, men hoppas in extra på ett LSSboende mest natt.
    helt underbart jobb, men man måste klara av att vara vaken även fast det inte händer mkt.
    jag börjar 21.45 med en kort rapport, frågar sedan en av de boende om h*n vill lägga sig och
    påminnder om toabesök+ borsta tänder. sedan har jag inget att göra fören 6.00 och sen ge medicin till en 7.45 sen slutar jag efter en kort rapport igen. hade det inte varit helg ringer man lie samtal på båda kvällen och morgonen. alltså väldigt olikt ett äldreboende där man ofta är två peresonal på ca 50-60 boende.

• Dojle74

Jag jobbar natt, samt kvällar och nätter och tror allvarligt talat att jag skulle ha lite svårt med vanligt dagsarbete. Jag trivs med nattarbete. Jag jobbar ju då inte inom sjukvården utan i driftcentralen på ett elbolag så löner inom sjukvården har jag ingen aning om. Efter klockan 4 brukar man bli väldigt trött och lite allmänt borta. Så händer det nåt allvarligt på avdelningen så är klockan 5 ingen bra tid. Äta stora mängder mat eller sörpla kaffe är heller inte bra för magen.

Vet inte hur många nätter du ska jobba i gången men första och andra natten går av bara farten. Tredje natten är energin som höll dig igång första och andra slut och du har ännu inte riktigt vant dig vid den nya dygnsrytmen så den är tyngst. Fjärde natten har du vant dig rätt bra vid den ny dygnsrytmrn. Vi jobbar inte mer än 4 nätter i gången så vad som händer efter har jag inte så mycket erfarenhet av, har kört 8 nätter på raken några gånger och man tröttnar mot slutet. Sen när du kommer hem så gå och sov och sov så länge du kan, ingen väckarklocka, skrikiga ungar eller partner som tycker att 10 är en lämplig tid att stiga upp. Angående partners, en del kan ha lite svårt att sova ensamma hemma men det lär du märka...

• Medusan
    Zana1 skrev 2011-03-27 01:19:38 följande:
    Äldreboende bli det..
    Jag har jobbat natt som uska inom äldrevården tidigare (som timvikarie).

Den enda av dina frågor jag kan besvara är den om lönen, OB ligger på ca 45 kr/timme hela natten. När jag jobbade så var de mellan 21-07. Tiimlönen låg på ca 115 kr.

Jag blev alltid jättetrött runt 4 och hade svårt att hålla ögonen öppna då men innan  gick det bra. Där jag jobbade hade vi så att vi "rondade" som vi kallade det runt 21, 02 och 06 på morgonen och däremellan gick man på larm men oftast var det ganska lugnt på nätterna och det var mycket tid framför tv:n.
  • Zana1

Tack så mycket för era svar,jätte nyttig att läsa dem.

• Medusan

83 % låter väldigt mycket förresetn? Där jag jobbat tror jag att de jobbade ca 63 %. De jobbade så här (varje pass var 10 timmar långt):

Vecka 1:
    Fredag, lördag, söndag

Vecka 2:
    Onsdag, torsdag

Vecka 3
    Måndag, tisdag

Tror att det kommer vara rätt så tufft att jobba så mycket som du ska göra nattetid, det sliter väldigt mycket mer på de flesta än vad dag och kväll gör. Det är jättevanligt att man får svullen mage, jag känner ingen som jobbat natt som inte går hem från sitt nattpass med extremt svullen mage. Din lön kommer nog bli ganska så häftig däremot så det kanske är värt det med tanke på att det bara gäller en begränsad period.

• vivi85

Jag jobbar natt på ett demensboende.. Jobbar 66%.. vilket innebär 12 nätter på 5veckor. Trivs bra. Natten går fort, ledig mkt. Jobbigste tidpunktrn? Hmm.. Svårt o säga, nu har vi det relativt öugnt.. Men ofta är ju många gamla oroliga o har svårt o sova. Endel kan vara agressiva.. Och det kan ta ett par timmar att lugna ner dem. Lönen jag får ut är väl mellan 11-13000

• Tiro

Flera hos oss har jobbat 83  % natt. Det är 9 nätter på tre veckor. Själv jobbade jag så en sommar och det är inga problem.

• vap

Första natten är väl ok samt den andra natten, tredje natten på raken kan bli jobbig och då är det dags att ha saker man kan göra. Upp och röra sig samt att äta något kan fungera, dock inte för mastigt måltid.

Fast äta mat på natten fungerar inte på alla (någon tidigare fick problem med magen)och att man blir fet för att man äter efter 12 är en myt.

Vad kul att du fick jobb. Grattis!

• Medusan

En sak jag funderat på som jobbat mycket som timmis på natten är att en majoritet av alla jag jobbat med är överviktig. Får en stark känsla av att överviktiga är överrepresenterade bland nattpersonal. Jag har tänkt att det säkert beror på att man har så oregelbundna måltider och äter ganska så annorlunda?

• Zana1
    vap skrev 2011-03-27 18:21:09 följande:
    Första natten är väl ok samt den andra natten, tredje natten på raken kan bli jobbig och då är det dags att ha saker man kan göra. Upp och röra sig samt att äta något kan fungera, dock inte för mastigt måltid.

Fast äta mat på natten fungerar inte på alla (någon tidigare fick problem med magen)och att man blir fet för att man äter efter 12 är en myt.

Vad kul att du fick jobb. Grattis!
    Tack så mycket,jag läser gärna varje kommentar några gånger måste jag säga,jag tror jag får hålla ut den tiden eftersom det är bingo att få någon arbete i dagsläget men fortsätt skriva jag läser och läser.Min forsta lång vik,jag är så GLAD baraSkrattande
  • vap
    Medusan skrev 2011-03-27 18:37:58 följande:
    En sak jag funderat på som jobbat mycket som timmis på natten är att en majoritet av alla jag jobbat med är överviktig. Får en stark känsla av att överviktiga är överrepresenterade bland nattpersonal. Jag har tänkt att det säkert beror på att man har så oregelbundna måltider och äter ganska så annorlunda?
    Jag har inte märkt utav det men självklart finns det överviktiga som arbetar natt. På samma sätt som det finns överviktiga dagtid.
    Tror nog att det handlar om hur man tar hand om sig och hur man mår mer än när arbetstiderna är.
  • Medusan
    vap skrev 2011-03-28 19:48:09 följande:
    Jag har inte märkt utav det men självklart finns det överviktiga som arbetar natt. På samma sätt som det finns överviktiga dagtid.
    Tror nog att det handlar om hur man tar hand om sig och hur man mår mer än när arbetstiderna är.
    Jo det gör det nog men det är ändå anmärkningsvärt att ca 2 av 3 på de 4 olika ställen jag varit och jobbat natt på är kraftigt överviktiga. Men jag ska inte vara OT, bara en iakttagelse som jag även hört att andra gjort.
  • Zana1

Hur mycket på ett ungefär kan man få ut i lönen på 83% med all OB o.s.v per mån?

• vap
    Medusan skrev 2011-03-28 20:36:51 följande:
    Jo det gör det nog men det är ändå anmärkningsvärt att ca 2 av 3 på de 4 olika ställen jag varit och jobbat natt på är kraftigt överviktiga. Men jag ska inte vara OT, bara en iakttagelse som jag även hört att andra gjort.
    Tänker inte säga emot dig. Du har dina erfarenheter så vem är jag att säga emot?

Ska nog bli lite mindre OT jag med {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Undersköterska natt jobb!