• carlhson

Blanda ut ersättning för att mätta mer? Majsstärkelse?

Jag har en son på 3,5 månad som har druckit ersättning sedan han var 4 veckor gammal. Det har fungerat bra men jag märkte snart att han inte blir riktigt mätt, framför allt märker jag det på nätterna. Innan sov han hela nätter (fram tills han var 8 veckor), nu vaknar han två gåner varje natt och vill ha mat (och då får han ändå sista målet runt tio på kvällen). Jag vet att små barn inte ska fasta på nätterna, men samtidigt märker jag hur jobbigt han tycker det är att inte bli mätt. Så snart han fått mat på natten somnar han om.

Är det någon som har tips på vad man kan göra? Har försökt att ge honom lite banangröt som komplement till kvällsmålet innan läggdags, men det hjälper inte så mycket. Har läst om att man kan lägga till en matsked eller två majsstärkelse i ersättningen för att mätta mer, någon som har någon erfarenhet av det?

• Svar på tråden Blanda ut ersättning för att mätta mer? Majsstärkelse?
  • pp08

Du kan även försöka med lite matolja eller olivolja. Det finns annars majsvälling (tror den är från ca 4mån) som mättar mer. Du skulle kunna blanda hälften välling, hälften ersättning.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • La Lola

Men alltså...ge honom mera ersättning om han inte blir mätt då...?.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • TvåTill

Om du ger honom lite mer då?

• Tow2Mater

Vid 3,5 månad är det fullt normalt att vakna och vilja äta två ggr per natt. Blandar du in annat, typ gröt o välling, i ersättningen får han kanske inte den näring han behöver. Visst är det jobbigt att behöva mata två ggr per natt, men det hör till att vara forälder.

• carlhson

Jag ger honom mer än den angivna mängden ersättning han behöver, därav känns det som at han skulle behöva något mer mättande.

• carlhson

Pen: Jag ställde frågan för att jag ville få kreativa svar, inte för att få någon uppläxning i hur det är att vara förälder. Jag är mycket väl medveten om att det hör till att vakna flertalet gånger per natt, men jag utgår från mitt barns behov. Se ovanstående inlägg; han får så mycket mer än det vad som rekommenderas.

• Mary Jo
    carlhson skrev 2011-03-28 17:43:32 följande:
    Jag ger honom mer än den angivna mängden ersättning han behöver, därav känns det som at han skulle behöva något mer mättande.
    Men på paketet är det ju bara ungefärliga mått. Och alla barn äter olika. Precis som vi vuxna!
    Prova ge mer,han är kanske bara matglad!

Eller så är han precis i en utvecklingsfas och behöver äta på natten. Min tjej började runt 3-4 månader att äta 2 ggr per natt istället för 1.
  • ogen

Jag har samma läge som du med mina tvillingpojkar på 3,5 månader. Ska prata med BVC imorgon om att börja fasa in Babysemp 2 lite tidigare, typ byta ut en skopa till en början och sedan öka på. Här märker jag det främst under dagarna då de inte står sig längre än ca 2,5 timme ibland, fastän de ätit 170 ml och varit nöjda efter det. Det blir en väldans massa matande!!

• Cinza

Jag är ingen expert men om barnet vill ha mat oftare så beror det kanske på att han behöver det? Sömn är viktigt men det är näring också. Att bara tillsätta något för att öka mättmadskänslan känns lite tveksamt enligt mig. Bättre då att försöka öka mängden ersättning vid de övriga måltiderna.

• carlhson

Tack för alla svar! :) Kan nog vara så att han bara är extra matglad eller att han är i en sådan fas just nu. Kan passa på att tillägga att han är väldigt stor för sin ålder, väger och är nästan lika lång som en halvåring. Så visst lär han behöva mer mat än vad som står på förpackningen ;) Jag får hoppas på att han får i sig det han behöver och så får vi se hur det blir när han börjar med riktig mat längre fram :)

• Tow2Mater
    carlhson skrev 2011-03-28 17:46:07 följande:

Pen: Jag ställde frågan för att jag ville få kreativa svar, inte för att få någon uppläxning i hur det är att vara förälder. Jag är mycket väl medveten om att det hör till att vakna flertalet gånger per natt, men jag utgår från mitt barns behov. Se ovanstående inlägg; han får så mycket mer än det vad som rekommenderas.

Det var inte menat som uppläxning, det finns många som faktist inte vet vad som är normalt eller inte; de tror att med en bebis som "sover hela natten" menas att han/hon sover 8-10 timmar i sträck per natt, vilket ju inte är fallet. Det finns också de som allvarligt tror att välling är likställt med, eller t o m nyttigare än, ersättning. Om du vet bättre, ta då inte åt dig negativt av vad jag sa.
  • Miss Cee

Han har uppenbarligen kommit in i en tillväxtfas, då börjar de helt plötsligt äta mer och oftare än förrut.
    Så det är fullkomligt normalt att han vill äta oftare och mer på natten.

Blanda INTE ut ersättningen med en massa annat. Ge honom mer och oftare, i den utsträckning han vill ha.
    Skit fullkomligt i vad som står på paketet, det är riktlinjer och inte facit :)

• straw2008

Vi har alltid gett mkt mer än vad som står på paketet våra barn har varit mkt matglada :0) på natten kan du ju ha en tetra breve sängen o bara hälla upp så behöver du inte stiga upp eller så. Alla barn jag känner till har kunnat dricka ersättning i vilken temperatur som helst nästan :0)

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • carlhson

Ja, han är onekligen en stor bebis, så jag får köra på mer än vad som står helt enkelt, utan att känna att jag göder honom för mycket ;) Tusen tack igen för alla kommentarer!

Svar på tråden Blanda ut ersättning för att mätta mer? Majsstärkelse?