• Anonym (ung?)

För unga för att vara stöd familj?

Jag och min sambo har en son på 1 ½ år och planerar att skaffa fler barn inom kort, men vi har funderat på att bli stödfamilj. Jag är utbildad förskollärare och sambon svetsare. Vi har bra ekonomi, ett mycket stabilt förhållande och känner båda att vi vill kunna hjälpa barns om har det svårt. Jag är 24 och sambon 31, tror ni att vi är för unga? Jag har hört att de vill att man ska vara äldre.. Vi har hus, bil, hund och lever ett riktigt svensson liv :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 08:34
    Ni som är stödfamilj får gärna berätta om hur det fungerar, förstår att det bitvis är jobbigt då man tycker om barnet som mest troligt har det svårt i sitt ordinarie hem.

• Svar på tråden För unga för att vara stöd familj?
  • Ppilla

hejsan.. har inte jäättekoll på detta ämne men jag vet att en kollega till mig var stödfamilj åt en kille var tredje vecka ovh de är/ var då 27 år gamla.

• Anonym (ung?)
    Ppilla skrev 2011-03-27 08:38:51 följande:
    hejsan.. har inte jäättekoll på detta ämne men jag vet att en kollega till mig var stödfamilj åt en kille var tredje vecka ovh de är/ var då 27 år gamla.
    Okej, tack. Alltid någonting!
  • Anonym (-)

Vi har vid ett tillfälle blivit tillfrågade om att vara avlastningshem.
    Jobbar inom barnomsorgen själv och var kanske då också runt 23-24 år och sambon 4 år äldre.
    Visserligen var det den berörda familjen som fråga då, och då antar jag det är personkemin som är viktigast, inte åldern.
    Nu hade vi dock inte de förutsättningar hemma som krävdes, eller den tiden, så vi tackade nej.

Dock undrar jag, är det inte bättre att vänta tills ni har fått barn nr 2 och det barnet är iaf 1 år innan ni åtar er hjälpa andra barn? Både för ert barns skull, men även för de barn som är i behov av en stödfamilj, då det kan vara svårt att hinna med dem när man har två egna att också ta hand om?

• Favvo

Tyvärr kan jag inte säga om Ni är för unga däremot går alla igenom en sk utredning av soc där de kollar upp er ur polisregistret, kronofogden ect samt ställer en massa frågor.
    Både jag och min äldre bror ( jag 27 o han 30) har gjort den sådan utredning, så vi kan hoppa in i "stand by" när våra föräldrar är på semester ect. Då de har familjehem och jag o min man planer även att gå i samma fotspår...

Men frågan är om Ni har tid, då som du säger planer fler barn? Att vara stödfamilj kräver både tid och mycket ork.

• Anonym (ung?)
    Anonym (-) skrev 2011-03-27 08:42:24 följande:
    Vi har vid ett tillfälle blivit tillfrågade om att vara avlastningshem.
    Jobbar inom barnomsorgen själv och var kanske då också runt 23-24 år och sambon 4 år äldre.
    Visserligen var det den berörda familjen som fråga då, och då antar jag det är personkemin som är viktigast, inte åldern.
    Nu hade vi dock inte de förutsättningar hemma som krävdes, eller den tiden, så vi tackade nej.

Dock undrar jag, är det inte bättre att vänta tills ni har fått barn nr 2 och det barnet är iaf 1 år innan ni åtar er hjälpa andra barn? Både för ert barns skull, men även för de barn som är i behov av en stödfamilj, då det kan vara svårt att hinna med dem när man har två egna att också ta hand om?
    Okej, jo vi har funderat på att vänta tills barnet/nen blir lite större. Jag träffade en tjej jag känner igår som hade hamnat i stödfamilj och blev så sugen på att vara det själv, men det är nog som du säger bäst att vänta ett tag.
  • Anonym (ung?)
    Favvo skrev 2011-03-27 08:45:11 följande:
    Tyvärr kan jag inte säga om Ni är för unga däremot går alla igenom en sk utredning av soc där de kollar upp er ur polisregistret, kronofogden ect samt ställer en massa frågor.
    Både jag och min äldre bror ( jag 27 o han 30) har gjort den sådan utredning, så vi kan hoppa in i "stand by" när våra föräldrar är på semester ect. Då de har familjehem och jag o min man planer även att gå i samma fotspår...

Men frågan är om Ni har tid, då som du säger planer fler barn? Att vara stödfamilj kräver både tid och mycket ork.
    Jo jag förstår att det tar tid och ork, tid och ork har vi. just nu. det kan ju förändras med ett till barn..
  • Favvo
    Anonym (ung?) skrev 2011-03-27 08:47:39 följande:
    Jo jag förstår att det tar tid och ork, tid och ork har vi. just nu. det kan ju förändras med ett till barn..
    Jag skulle rekomendera er att vänta tills era barn är lite större, men ni kan ju alltid höra av er till soc kontoret och det går även att skriva ut en intresseanmälan via datorn och skicka in ert intresse.

Då har ni utredning och allt klart och den dagen ni känner att ni har tid och ork är det bara att köra Glad
  • Anonym (ung?)
    Favvo skrev 2011-03-27 08:50:13 följande:
    Jag skulle rekomendera er att vänta tills era barn är lite större, men ni kan ju alltid höra av er till soc kontoret och det går även att skriva ut en intresseanmälan via datorn och skicka in ert intresse.

Då har ni utredning och allt klart och den dagen ni känner att ni har tid och ork är det bara att köra Glad
    Klokt, soc och BVC är under samma tak så jag ska höra mig för när jag är där någon gång :)
Svar på tråden För unga för att vara stöd familj?