• Anonym (Hoppfullt tvivel)

Umgänge och övernattning för en tjej på snart 3år

Hej alla, som har någon som helst erfarenhet av detta.
    Min lilla tjej som jag har ensam vårdnad och fullt boende för fick jag tillsammans med en kille för 2,5år sedan.
    Vi separerade så fort jag fick veta att jag var gravid.
    Jag träffade en ny partner. Detta gjorde också han.
    Vi kommer alla fyra mycket bra överrens och är inte ovänner på något sätt.
    Jag tycker att min dotters biologiska pappa är en mycket snäll person som jag inte tvivlar på när det gäller det.
    Mitt problem är dock detta:

Sedan lilltjejen föddes har han aldrig tagit något riktigt ansvar.
    Han flyttade i tjänsten ca. 40mil bort och har på det inte kunnat träffa henne så mycket som han velat.

2009: 16 umgängestillfällen på ca.2h/gång när jag varit med.
    2010: 8 umgängestillfällen på 2-3,5h/gång när jag varit med. De har gått iväg till lekplatsen någon timme själva, vid ett par tillfällen.
    2011: 2 umgängestillfällen, varav sista gången var dom på egen hand iväg på ett Lekland i 3h. Det gick jätte bra hela tiden, men jag fick leva med en orolig liten tjej i flera dagarar efteråt, som hela tiden påpekade: 'mamma lämna mig inte'

Nu har jag precis fått veta att han och hans flickvän kommer att flytta hem igen och han har utryckligen sagt att han vill träffa henne varannan helg, för att sedan kunna övergå i heltid/övernattning varannan helg.

Min fråga till er är hur lång en sådan inskolning normalt ser ut?
    Hon blir 3år i augusti.

Hoppas på svar från er för jag tycker situationen är svår och jobbig.
    Självklart har jag själv separationsångest, men borser från det och ser naturligtvis till min lilla tjejs bästa!

Vänliga hälsningar!

• Svar på tråden Umgänge och övernattning för en tjej på snart 3år
  • Anonym

om du har ensam vårdnad så får du väl själv bestämma över hur umgänget ska se ut. jag är inte helt säker på min sak men jag tycker du ska kontakta bvc och fråga efter en barnpsykolog och sen ska du ringa familjerätten och höra med dom om dina rättigheter...

Jo, jag vet att jag själv får bestämma och det kommer jag ju göra i den mån jag anser att jag har rätt.
    Vill ju dock ändå att umgänget ska komma igång att fungera.

Ska ringa Familjerätten kl 11 idag tänkte jag, så får jag se vad dom säger...

• Anonym

hej

önskvärt är väl om dottern får en bra relation med sin pappa!!!

Familjerätten har nog bra råd att ge för hur upplägget skall bli i framtiden  och gradvis ökning är väl en bra start...tex 1 dag ( ej övernattning ) sen utöka med fler timmar / nätter.

lycka till  

Jo, precis.
    Givetvis vill jag att det ska fungera, därför jag frågar om upplägget, för där är jag och hennes pappa inte helt överrens.

Han tror tex att hennes oro vid för många timmar med honom beror på att hon är ovan vid att vara ifrån mig.
    Medans jag poängterar att hennes oro beror på att hon inte är tillräckligt trygg med honom ännu.

Får också poängtera att jag inte säger så för att vara elak, utan för att det är så jag anser att det är.

• vetvadjagvill

kan han komma och leka med barnet ett par gånger självutei parken där ni bor, först nån gång med dig.. sen nån gång utan dig.. bor du nära nån park så kan barnet gå hem om hon bar vill titta efter vad du är och sen gå ut till pappa igen.

Om det går bra att leka ute själva kan han ju ta med henne en dag, visa henne sitt hem en stund, bjuda på nån fika och sen åka hem igen till dig.

Men att börja i närmiljö tror jag är viktigt.

sen kan de börja med att hon stannar på lunch och vila och kommer hem till dig sen igen för middag ett par helger..

och efter ytterligare ett par helger kan hon kanske sova där första natten.
    Men en natt i veckan kanvara lagom ett tag. innan det blir hel helg.. men lör-sön men hanbörj u träffa henne nån dag mitt iveckan också ett tag.

om det funkar bra skani inte ha gemensam vårdnad?

vetvadjagvill skrev 2011-03-28 11:14:47 följande:

kan han komma och leka med barnet ett par gånger självutei parken där ni bor, först nån gång med dig.. sen nån gång utan dig.. bor du nära nån park så kan barnet gå hem om hon bar vill titta efter vad du är och sen gå ut till pappa igen.

Om det går bra att leka ute själva kan han ju ta med henne en dag, visa henne sitt hem en stund, bjuda på nån fika och sen åka hem igen till dig.

Men att börja i närmiljö tror jag är viktigt.

sen kan de börja med att hon stannar på lunch och vila och kommer hem till dig sen igen för middag ett par helger..

och efter ytterligare ett par helger kan hon kanske sova där första natten.
    Men en natt i veckan kanvara lagom ett tag. innan det blir hel helg.. men lör-sön men hanbörj u träffa henne nån dag mitt iveckan också ett tag.

om det funkar bra skani inte ha gemensam vårdnad?

Min tanke är ungefär så...
    Bor inte gångväg från någon lekpark, men endast några minuters bilväg.
    Så mitt förslag är ju att dom just kommer hem till oss en sväng, sedan åker till parken och efter någon timme kommer hem igen. Då kommer hon ju se att dom åker, men också kommer hem igen och att allt är okej. Att ta med henne till sin lägenhet 4mil bort är givetvis okej efter ett tag, om det handlar om en rimlig tid dom är borta. Och sedan utökas umgänget allt efter hur det fungerar.

Gemensam vårdnad har jag aldrig varit emot utan sagt att den dagen som umgänget fungerar och lilltejen känner sig trygg med honom och han känner sig trygg i sin roll, då skriver vi självklart på en förändring gällande vårdnaden. Dock inte innan. Men det är i alla fall målet :)

Pratade precis med familjerätten och hon tyckte inte man skulle ha en tidsplan, om man inte kände att det nödvändigtvis behövdes.
    Hon ansåg att min dotter fortfarande är väldigt liten och att om umgänget hittills endast varat i några timmar, så är det bra att fortsätta med det fast med tätare mellanrum, för att sedan utöka det allt eftersom med någon timme på egen hand, sedan 2h osv.
    Övernattning är ett senare kapitel som ni kanske inte behöver diskutera nu sa hon.
    Hon tyckte att tom 2v mellan umgänget kunde vara för lite till en början, för ett så litet barn, men det beror ju lite på vad han känner att han har möjlighet att ta sig tid till.

Så, vi får se hur han känner när vi pratas vid nästa gång, men det löser sig nog ;)

• vetvadjagvill
    Anonym (Hoppfullt tvivel) skrev 2011-03-28 11:25:16 följande:

Min tanke är ungefär så...
    Bor inte gångväg från någon lekpark, men endast några minuters bilväg.
    Så mitt förslag är ju att dom just kommer hem till oss en sväng, sedan åker till parken och efter någon timme kommer hem igen. Då kommer hon ju se att dom åker, men också kommer hem igen och att allt är okej. Att ta med henne till sin lägenhet 4mil bort är givetvis okej efter ett tag, om det handlar om en rimlig tid dom är borta. Och sedan utökas umgänget allt efter hur det fungerar.

Gemensam vårdnad har jag aldrig varit emot utan sagt att den dagen som umgänget fungerar och lilltejen känner sig trygg med honom och han känner sig trygg i sin roll, då skriver vi självklart på en förändring gällande vårdnaden. Dock inte innan. Men det är i alla fall målet :)

han kanske är tryggare som vårdnadshavare eftersom han får tex ta barnet till läkaren och och få ta del av ev sjukdommar, han får ta del av utvecklingssamtal på dagis etc.. det kan ju vara bra för han att fritt fråga om det redan nu utan din tillåtelse om du förstår vad jag menar.. han kanske vill veta ombarnet hur honmår och är på dagis och hur det går för henne där om han lämnar en måndag tex...

det var bara en tanke jag hade eftersom det verkar funka annars.

sen får du inte blanda ihop umgånge med vårdnaden, vilket du verkar göra här...
    det är ert samarbete vårdnaden hänger på , inte hans umgånge med barnet.

skönt att vi var inne på samma linje i alla fall om inväjning.
    han kanske kan hälsa på henne på dagis med.. lekamed henne där nån timme innan lunch.
    då kan hon koppla samman han med dagis med om han hämtar henne.
  • hymafr

Jag tycker du ska behålla den ensamma vårdnaden då pappan bor så pass långt bort.

Vem vet annars om det kan bli problem om han får för sig att vilja ha henne varannan vecka. Då kan det även bli problem med vilken skola hon ska gå i.
    Som det är nu så bestämmer du allt sådant och så länge du är en normalt vettig människa så har han ju ingen anledning att begära gemensam vårdnad.

När det gäller ungänget så gäller det ju "korta stunder, men ofta" i början för att sen utökas.
    Krävs absolut att han träffar henne flera gånger i veckan om hon ska börja sova över.

• vetvadjagvill
    hymafr skrev 2011-03-28 11:36:22 följande:
    Jag tycker du ska behålla den ensamma vårdnaden då pappan bor så pass långt bort.

Vem vet annars om det kan bli problem om han får för sig att vilja ha henne varannan vecka. Då kan det även bli problem med vilken skola hon ska gå i.
    Som det är nu så bestämmer du allt sådant och så länge du är en normalt vettig människa så har han ju ingen anledning att begära gemensam vårdnad.

När det gäller ungänget så gäller det ju "korta stunder, men ofta" i början för att sen utökas.
    Krävs absolut att han träffar henne flera gånger i veckan om hon ska börja sova över.
    4 mil är inte långt.
    vårdnaden ahr inget med avståndet att göra.

skola blir automatisk placerad närmast folkbokföringsadressen om man e oense.

varför skulle inte en bra pappa som man kan samarbeta med inte får vara vårdnadshavare?
Svar på tråden Umgänge och övernattning för en tjej på snart 3år