• Mammatilltretroll

Varför har jag ont vid diafragman/bröstkorgen på inandning eller om jag sträcker på mig?

Jag har sedan ett par månader tillbaka så ont vid diafragman/epigastret (dvs där revbenen slutar, högst upp på magen) när jag andas in eller sträcker på mig.
    Om jag sjunker ihop och liksom lutar mig framåt gör det inte ont och jag kan andas in djupt. Men så fort jag sträcker på mig så är det som att det tar stopp någonstans vid diafragman när jag ska andas djupt. Och så gör det ont från diafragma upp längs bröstbenet och upp till halva halsen ungefär.

Det är jätteirriterande och jag undrar vad det beror på..?
    Läkarna har tagit massa basblodprover och även gjort en CT röntgen på lungorna som såg bra ut.

Snälla, har någon tips om varför det är såhär???

• Svar på tråden Varför har jag ont vid diafragman/bröstkorgen på inandning eller om jag sträcker på mig?
  • Lady without tattoo
    Mammatilltretroll skrev 2011-03-27 22:32:16 följande:
    Okej..
    Och om du lutade dig framåt sittandes eller gick lite lätt framåtlutad med överkroppen, gick smärtan över då?

Blev den värre vid djupandning?

Gjorde det ont från diafragma ända upp till halsen?

Ursäkta alla frågor... :)
    Kan svara på din försat fråga så här.Smärtan lättade något nät jag var hopkrupen.
    Ondare vid djupandning=ja
    Ont från diafragma till halsen=ont överallt
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • MizzTez
    Mammatilltretroll skrev 2011-03-27 22:25:09 följande:
    Bröstmusklerna... Ja jag är nästan inne på att det är något muskulärt eller ligament eller så...?
    Eftersom jag knappt har ont alls om jag sitter lätt framåtlutad och andas, utan bara om jag sträcker på mig...?

Jag är väldigt öm över magsäcken också. Alltså om jag ligger ner och man trycker lätt över magsäcken är jag jätteöm :(
    Har dock gjort en gastroskopi som inte visade något. Det var iofs några månader sedan....
    Gör magkatarr mer ont om man sträcker på sig eller andas djupt?

Gallsten tycker jag verkar lite otroligt just eftersom det gör mer ont om jag sträcker på mig...gör gallsten det?
    Kanske skulle prova lätta lite på kosten, flytande mat och små mål ofta samt äta omeprazol ett tag.. Men självklart tycker jag du ska ringa din vc för att höra med dem mer. Jag är ju inte läkare men har magkatarr och inflamerade bröstmuskler som gör nå fruktansvärt ont ibland..
  • Mammatilltretroll
    Förvirrad mamma skrev 2011-03-27 22:35:23 följande:
    Det kan ju vara nåt så enkelt som låsningar.
    Men även inflammation... Läs om Titzes sjukdom (vet ej om det stavas så)
    Titzes har jag läst om men tycker inte det stämmer helt..

Låsningar, kan man känna de just sådär att det blir värre om man sträcker sig, bättre om man böjer sig framåt. Ont bara i mitten från diafragma upp till halsen..?

Kan en sjukgymnast avgöra detta?
  • Lady without tattoo
    Mammatilltretroll skrev 2011-03-27 22:37:04 följande:
    Titzes har jag läst om men tycker inte det stämmer helt..

Låsningar, kan man känna de just sådär att det blir värre om man sträcker sig, bättre om man böjer sig framåt. Ont bara i mitten från diafragma upp till halsen..?

Kan en sjukgymnast avgöra detta?
    Ring sjukvården för råd.Skulle det vara gallsten så...ja det är inte kul
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • MizzTez
    Lady without tattoo skrev 2011-03-27 22:34:49 följande:
    Har du haft gallstensanfall någon gång?
    Inflamation i gallgången med förträngning, fick morfin för det för ca 6 mån sedan.
  • Lady without tattoo
    MizzTez skrev 2011-03-27 22:39:49 följande:
    Inflamation i gallgången med förträngning, fick morfin för det för ca 6 mån sedan.
    Ja då vet du hur det känns
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • ComicBookGuy

Jag har Tietzes, o det låter ju inte som om det är det du har, som du säger. Men med jämna mellanrum får jag också ont ungefär där som du beskriver, som krampande o så, o läkaren sa att jag har antagligen nått fel med magmunnen. Har du halsbränna ofta? För isf kan det ju va det du har också

• Mumin75

Gallsten tror inte jag det är... Alla jag känner inklusive mig själv som haft gallsten har haft intensiva smärtor under hela anfallet hur man än sitter/ligger eller står. Så trodde jag det var för alla (man har ju hört att gallsten är en av de hemskaste smärtorna man kan uppleva), ett gallstensanfall gör jävulskt ont hela tiden och inget som släpper för att man böjer på sig... lätta kan det kanske göra lite i vissa ställningar men att smärtan skulle släppa helt i en viss ställning och återkomma när man går tillbaka till den ställningen man hade innan låter ganska osannolikt.

Gallblåsan sitter under revbenen på höger sida... om man sätter fingrarna precis där revbenen slutar och trycker lite uppåt så ska gallblåsan finnas där... När min läkare först fattade att det var gallsten jag hade så gjorde hon det genom att trycka där på mig... det gjorde jätteont då... men under mina anfall kände jag inte att smärtan kom just därifrån för då gjorde det ont överallt i övre magen...

• Lumo

Gallblåsan sitter på höger sida under revbenen. Men mina gallstensanfall har yttrat sig som akut smärta i just diafragma, mellan revbenen o INTE under höger revben. Detta förbryllade läkarna på akuten en del innan de hittade stenarna på ul. Diklofenak eller voltaren lindrar ett anfall men man åker normalt in akut vid anfall då det är lättast att ställa diagnos då, än när smärtan försvunnit.

Kommer det som anfall eller är det konstant ont? värre vissa tider, tex efter måltider?

Känns det som en konstant inflammation så borde smärtan avta/försvinna av en ipren tex i nån timme. Sådana inflammationer kan du få av att du toppandas per automatik tex pga stress... Normalt andas man djupandning med magen men vid stress andas man högre upp så revbenen höjs mer vilket kan ge inflammation i bröstmuskulaturen (symptom liknande Tietzers syndrom).

• Ellikapellika

Jag hade en låsning i revbenen/bröstkorgen för några år sedan och kunde inte sträcka på mig utan gick framåtlutad/ihopkrupen.
    Jag gick till en naprapat som knixade mig rätt.

• Mammatilltretroll

Gallvägarna verkar det inte vara efter diverse läkarbesök..

Napprapaten har knäckt men det hjälper tyvärr inte...

:(

Svar på tråden Varför har jag ont vid diafragman/bröstkorgen på inandning eller om jag sträcker på mig?