• Anonym (ung?)

För unga för att vara stöd familj?

Jag och min sambo har en son på 1 ½ år och planerar att skaffa fler barn inom kort, men vi har funderat på att bli stödfamilj. Jag är utbildad förskollärare och sambon svetsare. Vi har bra ekonomi, ett mycket stabilt förhållande och känner båda att vi vill kunna hjälpa barns om har det svårt. Jag är 24 och sambon 31, tror ni att vi är för unga? Jag har hört att de vill att man ska vara äldre.. Vi har hus, bil, hund och lever ett riktigt svensson liv :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 08:34
    Ni som är stödfamilj får gärna berätta om hur det fungerar, förstår att det bitvis är jobbigt då man tycker om barnet som mest troligt har det svårt i sitt ordinarie hem.

• Svar på tråden För unga för att vara stöd familj?
  • Ppilla

hejsan.. har inte jäättekoll på detta ämne men jag vet att en kollega till mig var stödfamilj åt en kille var tredje vecka ovh de är/ var då 27 år gamla.

• Anonym (ung?)
    Ppilla skrev 2011-03-27 08:38:51 följande:
    hejsan.. har inte jäättekoll på detta ämne men jag vet att en kollega till mig var stödfamilj åt en kille var tredje vecka ovh de är/ var då 27 år gamla.
    Okej, tack. Alltid någonting!
  • Anonym (-)

Vi har vid ett tillfälle blivit tillfrågade om att vara avlastningshem.
    Jobbar inom barnomsorgen själv och var kanske då också runt 23-24 år och sambon 4 år äldre.
    Visserligen var det den berörda familjen som fråga då, och då antar jag det är personkemin som är viktigast, inte åldern.
    Nu hade vi dock inte de förutsättningar hemma som krävdes, eller den tiden, så vi tackade nej.

Dock undrar jag, är det inte bättre att vänta tills ni har fått barn nr 2 och det barnet är iaf 1 år innan ni åtar er hjälpa andra barn? Både för ert barns skull, men även för de barn som är i behov av en stödfamilj, då det kan vara svårt att hinna med dem när man har två egna att också ta hand om?

• Favvo