• Anonym

Jasmin/Yasmin p-piller

Vad har ni för erfarenhet av dessa???

• Svar på tråden Jasmin/Yasmin p-piller
  • allmänt

Jag tog dom i ett år ungefär, de var helt okej antar jag. Jag upplevde att jag fick dålig hy av dem dock så jag bytte. Men då bör jag säga att jag har dålig/känslig hy från början också, och det blev lite värre. Ingen katastrof skillnad men jag bytte iaf till desolette som jag åt i åtskilliga år innan jag slutade med hormoner helt.

Jag ville ha en karta med 21 piller också förövrigt, minns inte om det var yasmin(stavas) som inte hade det, eller om de var några andra.. men det är la bara att fråga om det är relevant.

• Hope78

Yasmin är toppen - för mig var den superbra mot hyn. Funkade som en kocka :)...

(Desolett är också bra för hyn, men de säljs inte längre (har jag för mig) för att de var för många som fick blodpropp etc. (så sa iaf de på min barnmorskemottagning när jag pratade om dem... de var typ 10 år sen). )

• Bittersweet2012

Funkade jättebra för mig! Min hy blev mycket bättre, hade inga humörförändringar - mådde toppen. Tog Yasmin p-piller i nästan 2 år, innan jag bytte till NuvaRing.

• Freja

Jag använder dessa piller nu och har gjort i ca 6 månader. Jag är inte riktigt nöjd. jag fick dom för barnmorskan sa att man kunde slippa akneproblem med dom, det kanske har blivit lite bättre men jag får ändå akne i och med mens. Och så har jag fått migrän och det är något jag aldrig upplevt tidigare så det är en biverkning. och det inträffar alltid första mensdagen. Humörrubbningar har jag också märkt.

Funderar på att byta.

• Anonym (TA DOM INTE!!!!!)

Yasmin förstörde min kropp och mitt liv. Kroppen har inte återhämtat sig 3 år efter att jag slutade och alla mina gynekologer står handfallna och vet inte vad det beror på.

• Oleanna

Har ätit dem i många år, sedan de kom ut och har mått prima.
    Hade överskott på vatten innan i kroppen så jag gick ner i vikt och brösten blev större :) 

• Spartacus
    Anonym (TA DOM INTE!!!!!) skrev 2011-04-13 17:13:29 följande:
    Yasmin förstörde min kropp och mitt liv. Kroppen har inte återhämtat sig 3 år efter att jag slutade och alla mina gynekologer står handfallna och vet inte vad det beror på.
    typiskt med alla dom här trådarna om p-piller... skrämselpropaganda.
    alltså, piller fungerar ju högst inviduellt,
    och du kan ju faktiskt inte med 100% säkerhet säga att det är pillrena som
    skadat dig? du kankse hade något redan innan men som rimmade illa ihop just dessa hormoner...
  • Anonym (TA DOM INTE!!!!!)
    Spartacus skrev 2011-04-14 11:52:16 följande:
    typiskt med alla dom här trådarna om p-piller... skrämselpropaganda.
    alltså, piller fungerar ju högst inviduellt,
    och du kan ju faktiskt inte med 100% säkerhet säga att det är pillrena som
    skadat dig? du kankse hade något redan innan men som rimmade illa ihop just dessa hormoner...
    Är du utbildad läkare? Det är bara de som alltid ska stå och säga att p-piller aaaabbbsolut inte kan ha förstört kroppen. Yasmin har blivit indraget i många länder för att det är livsfarligt!
  • Bittersweet2012
    Anonym (TA DOM INTE!!!!!) skrev 2011-04-14 16:08:41 följande:
    Är du utbildad läkare? Det är bara de som alltid ska stå och säga att p-piller aaaabbbsolut inte kan ha förstört kroppen. Yasmin har blivit indraget i många länder för att det är livsfarligt!
    Med tanke på att i Sverige är man vääääldigt försiktigt med vilka medicin man släpper ut på maknad, tror jag inte att Yasmin-piller är livsfarliga. Penicilin kan oxå vara livsfarligt för visa - om man inte tål det!
    Du kan inte säga att nåt läkemedel är livsfarligt bara för att du inte tål det. 
  • Anonym (Mellanblödning)

Funkade hyffsat i ungefär ett halvår, sen fick jag en väldig massa mellanblödningar med dom.
    Men gick iaf inte upp i vikt med dom som jag gjort med alla andra piller jag provat!

• AleidaGuevara

Har ätit dem i ca 2 år och det är de bästa p-piller jag haft. Har lätt att gå upp i vikt, får dålig hud, minskad sexlust  och får mycket biverkningar av andra piller. Har haft desolett, trinovum, mini-pe och någon annan sort jag inte minns.
    Dessa har jag inte haft några som helst biverkningar av utan allt känns precis som vanligt förutom att jag har mindre mens. Det enda som finns att anmärka på är att jag märker av den vätskedrivande effekten och blir lite mer kissnödig på natten.

• Agridulce

Yasmin var det värsta p-piller jag ätit. Fick svamp, tappade sexlusten, fick återkommande migränanfall och dålig hy. Bläää!!! Aldrig mer

Tvekan dödar
  • Anonym

Fick migrän och yrsel och mådde fruktansvärt av de, fast det började efter 1,5 år... Men prova, väldigt individuellt.

• Anonym (undrar)

Någon som vet om mensvärken blev minde när ni använt dem?

• Agridulce
    Anonym (undrar) skrev 2011-04-24 22:06:05 följande:
    Ja, mensvärken försvann men det var verkligen inte värt de andra biverkningarna.
    Tvekan dödar
  • AleidaGuevara
    Anonym (undrar) skrev 2011-04-24 22:06:05 följande:
    Ingen mensvärk och inte heller pms
  • Anonym (inga problem)

Jag har ätit Yasmin i snart sex år nu och har inte haft några problem med dem, började äta dem för att bli av med mina finnar som gjort tonåren och tidiga tjugoårsåldern till en jobbig tid, och det blev faktiskt så att finnarna helt försvann. Har inte gått upp i vikt, även om min aptit blivit större. Har heller inte känt av några humörsväningar. Sexlusten är oförändrad. Är jättenöjd på det stora hela! 

Däremot funderar jag och min sambo på att försöka få barn och då kan jag känna mig väldigt orolig över hur kroppen kommer att reagera när jag slutar med pillren. Kommer man att bli ett hormonmonster?:)Någon som har erfarenheter av att sluta med Yasmin och sen skaffa barn?

• Donum
    Anonym (inga problem) skrev 2011-04-24 22:29:42 följande:
    Jag har ätit Yasmin i snart sex år nu och har inte haft några problem med dem, började äta dem för att bli av med mina finnar som gjort tonåren och tidiga tjugoårsåldern till en jobbig tid, och det blev faktiskt så att finnarna helt försvann. Har inte gått upp i vikt, även om min aptit blivit större. Har heller inte känt av några humörsväningar. Sexlusten är oförändrad. Är jättenöjd på det stora hela! 

Däremot funderar jag och min sambo på att försöka få barn och då kan jag känna mig väldigt orolig över hur kroppen kommer att reagera när jag slutar med pillren. Kommer man att bli ett hormonmonster?:)Någon som har erfarenheter av att sluta med Yasmin och sen skaffa barn?
    Jag blev gravid direkt när jag slutade med Yasmin. Jag märkte ingen skillnad på mig eller kroppen och inte min man eller. 
Svar på tråden Jasmin/Yasmin p-piller