Inlägg från: FrökenKanSjälv |Visa alla inlägg
  • FrökenKanSjälv

Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????

En Besmammas bekännelser skrev 2011-04-16 15:15:55 följande:
    Om man bor ihop, är gifta etc som jag är och har bonusar - så är det en ren självklarhet att jag är delaktig i allt som rör deras liv! Det skulle vara oansvarigt av mig som vuxen att ha två barn som bor i mitt hem varannan vecka som jag inte brydde mig om!!! X:et står för problemen som hela tiden skapar konflikter för att hon känner sig hotat som mamma och barnen har haft ett helvete rent ut sagt - under alla år när de har använts som slagpåsar av sin riktiga mamma! Jag har varit på utvecklingssamtal på skolan när min man har varit bortrest för i vår familj så är alla delaktiga och engagerade i barnen! Barnen skulle bli superledsna om jag inte engagerade mig i dom! Jag läser precis lika mycket läxor, böcker, skjustar, lämnar, bakar till skolaktiviteter, köper skolsaker mm Om man som bio känner sig hotat i sin bioroll så får man jobba med sig själv, för det är ju faktiskt den egna osäkerheten det handlar om! Barn som har fler vuxna som bryr sig, engagerar sig och kan ge den trygghet och kärlek de behöver vill väl inte att de vuxna ska behöva tjafsa om "vem som är den riktiga förälderna och vem som får gå på vad"??? De VET vem som är mamma och pappa!

besmamma.wordpress.com
    Det här verkar vara en känslig fråga för dig. Känner du dig mindre uppskattad som bonusförälder bara för att du inte får gå på utvecklingssamtal?

Anledningen till att enbart vårdnadshavare får gå på utvecklingssamtal är att skolan har sekretess. Skolan bryter alltså mot reglerna om de låter andra än vårdnadshavarna sitta med på samtalet. Det har ingenting att göra med att någon skulle känna sig hotat, utan det har med lagen att göra.

Allting annat (skolavslutningar, uppvisningar, fotbollsmatcher, allmäna föräldramöten, osv) får vem som helst närvara på så det finns massor av tillfällen att visa sitt bonusbarn att man är engagerad.
  • FrökenKanSjälv
    Tvillingmamma09 skrev 2011-03-27 20:17:44 följande:
    Tack alla som stöttat, lämnar dock detta forum nu för känner att det börjar bli mer elaka ord nu än stöttning och råd. Men jag kommer prata med dagis imorgon...ni som tycker jag är en idiot får känna de, i slutändan är de enbart jag som vet hur de verkligen är så jag kan inte ändra hur jag känner för detta, de bara är så helt enkelt. Men nu vet jag iaf att jag inte gör helt fel genom att säga nej.

Så tack igen!
    Hur gick det på samtalet? Jag hoppas verkligen att förskolepersonalen var proffsig och kände till lagarna!
  • FrökenKanSjälv
    2underbara skrev 2011-05-04 17:58:48 följande:
    Jag ser det såhär: var glad om hon överhuvudtaget har ett intresse för erat barn.
    Ja visst är det positivt att bonusföräldern har ett intresse för barnet. Men räcker det inte att visa intresset hemma, på skolavslutningar, luciatåg, fotbollsmatcher, speluppvisningar, etc, etc, etc?

Varför är det så viktigt att gå på ett möte som är till för vårdnadshavarna? Det känns mer som att man vill pinka in sitt revir än att man vill visa barnet att man är intresserad.

Nu är ju mina döttrar lite äldre, men de vill knappt att jag som mamma ska komma på mötet. Alla vuxna är pinsamma och det är pinsamt att sitta i möte där både lärare och föräldrar är med. De skulle dö om alla fyra vuxna kom på utv.samtalet.
  • FrökenKanSjälv
    vinnis skrev 2011-05-04 20:46:31 följande:
    I detta fallet vill ju TS främst pinka revir genom att inte låta bonusmamma komma, hon själv säger sig vara hotad . Förstår inte varför vissa mammor är så negativa när det gäller exets nya. Man skall väl vara glad att hon har ett stort intresse av att vara delaktig i barnens liv! Detta gynnar ju både barn och bonusvuxen. Det osar avundsjuka långt håll...
    Det som diskuteras under ett utvecklingssamtal faller inom sekretessen. Alltså får förskolans personal inte prata med andra än vårdnadshavarna. Varför är det så viktigt för en bonusförälder att närvara? Känner man sig värdelös som bonusförälder om man inte har samma juridiska status som en vårdnadshavare, eller vad är problemet?
  • FrökenKanSjälv
    2underbara skrev 2011-05-05 21:07:58 följande:
    Tror inte det handlar om värdelös, du kan inte se sambandet mellan att bry sig och vilja engagera sig?

Vid varannan vecka har bonusmamman exakt lika mycket tid med barnet som biomamman och bor precis lika mycket med barnet och lagar exakt lika mycket mat till barnet och läser exakt lika mycket saga och lyssnar exakt lika mycket på när barnet berättar något och tvättar precis lika mycket tvätt för barnet och... ja, det är same same så varför ska det vara different?

Vill hon följa med så borde inte en bioförälder sätta käppar i hjulet för det, faller det däremot under sekretess så kanske de som bryr sig och vill vara med får försöka förändra det eftersom det inte finns så många kärnfamiljer kvar utan det klipps och klistras hej vilt.
    Kanske dags att lagar och regler hänger med i svängarna.

Själv är jag totalt ointresserad och är glad att jag slipper skiten, önskar jag kunde slippa barnet överhuvudtaget men så funkar det tyvärr inte.
    Men de kan ta hand om deras barn från trasiga familjen så fokuserar jag på min hela familj  
    Har barnet ingen pappa? Är det bara kvinnor som lagar mat till barnet och läser sagor och lyssnar och tvättar osv?

Lever vi fortfarande på 50-talet där det automatiskt är kvinnan i hushållet som utför alla hushållssysslor och som har huvudansvaret för alla barn? Kan biopappan skita i allt ansvar för sina barn så fort han har flyttat ihop med en ny kvinna?

Ursäkta att jag blir lite uppretad på arbetsfördelningen hemma hos andra, men inser ni inte att ni är totalt fintade av era män? Det måste vara jättebekvämt för dem att flytta ihop med någon för då kan de släppa allting som rör hem och barn. Och stackars min sambo som var dum nog att flytta ihop med en kvinna som anser att hushållet är ett gemensamt projekt som man har delat ansvar för...
  • FrökenKanSjälv
    2underbara skrev 2011-05-07 08:00:05 följande:
    Om barnet inte har någon pappa?

Jo det tror jag.
    Oftast brukar barn bli till på det sättet och även om det händer så är det inte det vanligaste att pappan är död eller att vid varannan veckas lösning inte finns i hemmet en enda gång eller inte gör någonting under den tid han är hemma då barnet är där.

Om du släpper ditt extrema genustänk och feministiskt kantiga världsbild så förstår nog även du att det dels då att det högst troligt finns en pappa med i bilden och dels att i exemplet du hängde upp dig på gällde att bonusen gjorde exakt lika mycket som biomamman.
    Nu behöver det inte vara just exakt i alla lägen men chansen finns ändå eftersom de har generellt samma förutsättningar när barnet/barnen är samma tid hos de båda.

Kan vara så att biomamman också har en ny partner och de sinsemellan delar på merjobbet ett barn kräver, precis som den lösningen kan finnas i biopappors liv.

Nej, "vi" lever inte på 50-talet för att det finns de som ställer upp och hjälper till med att sköta andras uppgifter.

Vilka som blir "fintade" av sina män vet jag inte men visst, det finns säkert de som blir det.
    På samma sätt som män kan bli "fintade" av kvinnor.

Om det är synd om din sambo eller inte vet nog han bättre än någon annan men jag tycker det låter ganska rättvist att dela på det som är gemensamt.

Däremot är jag personligen helt emot att axla andras ansvar så min sambo får sköta hans barn sedan innan tillsammans med den han skaffade särkullen med, ser det helt som deras eget problem eftersom det var de som skapade det.

Så det är nog mer stackars min sambo som träffat en som tycker att man själv får stå till svars för sina egna val, hade jag viljat ha ett barn sedan innan hade jag skaffat det men nu gjorde jag inte det just för att jag inte ville ha det.
    Jag har däremot flyttat ihop med en man som har sina laster varav den största är barnet i mina ögon men han upplever det troligen helt annorlunda.
    Jag ser inte själva tjusningen med att kasta en person fram och tillbaka som bara är ett resultat av något förflutet man lämnat bakom sig.

Alla ser vi olika på saker och ting, finns det de bonusföräldrar som bryr sig om särkullsbarn så anser jag inte att en bioförälder ska stå och gapa om vad som är juridiskt och inte.
    För rent juridiskt behöver inte en bonusförälder ens tycka om barnet ifråga eller svara på tilltal, itne ens se åt barnets håll.

Om vi ska prata juridik som många gör i tråden.

Eller så anpassar en förälder efter omständigheterna vilket de krävt av barnet och borde kunna göra samma sak själva.
    Klart en bonus ska med på samtal om de vill, inga konstigheter med det.

Men som jag skrev innan, jag själv är bara glad att jag slipper både samtal och trista avslutningar med ungar som sjunger falskt.
    När mina egna barn sjunger falskt kommer jag dock bara älska det
    Grejen är just att du i praktiken gör det som jag i mitt genustänk menar. Du låter pappan ta fullt ansvar för sitt barn. Många andra bonusmammor tar först på sig en massa ansvar och arbete för barnen och sedan känner de sig utnyttjade, som om det vore en överaskning att de plötsligt står med en massa arbete för någon annans barn.

Hemma hos oss är det självklart att jag har ansvar för mina barn, han har ansvar för sitt barn och tillsammans har vi ansvar för hushållsarbetet. Visst händer det att vi ställer upp för varandra och rycker in när den andra behöver hjälp med en skjutsning eller liknande, men då är det också tydligt uttalat att jag hjälper min sambo med hans "arbetsuppgift" (och inte att jag hjälper hans barn). Sedan delar vi glädjen med barnen, jag får ju gratis allt det positiva med hans dotter.
  • FrökenKanSjälv
    The bad seed skrev 2011-05-27 23:05:06 följande:
    Kan du inte bara bita ihop för eran barns skull? 
    Är det verkligen så farligt att hon blir med?
    Är det inte viktigare att forsöka hålla en god ton med ditt ex?
    Man måste svälja en del kameler. Är dette det allra viktigste för dig? 
    Med tanke på att just utvecklingssamtal är till för vårdnadshavarna så förstår jag inte varför de biologiska föräldrarna ska "bita ihop" och "hålla god ton".

Varför kan inte bonusföräldern bita ihop och stanna hemma? Borde inte bonusföräldern låta bli att skapa konflikter och istället försöka hålla god ton?
Svar på tråden Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????