• Anonym

umgängesbegränsning enligt LVU. Hur går det till i förvaltningsrätten?

Jag har överklagat ett beslut om umgängesbegränsning. Har inget ombud att fråga och hoppas någon här har lite koll.

Om nämnden yrkar på inget umgänge alls eller minimalt umgänge och jag själv yrkar på t.ex umgänge 1 gång i veckan. Kan då förvaltningsrätten besluta om ett mellanting och skriva i domen hur umgänget ska se ut eller beslutar dem enbart om begränsningen ska kvarstå eller inte?

• Svar på tråden umgängesbegränsning enligt LVU. Hur går det till i förvaltningsrätten?
  • Anonym

Hur kan det komma sig att du inte har något ombud?
    Du måste ha haft ett angående det Lvu:et barnet redan har, normalt sätt brukar ombudet "följa med" under tiden framöver med tanke på att det blir en hel del förhandlingar med överklagan o så...  
    Slutar ett ombud så brukar man alltid få ett nytt ombud!
    Låter lite konstigt att du inte har något ombud alls... 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-28 05:05:32 följande:
    Hur kan det komma sig att du inte har något ombud?
    Du måste ha haft ett angående det Lvu:et barnet redan har, normalt sätt brukar ombudet "följa med" under tiden framöver med tanke på att det blir en hel del förhandlingar med överklagan o så...  
    Slutar ett ombud så brukar man alltid få ett nytt ombud!
    Låter lite konstigt att du inte har något ombud alls... 
    I själva LVU har man rätt till offentligt biträde. När lvu är fastslaget har man tekniskt sätt inget ombud förrän lvu omprövas vilket inte är en pågående process i mitt ärende. I umgängesfrågan är det inte offentligt biträde vilket innebär att det kostar en sjujäkla massa pengar om jag vill anställa denne i den här frågan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-28 09:49:58 följande:
    I själva LVU har man rätt till offentligt biträde. När lvu är fastslaget har man tekniskt sätt inget ombud förrän lvu omprövas vilket inte är en pågående process i mitt ärende. I umgängesfrågan är det inte offentligt biträde vilket innebär att det kostar en sjujäkla massa pengar om jag vill anställa denne i den här frågan.
    Har man inte rätt till ombud menar du när det kommer till att överklaga umgängesbegränsningen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-28 10:28:08 följande:
    Har man inte rätt till ombud menar du när det kommer till att överklaga umgängesbegränsningen?
    Man har rätt till ombud om man bekostar det själv.
  • Hypnos

Vad innebär " umgängesbegränsning enligt LVU" ? Har hört det förut men aldrig riktigt förstått vad det konkret innebär?

• Anonym
    Hypnos skrev 2011-03-28 12:48:26 följande:
    Vad innebär " umgängesbegränsning enligt LVU" ? Har hört det förut men aldrig riktigt förstått vad det konkret innebär?
    När barnet är placerat i familjehem enligt LVU så ska föräldern och soc komma överens om hur umgänget ska se ut. Om man inte kan komma överens MÅSTE socialnämnden besluta om umgängesbegränsning enligt 14§ i LVU. Rättssäkerhetsfråga. Man kan bara begränsa 3 månader i taget innan det ska omprövas och enligt socialstyrelsens förarbeten ska det finnas starka skäl. Finns det inget beslut om begränsning och man ändå begränsar så finns det ingen rättssäkerhet iom att saken inte prövas eller kan överklagas.

Med begränsning kan dom bestämma hur umgänget ska utformas, vem som ska vara med, vart det ska vara och under hur lång tid osv. Finns det ingen begränsning lämnar det i princip utrymme för föräldern att bestämma hur umgänget ska se ut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-28 19:24:51 följande:
    . Finns det ingen begränsning lämnar det i princip utrymme för föräldern att bestämma hur umgänget ska se ut.
    Det här stämmer väl inte riktigt när det gäller LVU
    Finns ett LVU fastställt så finns det även en enledning till LVU:et, även om man nu som förälder har kvar vårdnaden om sitt LVU:ade barn så är det Soc som bär huvudansvaret och i princip kan gå i o styra o ställa som dom vill ochg anser är det bästa för barnet! 
    Vid SOL placeringar så kan man mer utrymme som förälder att styra umgängena men inte lika lätt och på samma sätt vid LVU fall!
    Beror väl även på varför det finns ett LVU, av vilken anledning och på vilka grunder det är taget.....
    Så riktigt så är det inte att man har något speciellt stort utrymme för att styra umgängena vid LVU!
    Som sagt va det finns säkert en anledning till LVU:et som i sin tur också påverkar förälderns förmåga att påverka!
    Bara ett LVU innebär stora begränsningar för föräldern överlag oavsett vad det gäller. Soc kan gå in och byta skola, byta dagis, söka läkarvård, begära in handlingar från ex BVC osv osv
    Soc kan i princip göra precis det dom vill och anser behövs för att barnet ska ha det så bra som möjligt utan att föräldern godkänner.... och det just för att det finns ett LVU!
    Eller har jag fel?
    Ett LVU är en enorm begränsning i sig för föräldern.
  • Tygbiten

Förvaltningsrätten tar bara beslut om begränsningen ska gälla eller ej.

• Anonym

FörvaltningsRätten beslutar utifrån vad Soc eller du har föreslagit.
    Gör ingen egen bedömning av ärendet.
    Antingen så spikar dom Soc förslag eller ditt. 
    Går att överklaga belsutet var 3:de månad.
    Men precis som i LVU domar så ska det vara mycket till att överklagan ska gillas och dom/beslut ändras.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-28 23:20:19 följande:
    Det här stämmer väl inte riktigt när det gäller LVU
    Finns ett LVU fastställt så finns det även en enledning till LVU:et, även om man nu som förälder har kvar vårdnaden om sitt LVU:ade barn så är det Soc som bär huvudansvaret och i princip kan gå i o styra o ställa som dom vill ochg anser är det bästa för barnet! 
    Vid SOL placeringar så kan man mer utrymme som förälder att styra umgängena men inte lika lätt och på samma sätt vid LVU fall!
    Beror väl även på varför det finns ett LVU, av vilken anledning och på vilka grunder det är taget.....
    Så riktigt så är det inte att man har något speciellt stort utrymme för att styra umgängena vid LVU!
    Som sagt va det finns säkert en anledning till LVU:et som i sin tur också påverkar förälderns förmåga att påverka!
    Bara ett LVU innebär stora begränsningar för föräldern överlag oavsett vad det gäller. Soc kan gå in och byta skola, byta dagis, söka läkarvård, begära in handlingar från ex BVC osv osv
    Soc kan i princip göra precis det dom vill och anser behövs för att barnet ska ha det så bra som möjligt utan att föräldern godkänner.... och det just för att det finns ett LVU!
    Eller har jag fel?
    Ett LVU är en enorm begränsning i sig för föräldern.
    Jaja. Jag citerar bara JO i frågan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-29 01:53:12 följande:
    FörvaltningsRätten beslutar utifrån vad Soc eller du har föreslagit.
    Gör ingen egen bedömning av ärendet.
    Antingen så spikar dom Soc förslag eller ditt. 
    Går att överklaga belsutet var 3:de månad.
    Men precis som i LVU domar så ska det vara mycket till att överklagan ska gillas och dom/beslut ändras.
    Det ska mycket till för att neka umgänge. Sverige har flera gånger blivit fällda i EUdomstolen pga förhindrande av umgänge vid LVU!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-29 10:14:35 följande:
    Jaja. Jag citerar bara JO i frågan.
    Jaja eller Nänä spelar absolut ingen roll.
    Så är det ju bara vare sig man vill eller inte.Man har helt enkelt inte alls samma utrymme att påverka saker o ting vid LVU fall som man har i SOL fall.
    Klart det finns en adekvat anledning och grund till att ett barn får ett LVU och klart att man ser olika på fall till fall just beroende på varför ett LVU finns när det kommer till umgängesbegränsning!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-29 10:48:48 följande:
    Jaja eller Nänä spelar absolut ingen roll.
    Så är det ju bara vare sig man vill eller inte.Man har helt enkelt inte alls samma utrymme att påverka saker o ting vid LVU fall som man har i SOL fall.
    Klart det finns en adekvat anledning och grund till att ett barn får ett LVU och klart att man ser olika på fall till fall just beroende på varför ett LVU finns när det kommer till umgängesbegränsning!
    Du behöver inte bli dryg. Kan du inte svara på min fråga så skit i och skriv istället. Jag är trött på att du dyker upp i alla liknande trådar och gnäller.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-29 12:03:34 följande:
    Du behöver inte bli dryg. Kan du inte svara på min fråga så skit i och skriv istället. Jag är trött på att du dyker upp i alla liknande trådar och gnäller.
    Diskussions Forum.... Flört innebär just diskussion!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-29 12:27:50 följande:
    Diskussions Forum.... Flört innebär just diskussion!
    Fast det händer väldigt ofta att du lämnar information och påstår saker som är helt uppåt väggarna och man kan faktiskt diskutera utan att bli dryg.
  • Sossan

TS nu är det ju så att nämnden ska se till att lagstiftningen följs och ditt förslag om umgänge ska stå emot handl förslag.

När du överklagar själv, oavsett om du gör det muntligt eller skriftligt, så är det bra att komma ihåg att handl aldrig lämnar bilagor/inlagor som styrker deras åsikter och då kan det vara av betydelse att du när du kommenterar deras förslag, och lämnar ditt eget förslag bifogar handlingar som styreker det du säger.

Tex vad i lvu är det som enligt handl gör att en umgängesbegränsing ö h t ska finnas?
    Anser dom att placeringen är långsiktigt eller inte och DÄR kan det vara av vikt att du rakt igenom förordar att du anser att vården kommer att återgå inom en snar framtid och det därför är av vikt att inget strikt umgängesbegränsning finns.

Mer info - skicka meddelande. Trådar som ballar ur har jag en tendens att sluta följa.

Svar på tråden umgängesbegränsning enligt LVU. Hur går det till i förvaltningsrätten?