• Emma Elisabeth

När jag öppnar bilden så kommer hela photoshop cs5 upp.

Det är så att jag brukar hålla på med photoshop. Och när jag sen går in på mina "Bilder" på datorn och ska öppna upp bilden så kommer själva bilden och photoshop upp. Vill ju att bara bilden ska komma upp. När man går in på "Bilder" så ser man ju bilder, men bilden som jag fixar i photoshop är ingen bild. Bara ikonen ps.  Jag kan inte lägga upp dessa bilder på nätet. Känns inte kul att printa och lägga in bilden på paint för då får bilden sämre kvalité.

Skulle bli oerhört tacksam för hjälp!

• Svar på tråden När jag öppnar bilden så kommer hela photoshop cs5 upp.
  • Greger

Kan du inte högerklicka och välja ett annat program att öppna bilden med?

• Emma Elisabeth
    Greger skrev 2011-03-27 16:37:44 följande:
    Kan du inte högerklicka och välja ett annat program att öppna bilden med?
    Det funkar inte. Står bara att filformatet inte stöds.
  • Mollzor

vad är det för typ av fil?
    det du kan göra är att öppna den i photoshop och sedan "spara som" och välj en annan typ av bildfil att spara det som. Tex bmp eller jpg, beroende på vilken kvalité du vill ha.  

• Kaosmamma

Antagligen är väl formatet psd? Då går det bara att ta upp i Adobeprogram typ ps eller indd..

• Lady Dahmer

det är en psd.

när du är klar med bilden så ska du platta till den och spara den som jpg.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Ulf Harrys Farsa
    Lady Dahmer skrev 2011-03-30 18:20:30 följande:
    det är en psd.

när du är klar med bilden så ska du platta till den och spara den som jpg.
    eller bara spara som - jpg, så plattas den automagiskt ;)
  • Thaleia

Jag tror att jag förstår vad TS menar för så är det för mig också. Det handlar inte om att bilderna är sparade i PDS formatet utan dom är JPEG men bilderna öppnas automatiskt i PS när man vill titta på dom. Och i mitt fall  handlar det om att jag har kopplat photoshop som standarläsare för bilder.

• Wry
    Thaleia skrev 2011-04-02 21:01:59 följande:
    Jag tror att jag förstår vad TS menar för så är det för mig också. Det handlar inte om att bilderna är sparade i PDS formatet utan dom är JPEG men bilderna öppnas automatiskt i PS när man vill titta på dom. Och i mitt fall  handlar det om att jag har kopplat photoshop som standarläsare för bilder.
    Om det är det som är problemet, TS, så finns en guide för hur man ändrar inställningarna för tex. JPEG-bilder här: pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ht/defprogramxp.htm

Man kan göra på lite olika sätt beroende på vilket operativsystem man har, länken jag skickade är för Windows XP, om du scrollar ner ser du länk till Vista och Win7.

(Om du har Mac kan du testa den här länken istället: www.bittbox.com/os-x/how-to-set-the-default-program-to-open-a-certain-type-of-file-in-mac-os-x)
  • H  NA

Som jag uppfattat det så menar TS att när hon fixat bilden i Photoshop, sparat den och sen gått till mappen med hennes bilder så ser hon inte bilden utan bara PS ikonen. Då är det ju PSD filen som måste sparas om i ett annat format så som jpg, png mm. Hon sa ju att hon försökte också byta till ett annat program att öppna bilder med, men det funkat ej för filen inte stöds. Vilket är ju inte konstigt eftersom PSD filer kan man öppna bara med Photoshop.

• Kimona

Du kanske glömde att spara de som jpg? Öppna den och spara om den som jpg :)

Svar på tråden När jag öppnar bilden så kommer hela photoshop cs5 upp.