• millface

Varför blir mina handdukar så hårda?

När jag tvättat mina handdukar (och kläder med för den delen) blir de alltid så hårda och obehagliga.

Vad gör jag för fel? Vill ju ha dom så mjuka som när man precis köpt dom?

• Svar på tråden Varför blir mina handdukar så hårda?
  • Vintervila

Våra blir alltid hårda om de får lufttorka, hur mkt sköljmedel jag än har i, så jag lägger dem i torktumlaren.

• Borboleta

Jag gillar när mina handdukar är lite riviga!
    Och det är ju helt klart mer miljövänligt att dropptorka än att använda torkskåp eller torktumlare. Men nu kom jag kanske lite bort från själva frågan...

• fridanumberone

torktumla inte handdukarna om de har en vävd rand (som tex sir henry har), då drar de ihop sig och blir helt deformerade

• Kajsan

Det finns inget värre än hårda handukar, tänk er det mot naglarna, eller ännu värre, tänderna! *rysning*

OT, I know

• Svarta katten

Jag älskar hårda handdukar! Speciellt badhanddukar, river såå skönt!

• Julianna

Sköljmedel och torktumlare är lösningen. Torkskåp är rena "döden". Kram

• anilova

Om du har hårt vatten kan du använda ättika istället för sköljmedel, tar bort kalken som gör det hårt.

• Cecci78

Stryka eller mangla om man inte har torktumlare. Mangla är jättebra, de tar mycket mindre plats och blir släta o fina:)

• musli

Det är alltid en bra idé att hälla i en skvätt ättika i vattnet första gången du tvättar dina handdukar. Det gör att handdukarna inte fäller så mycket och färgerna förblir klara under en längre tid.

Använd aldrig sköljmedel till handdukar och tvättlappar ? det försämrar deras uppsugningsförmåga.

Det är värt att notera att en kopp vit vinäger i en tvätt kommer att göra dina handdukar luftiga och mjuka.

• Nevy

Jag gillar också riviga badhanddukar.

Men Kajsan... Mot tänderna???

Svar på tråden Varför blir mina handdukar så hårda?