• sextiotalist

Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????

Nej, hon skall inte följa med, dels så blir det lite två mot en, men det viktigaste, det är ni som föräldrar som skall ha samtalet med förskolan, inte hon.

• sextiotalist
    Hedebris skrev 2011-04-16 15:18:00 följande:
    ojsan. Jag var den av mig och min man som gick på föräldramöte med min bonus.

sen gick vi båda på utvecklingssamtalet.. är det något konstigt att man bryr sig eller?
    Men då skall föräldrarna vara med på det, för annars gör skolan fel. Som icke-vårdnadshavare har man inte rätt till information från skolan eller sjukvården, detta enligt lag.

Men om båda föräldrarna lämnar sitt godkännande är det helt OK,
  • sextiotalist
    Hedebris skrev 2011-04-16 15:28:31 följande:
    min man har ensam vårdnad och tycker att jag som förskollärare har mer koll på vad jag ska fråga..
    Men då är det inga problem, men det är beslut som han som vårdnadshavare tar. Men finns det två vårdnadshavare så skall båda godkänna detta
  • sextiotalist
    Hedebris skrev 2011-04-16 15:35:51 följande:
    förstår inte varför bonusar inte ska få ta del i ett utvecklingsamtal. Det är ju jättebra tillfälle att sitta ner och prata tillsammans alihopa om hur man vill se barnets utveckling och göra en plan för detta.
    Det har med sekretess att göra, skolan och sjukvården får helt enkelt inte ge ut information om barnet än till deras vårdnadshavare så är det bara. Skolan och vården har ju egentligen bara en sak att gå på, det är vilka som är vårdnadshavare, det är den eller dom som följer med barnet från det är fött tills det fyller 18 år. Sedan kan andra komma och gå.

Men ser du inte det vettiga i det hela. Om vårdnadshavarna vill att andra skall ta del av uppgifterna, så får de ger tillstånd till detta, men det är där beslutet ligger, inte hos skolan.
    Jag tycker det är jättebra, att Kalles nya tjej inte bara kan komma och sitta med på samtal mellan lärare och elev bara för att Kalle lever ihop med tjejen.
  • sextiotalist
    Hedebris skrev 2011-04-16 15:51:07 följande:
    jo, det är klart att det är bra att det funkar så.. men jag gav svar till ts... förstår inte varför det skulle varit bättre att den nya inte tar del av ett utvecklingssamtal och kan ställa frågor både till ts och pedagogen om hon har några undringar.
    Det jag svarade Ts att jag såg en obalans, och sedan tycker jag det är fullt tillräckligt med två vuxna på ett utvecklingssamtal. Egentligen är samtalet mellan barn och lärare med föräldrar som bisittare och det räcker för barnets skull med de två föräldrarna.
    Jag tycker det är med respekt för barnet en hel del också. Dessutom var ju denna kvinna rätt ny, så det var ju ingen som varit med barnet sedan det var väldigt litet.

Sedan har jag svårt att förstå varför alla som är kring barnet skall ha reda på allting, får detta barn inte ha något privat alls, något som bara rör dom och barnets föräldrar.
  • sextiotalist
    Tvillingmamma09 skrev 2011-04-19 08:22:40 följande:
    Samtalet har faktiskt inte varit ännu, det har hela tiden blivit uppskjutet för att barnen blivit sjuka och det är bara måndagar som vi kan ha samtalet så därav har de inte blivit av ännu...
    Men jag har förklarat för pappan att jag tycker detta är enbart är för föräldrar, han håller inte med men respekterar ändå min vilja så blir bara han och jag.

DOCK så har jag fått förklarat från dagis att dom inte kan hindra någon från att vara med, bryter dom mot sekretessen då?? Deras chef har sagt att tex om farmor eller någon följer med kan inte dom hindra detta trots att jag inte vill...så de innebär att jag som vårdnadshavare inte har något att säga emot att information lämnas ut till vem som helst...
    Upplys dagiset om att de bryter mot sekretessen om de låter andra vara med, svårare så är det inte.
  • sextiotalist

Barnet har två (OK ibland en) juridiska vårdnashavare, det är dom som skall ha rätten att ta del av de handlingar som följer barnet, att utöka den rätten till de som lever med barnet men inte har en juridisk relation (eller vad man nu kan säga) blir både krångligt och kan bli väldigt hattigt.

Det är väl OK som det är idag, det är vårdnadshavaren/na som beslutar vilka utomstående som skall närvara vid tillfällen som utvecklingssamtal och även vårndadshavaren/na som skall ha vetorätt till att sambos eller farmor/mormor/farfar/morfar/kusin/moster/faster etc skall närvara.

Under sådana samtal kan faktiskt känsliga saker som kanske endast berör de tre närmaste (barnet och dess föräldrar) tas upp, och det är också rätt arena för sådant.

Jag kan inte se vad det är för problem.

När det gäller TS så har den nya kvinnan varit med en relativ kort tid och har med all sannolikhet inte ens där att göra.

Jag vet att min sambos ex hade blivit topp tunnor rasande om min sambo insisterat på att jag skulle vara med, men däremot vet jag att hon utan problem kunnat dela information till mig som skulle vara relevant.

Finns det dessutom en viss osämja eller rivalitet med t,ex mamman och sambons nya, eller pappan och mammans nya, så är det ännu större skäl till att dessa personer inte bör vara med. För jag kan nog inte skulle tro att det skulle medföra något positivt i det hela

Som varanda kvinnan till en man med två barn sedan tidigare så är min uppfattning, vissa saker är föräldrarnas sak och skall så förbli.

• sextiotalist
    HäxanSurtant skrev 2011-05-09 15:10:57 följande:
    Hmm alltså rätt och rätt. Tycker du inte själv att det är skitbra att det finns ytterligare en vuxen till som vill engagera sig i ert barn, som kanske kommer älska det och hjälpa till att rusta barnet inför vuxenlivet?

Jag hade tyckt att det var skitbra om bonus ville följa med oavsett om det var min nya eller tösens pappas nya, fler vuxna till barnet ser jag som bra, det kan aldrig vara illa OCH det är en stor fördel OM man själv beter sig VUXET och försöker komma överens med den andres nya, för det kommer gynna alla i slutänden och barnet framför allt.

Ingen kan ersätta dig som mamma, men att du är biomamma gör dig inte per automatik till en bättre vuxen för ditt barn eller till den bästa föräldern alls.Men biologisk mamma kommer du alltid vara.
    För min del hade jag nog satt gränsen
    Läkarbesök och utvecklingssamtal. Där anser jag att det är föräldrarnas sak.
    För min del är det för barnets skull, för det är i första hand för att skydda barnet, så att inte barnets privata uppgifter diskuteras hursom helst.
    Om båda föräldrarna tycker det är OK, så är det OK. Men det skall vara med båda föräldrarnas samtycke inte bara den ena och inte upp till skolan att bestämma.
  • sextiotalist
    HäxanSurtant skrev 2011-05-09 15:32:20 följande:
    Självklart skall det kännas bra för bägge föräldrarna, annars är det ingen ide, för då skapar det ju bara med friktion och får motsatt effekt.

Jag utgår ju från mina värderingar och erfarenheter här. Min dotters bonus hämtar ofta dottern när hon skall vara hos dom. För mig hade hon gärna fått följa med på samtal även om det bara ahde vart jag och hon som gått på dom. Huvudsaken för mig är att informationen når bägge hushållen, så att vi alla kan förbättra om det behövs eller bara suga åt oss av den bra kritiken osv.

Det jag tycker är tarvligt är när en mamma skall tävla med en bonus om vem som är bäst, få mindervärdskomplex och bara bråka för själva bråkets skull, isället för att se fördelarna som detta kan ge barnet i det långa loppet. När man tappar fokus på barnet så är det illa i min mening.
    Om jag var i den sitsen så hade det kanske varit OK om mitt barn och kvinnan hade en lång relatione, men inte om det har varit en kortare tid. Som i Ts fall, inte ens ett år, inte en chans. Framför allt för barnets skull, om mitt barns privata sak skall diskuteras blan andra vuxna om mitt barn skall vara med, då är det inte juste om man tar en kvinna/man som inte varit med längre i barnets liv i bara några månader.
  • sextiotalist
    The bad seed skrev 2011-05-29 11:23:55 följande:
    Men barnets utvekling angår ju alla i hushållet. 
    Bonus önskar bara att ställa upp för barnet.
    Jag tror inte det är et måste att bonusföräldre ska vara med på slike samtal, men jag tänker att det är bra om dom vill. Så mycket som man umgås barnet och så mycket saker man gör för det, kan det vara bra att veta hur det står till på dagis/skolan. Det som är viktigt att komma i håg, är att båda biologiska föräldre OCH bonusföräldre måste svälja kameler. Vi föräldrar måste lära oss att släppa kontrollen lite i blandt.
    Är det inte bra att alla som barnet bor med barnet engasjerer sig? Är det inte viktigt att informasjonen kommer fram, oavsätt om det är direkte till pappa eller til bonusmamman? 
    Min samboer bor mer med min dotter än hennes pappa gör. Hennes pappa har egentlig inget med dagis att göra, då han bor 40 mil borta. Aldri varit där engång. Min samboer har inte varit med på nån samtal (eller till läkaren) än, men käns inte konstigt om han skulla följa med en gang. Tror jag inte mitt ex ville hatt något emot heller. Vi tänker på vad som är bäst för vår dotter/bonusdotter. 

När man går fra fra en partner man har barn med, måste man tänka om och vara klar över att nu kan det komma andre männskar inn i barnens liv som också ska ha nåt att säga.
    Men okay, läkarbesök och samtal på dagis/skola; en sak.
    Men jag forstår inte varför en bonus inte får lämna/hämta på dagis?
    Ska man inte i en familj hjälpa varandra og göra så att vardagen flyter på enklast och bäst möjligt?
    Vill man inte skapa goda band och relationer mellan barn och bonusföräldrar?  
    Får dom inte hitta på nån ting tilsammans hellre då? Gå i lekparken, på bio eller så?
    Bioföräldrar har alltid huvudansvaret för sina barn, men betyder det att man inte kan ta emot hjälp och släppa till andre? Forsöka fungera som en familj?

För mig låter det mycket konstigt.
    Fattar inte varför enkelte biomödre tvihåller så på sina uppgifter och sitt ansvar, att det faktisk går ut över barnen och bonusarna? 
    Fast i Ts fall så var det nya förhållande med två aktiva och närvarande föräldrar och Ts ville inte ha den nya tjejen med.
    Sedan till syvende och sist så är det inte upp till skolan att säga ja och båda föräldrarna skall vara med på det.
  • sextiotalist
    The bad seed skrev 2011-05-29 14:59:15 följande:
    Jo, mitt svar var väl mer generelt. 
    När man är ny i en familj, bör man avvakte lite och se saker an.
    Bli ordentlig kjent först, och gärna ta en liten prat med biomor om det skulle uppstå problemer.

Men om pappaen sen vill att hans tjej skall vara med, för att hon är en aktiv del av barnets liv, så får hon ju det.
    I sådana fall är det jag menar att biomor inte kan bestämma eller neka. 
    Och om hon gör det, så är det dumt av henne, för det är bara barnet det evt drabbar.  
    Men nu är det så, att biomamman har all rätt att neka, (eller biopappan) det har dom helst stöd i lagen och för mig räcker skäl nog att man känner sig obekväm och då skall man som icke vårndadshavare vara den som backar.
    Än en gång, för att någon icke vårdnadshavare skall vara med på utvecklingssamtalet så skall båda vårdnadshavarna vara med på det hela, annars är det inte OK.
    Det är endast vårdnadshavarna som har rätt till de uppgifter som skolan lämnar på ett utvecklingssamtal.
Svar på tråden Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????