• WochE

Vab vid föräldrarledigt med syskon

Har en liten fråga. Jag är hemma och är föräldrarledig med dottern som nu är 4 månader. Pappan jobbar heltid och älsta sonen går på dagis/förskola 15 tim per vecka. Han går Tisdag , onsdag och Torsdag.

Nu vart sonen sjuk i natt riktigt genomförkyld så vi valde att pappan skulle vara hemma från jobbet för det blir lätt kaos då lillasyster inte är så stor och stora grabben hade hög feber och hosta . Jag kände att jag klarade inte av rikgtigt att vara ensam hemma med en rellativt sjuk son som bara pep och grät och en bäbis som gör det samma och vill amma osv.

Sagt och gjort pappan stannade hemma från jobbet. Nu kom vi dock på att sonen skulle ju inte gått på dagis idag ( han har ledig dag eftersom han bara får gå 15 timmar per vecka när jag är ledgi.)

Kan då pappan ta ut VAB eller får han ta en föräldrar dag för om Dagis ska skriva på intyget att han inte varit där blir det lite konstig för han skulle inte varit där idag. I morgon och fram till Torsdag om så behövs är det ju ok för då skulle han varit på dagis.

Hur är det egentligen om jag är mammaledig för barn nr 2 men pappan i alla fall måste vara hemma med barn nr 1 för ibland krävs det. Och om dagen pappan vabbar är en av dagarna sonen inte går på dagis för att jag är hemma och är mammaledig för dottern. Man har ju inte rätt att ha barnet mer än 15 timmar och jag kan ju inte bestämma när sonen blir sjuk . Pappan måste ju ha rätt att vabba i alla fall.

• Svar på tråden Vab vid föräldrarledigt med syskon
  • Lena

han kan inte vabba eftersom du är föräldraledig så länge barnen inte kan vara på samma plats, tex vid läkarbesök.

• WochE

Det är ju inte samma barn det gäller. Jag är ju hemma  med dottern och han skulle Vabba för sonen. 

• Alexi

han har ingen rätt att vabba.Spelar ingen roll om barnet skulle gått på dagis eller inte. enda undantaget är om något av barnen ska till sjukhus eller väldigt speciella sjukdomr, tror typ magsjuka kan vara ok ibland.

jag var hemma på dagarna förra veckan med en 4 månaders bebis och en tvååring med 39-40 graders feber som visade sig var halsfluss.

• Lena
    WochE skrev 2011-03-28 15:53:22 följande:
    Det är ju inte samma barn det gäller. Jag är ju hemma  med dottern och han skulle Vabba för sonen. 
    Jag vet det inte gäller samma barn men som föräldraledig räknas du kunna ta hand om alla dina barn så länge de är på samma plats.
  • pigglet

Det stämmer som de andra skrivit - han kan inte vabba i ert fall. När man är föräldraledig förväntas man kunna ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka.

Det finns undantag - tex om ett av barnen ska till sjukhus. Eller om man har en nyföding och samtidigt får 2-åringen en svår magsjuka.

Vill ni ändå vara hemma båda två så kan han ta semester, eler fp för det äldre barnet (om du tar för det yngre). Det är ju något arbetsgivaren kan neka, eftersom han inte ansökt minst 2 månader i förväg, om de sätter den sidan till... annars är det bara köra på

(För senare tillfällen - det spelar ingen roll om barnet skulle varit på förskolan eller inte. Har man rätt till tfp så skriver man bara vem som skulle vårdat barnet i vanliga fall. Ett tips kan vara att även skriva detta på "dagis-blanketten" och skicka med den, så ser de direkt att barnet inte skulle varit på förskolan. Rätten till tfp har inget med förskoleplats att göra...)

• Finesse

Men om du själv blir sjuk så får pappan ta ut VAB om det gäller en dag då sonen inte ska vara på förskolan. Det frågade jag fk om..

Jag fick mjölkstockning å högfeber så min man fick ta ut vab på dottern eftersom hon inte går på förskola och är 3 år.. jag skulle ju ta hand om henne men orkade inte.. bebisen kan han ju inte vabba på men som sagt eftersom hon är hemma så funkade det. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Baryk

Stämmer som de övriga skrivit. Han kan inte ta ut vab i det här fallet.

• WochE

Tack för era svar.Jag misstänkte att det var så. Sa till ambon att han får ta ut en föräldrar dag istället eller vara hemma i alla fall.Han jobbar hos sin pappa så han kan jobba in den dagen någon annan dag.

Men det är bra att veta till nästa gång. Att  så länge jag är mammaledig med dottern kan inte pappan vara hemma och vabba med sonen utan då måste han i sånt fall ta semster/ledigt eller föräldrarledig.

Förstår tänket att jag borde vara kapabel att ta hand om båda samtidigt men ibland kan det vara lite körigt.

Svar på tråden Vab vid föräldrarledigt med syskon