• Tvillingmamma09

Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????

Åååh jag är så arg. Både jag och mitt ex har nya förhållanden sedan höstas. Imorgon har vi första utvecklingssamtalet på dagis och nu har han mage att skicka ett sms och fråga om hans nya får följa med oxå!! Asså jag har inget emot henne som person men hon är fortfarande ett känsligt ämne för mig då jag hade känslor kvar för exet då han träffade henne osv samt jag är livrädd att hon ska ta min plats som mamma.

Har han rätt att ta med henne???

• Svar på tråden Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????
  • HäckHäxan

Hmm alltså rätt och rätt. Tycker du inte själv att det är skitbra att det finns ytterligare en vuxen till som vill engagera sig i ert barn, som kanske kommer älska det och hjälpa till att rusta barnet inför vuxenlivet?

Jag hade tyckt att det var skitbra om bonus ville följa med oavsett om det var min nya eller tösens pappas nya, fler vuxna till barnet ser jag som bra, det kan aldrig vara illa OCH det är en stor fördel OM man själv beter sig VUXET och försöker komma överens med den andres nya, för det kommer gynna alla i slutänden och barnet framför allt.

Ingen kan ersätta dig som mamma, men att du är biomamma gör dig inte per automatik till en bättre vuxen för ditt barn eller till den bästa föräldern alls.Men biologisk mamma kommer du alltid vara.

Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • sextiotalist
    HäxanSurtant skrev 2011-05-09 15:10:57 följande:
    Hmm alltså rätt och rätt. Tycker du inte själv att det är skitbra att det finns ytterligare en vuxen till som vill engagera sig i ert barn, som kanske kommer älska det och hjälpa till att rusta barnet inför vuxenlivet?

Jag hade tyckt att det var skitbra om bonus ville följa med oavsett om det var min nya eller tösens pappas nya, fler vuxna till barnet ser jag som bra, det kan aldrig vara illa OCH det är en stor fördel OM man själv beter sig VUXET och försöker komma överens med den andres nya, för det kommer gynna alla i slutänden och barnet framför allt.

Ingen kan ersätta dig som mamma, men att du är biomamma gör dig inte per automatik till en bättre vuxen för ditt barn eller till den bästa föräldern alls.Men biologisk mamma kommer du alltid vara.
    För min del hade jag nog satt gränsen
    Läkarbesök och utvecklingssamtal. Där anser jag att det är föräldrarnas sak.
    För min del är det för barnets skull, för det är i första hand för att skydda barnet, så att inte barnets privata uppgifter diskuteras hursom helst.
    Om båda föräldrarna tycker det är OK, så är det OK. Men det skall vara med båda föräldrarnas samtycke inte bara den ena och inte upp till skolan att bestämma.
  • HäckHäxan
    sextiotalist skrev 2011-05-09 15:23:16 följande:
    För min del är det för barnets skull, för det är i första hand för att skydda barnet, så att inte barnets privata uppgifter diskuteras hursom helst.
    Om båda föräldrarna tycker det är OK, så är det OK. Men det skall vara med båda föräldrarnas samtycke inte bara den ena och inte upp till skolan att bestämma.
    Självklart skall det kännas bra för bägge föräldrarna, annars är det ingen ide, för då skapar det ju bara med friktion och får motsatt effekt.

Jag utgår ju från mina värderingar och erfarenheter här. Min dotters bonus hämtar ofta dottern när hon skall vara hos dom. För mig hade hon gärna fått följa med på samtal även om det bara ahde vart jag och hon som gått på dom. Huvudsaken för mig är att informationen når bägge hushållen, så att vi alla kan förbättra om det behövs eller bara suga åt oss av den bra kritiken osv.

Det jag tycker är tarvligt är när en mamma skall tävla med en bonus om vem som är bäst, få mindervärdskomplex och bara bråka för själva bråkets skull, isället för att se fördelarna som detta kan ge barnet i det långa loppet. När man tappar fokus på barnet så är det illa i min mening.
    Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • 2underbara
    AnniPanni skrev 2011-05-09 12:41:56 följande:

Bonusföräldrar har ingen laglig rätt att vara med på utvecklingsamtal.
    Jag skulle vara överlycklig om min ex man träffade en kvinna som var så pass engagerad och involverad i mina barn att hon ville vara med på mina barns utvecklingssamtal!

Det är ju tyvärr så att som bonusföräldern har du inga rättigheter men en hel del skyldigheter, konstigt nog. Min sambo ska enligt lagen betala fritidsavgift för mina barn (då det är hushållets inkomst som räknas) men har har inga rättigheter att vara med på möten/påverka någonting egentligen. Trots att han faktiskt bor med barnen lika mycket och tar lika ansvar som deras biologiska pappa.

Är du inte redo att möta tjejen ansikte så säg nej men förklarar gärna hur du känner. Att du kanske behöver lite mer tid för att smälta allting men att det kan ev vara möjligt i framtiden. Ni kommer att mötas på andra sätt ändå, på barnens skoluppträdanden/avslutningar mm mm, det går knappast att undvikas.

Ta din plats som mamma kan hon aldrig göra. Du är barnens mamma och kommer ALLTID att vara det

En som inte är förälder till ett barn har inte skyldighet någonstans att betala för denne såvida det inte gäller extremfall vilket i stort sett inte existerar.
    Men schysst av din sambo att betala del av dina privata utgifter, sicket kap
  • sextiotalist
    HäxanSurtant skrev 2011-05-09 15:32:20 följande:
    Självklart skall det kännas bra för bägge föräldrarna, annars är det ingen ide, för då skapar det ju bara med friktion och får motsatt effekt.

Jag utgår ju från mina värderingar och erfarenheter här. Min dotters bonus hämtar ofta dottern när hon skall vara hos dom. För mig hade hon gärna fått följa med på samtal även om det bara ahde vart jag och hon som gått på dom. Huvudsaken för mig är att informationen når bägge hushållen, så att vi alla kan förbättra om det behövs eller bara suga åt oss av den bra kritiken osv.

Det jag tycker är tarvligt är när en mamma skall tävla med en bonus om vem som är bäst, få mindervärdskomplex och bara bråka för själva bråkets skull, isället för att se fördelarna som detta kan ge barnet i det långa loppet. När man tappar fokus på barnet så är det illa i min mening.
    Om jag var i den sitsen så hade det kanske varit OK om mitt barn och kvinnan hade en lång relatione, men inte om det har varit en kortare tid. Som i Ts fall, inte ens ett år, inte en chans. Framför allt för barnets skull, om mitt barns privata sak skall diskuteras blan andra vuxna om mitt barn skall vara med, då är det inte juste om man tar en kvinna/man som inte varit med längre i barnets liv i bara några månader.
  • Thuleslapper
    sextiotalist skrev 2011-05-09 15:23:16 följande:
    Läkarbesök....
    Vi hade en sådan händelse i vår familj.
    Sambon fick en kallelse från tandläkaren på fredagen att hans dotter hade fått tid där tisdagen efter.
    Vi hade bott ihop i ca 2 månader (varit tillsammans som särbo i 2 år) och bonusarna är hos oss varannan vecka.
    Pappan (min sambo) kunde tyvärr inte gå med henne till tandläkaren, och då jag var tjänstledig och hemma frågade vi tjejen omhon ville gå med mig eller om vi skulle byta tid (då var hon 7år)
     Min sambo hade ringt till biomamman för att kolla om hon kunde gå (fastän det var hans vecka) men han fick inget svar.

Jag gick dit med tjejen, allt gick bra......... MEN du ska bara veta vilken skit jag/ vi fick från bion.....
    Den dagen svor jag mig själv att aldrig mer ställa upp/ göra något åt bonusarna.
    Varför ska jag behöva ta skit bara för att jag vill barnens bästa?
    Nej, pappan får ta allt när vi har dem hos oss.
    Jag tvättar, städar, myser, läser läxor och sådant men resten får föräldrarna ta.
    Känns tråkigt när barnen undrar varför jag aldrig är med men jag har försökt förklara för dem varför
    (utan att berätta den riktiga orsaken: att deras mamma inte vill)
    Det kommer de nog på tids nog
  • Furstinna
    Det är självklart att hon inte ska med. Jag och mitt ex har bestämt att vi är föräldrar och det är vi som ska ta hand om vår dotter. Bonus följer inte med på några föräldrarmöten/utvecklingssamtal eller lämnar/hämtar på dagis. Det är vi föräldrar som ansvarar för allt vad gäller vårat barn.
  • Litet My
    Furstinna skrev 2011-05-23 10:46:06 följande:
    Det är självklart att hon inte ska med. Jag och mitt ex har bestämt att vi är föräldrar och det är vi som ska ta hand om vår dotter. Bonus följer inte med på några föräldrarmöten/utvecklingssamtal eller lämnar/hämtar på dagis. Det är vi föräldrar som ansvarar för allt vad gäller vårat barn.
  • Törnrosa

Det är alltid föräldrarnas ansvar och det är de som bestämmer. Men ibland kan det vara bra att bonusföräldrarna är med och får höra information och vad som händer med barnen. De är ju också en stor del av barnens liv. Min sambo har följt med på en del möten, men när det ska tas beslut är det ju upp till oss föräldrar.

• The bad seed

Kan du inte bara bita ihop för eran barns skull? 
    Är det verkligen så farligt att hon blir med?
    Är det inte viktigare att forsöka hålla en god ton med ditt ex?
    Man måste svälja en del kameler. Är dette det allra viktigste för dig? 

Svar på tråden Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????