Jasmin/Yasmin p-piller
Vad har ni för erfarenhet av dessa???
Vad har ni för erfarenhet av dessa???
Jag tog dom i ett år ungefär, de var helt okej antar jag. Jag upplevde att jag fick dålig hy av dem dock så jag bytte. Men då bör jag säga att jag har dålig/känslig hy från början också, och det blev lite värre. Ingen katastrof skillnad men jag bytte iaf till desolette som jag åt i åtskilliga år innan jag slutade med hormoner helt.
Jag ville ha en karta med 21 piller också förövrigt, minns inte om det var yasmin(stavas) som inte hade det, eller om de var några andra.. men det är la bara att fråga om det är relevant.
Yasmin är toppen - för mig var den superbra mot hyn. Funkade som en kocka :)...
(Desolett är också bra för hyn, men de säljs inte längre (har jag för mig) för att de var för många som fick blodpropp etc. (så sa iaf de på min barnmorskemottagning när jag pratade om dem... de var typ 10 år sen). )
Funkade jättebra för mig! Min hy blev mycket bättre, hade inga humörförändringar - mådde toppen. Tog Yasmin p-piller i nästan 2 år, innan jag bytte till NuvaRing.
Jag har inga bra erfarenheter av dom. Förrutom hemska humörsvängningar så lyckades jag dessutom bli gravid
Jag använder dessa piller nu och har gjort i ca 6 månader. Jag är inte riktigt nöjd. jag fick dom för barnmorskan sa att man kunde slippa akneproblem med dom, det kanske har blivit lite bättre men jag får ändå akne i och med mens. Och så har jag fått migrän och det är något jag aldrig upplevt tidigare så det är en biverkning. och det inträffar alltid första mensdagen. Humörrubbningar har jag också märkt.
Funderar på att byta.
Yasmin förstörde min kropp och mitt liv. Kroppen har inte återhämtat sig 3 år efter att jag slutade och alla mina gynekologer står handfallna och vet inte vad det beror på.
Har ätit dem i många år, sedan de kom ut och har mått prima.
Hade överskott på vatten innan i kroppen så jag gick ner i vikt och brösten blev större :)
Funkade hyffsat i ungefär ett halvår, sen fick jag en väldig massa mellanblödningar med dom.
Men gick iaf inte upp i vikt med dom som jag gjort med alla andra piller jag provat!
Har funkat utmärkt för mig. Bästa jag har haft.
Har ätit dem i ca 2 år och det är de bästa p-piller jag haft. Har lätt att gå upp i vikt, får dålig hud, minskad sexlust och får mycket biverkningar av andra piller. Har haft desolett, trinovum, mini-pe och någon annan sort jag inte minns.
Dessa har jag inte haft några som helst biverkningar av utan allt känns precis som vanligt förutom att jag har mindre mens. Det enda som finns att anmärka på är att jag märker av den vätskedrivande effekten och blir lite mer kissnödig på natten.
Yasmin var det värsta p-piller jag ätit. Fick svamp, tappade sexlusten, fick återkommande migränanfall och dålig hy. Bläää!!! Aldrig mer
Fick migrän och yrsel och mådde fruktansvärt av de, fast det började efter 1,5 år... Men prova, väldigt individuellt.
Någon som vet om mensvärken blev minde när ni använt dem?
Jag har ätit Yasmin i snart sex år nu och har inte haft några problem med dem, började äta dem för att bli av med mina finnar som gjort tonåren och tidiga tjugoårsåldern till en jobbig tid, och det blev faktiskt så att finnarna helt försvann. Har inte gått upp i vikt, även om min aptit blivit större. Har heller inte känt av några humörsväningar. Sexlusten är oförändrad. Är jättenöjd på det stora hela!
Däremot funderar jag och min sambo på att försöka få barn och då kan jag känna mig väldigt orolig över hur kroppen kommer att reagera när jag slutar med pillren. Kommer man att bli ett hormonmonster?:)Någon som har erfarenheter av att sluta med Yasmin och sen skaffa barn?