Vab vid föräldrarledigt med syskon
Har en liten fråga. Jag är hemma och är föräldrarledig med dottern som nu är 4 månader. Pappan jobbar heltid och älsta sonen går på dagis/förskola 15 tim per vecka. Han går Tisdag , onsdag och Torsdag.
Nu vart sonen sjuk i natt riktigt genomförkyld så vi valde att pappan skulle vara hemma från jobbet för det blir lätt kaos då lillasyster inte är så stor och stora grabben hade hög feber och hosta . Jag kände att jag klarade inte av rikgtigt att vara ensam hemma med en rellativt sjuk son som bara pep och grät och en bäbis som gör det samma och vill amma osv.
Sagt och gjort pappan stannade hemma från jobbet. Nu kom vi dock på att sonen skulle ju inte gått på dagis idag ( han har ledig dag eftersom han bara får gå 15 timmar per vecka när jag är ledgi.)
Kan då pappan ta ut VAB eller får han ta en föräldrar dag för om Dagis ska skriva på intyget att han inte varit där blir det lite konstig för han skulle inte varit där idag. I morgon och fram till Torsdag om så behövs är det ju ok för då skulle han varit på dagis.
Hur är det egentligen om jag är mammaledig för barn nr 2 men pappan i alla fall måste vara hemma med barn nr 1 för ibland krävs det. Och om dagen pappan vabbar är en av dagarna sonen inte går på dagis för att jag är hemma och är mammaledig för dottern. Man har ju inte rätt att ha barnet mer än 15 timmar och jag kan ju inte bestämma när sonen blir sjuk . Pappan måste ju ha rätt att vabba i alla fall.