• Anonym (dålig)

Problem att söva mitt barn...vet inte vad jag ska göra

Jag är hemma med vår 6-månders son. Han har alltid varit lite extra krävande och vill oftast bli buren hela tiden och när han ska sova så får man gå runt i huset och vagga ett bra tag. Vi har inte haft så stora problem med att söva honom fram tills ett par veckor sedan. Nu vill inte sonen att jag ska natta. Han flänger runt i famnen och blir vansinning och jag provar precis allt. Tar upp honom högre och sedan lägger ner i famnen när han är lugnare men han gör likadant då. Låter honom leka lite och sedan provar igen och provat napp och ja..allt möjligt men det blir ändå kaos. Det går ibland...efter låååång tid....annars ger jag upp och går ut med honom i vagnen då sover han där lite grann i alla fall. Men problemet är att jag inte vill gå ut med vagnen mitt i natten eller kl 5 på morgonen då han vaknat för att äta och ska somna om.

Däremot när pappan ska söva....kan det gå på 5 min. Nu har det varit så ett tag och jag börjar faktiskt känna mig som världens sämsta morsa som inte ens kan söva mitt barn....vad gör jag för fel som inte pappan gör? eller är det nån fas där barnet hellre vill att pappan söver? Vet inte vad jag ska göra...önskar jag kunde söva honom bättre...jag är ju med honom hela dagen..
    Nån som har några råd? tips?

• Svar på tråden Problem att söva mitt barn...vet inte vad jag ska göra
  • Anonym (dålig)

ingen?

• Anonym

Åh, jag vet exakt hur du känner dig!

Vi har problem med vår son också, som nu är 10 månader. Han har varit svår att få att sova sedan han föddes. Eller inte på en gång kanske. Han har alltid somnat vid bröstet och gör så fortfarande på kvällarna, och sedan lägger jag ner honom i hans säng.

På dagarna somnar han oftast vid bröstet ckså, men vaknar direkt jag försöker lägga ifrån mig honom. Jag vet inte hur många gånger jag har gråtit av ren frustration när jag ska natta honom. Hans pappa kan inte natta honom alls, vilket innebär att jag tar alla nattningar, och för några veckor sedan kändes det hopplöst. Jag hade mer eller mindre ångest inför varje nattning, och det kände han nog av, för det blev bara en ond cirkel som blev värre och värre. usch!

Men...Det som funkar för oss är att jag får mer egentid när pappan är hemma, så jag åfr en stund att hämta ork. Ammar gör jag fortfarande, för det är det smidigaste sättet för honom att somna. Men jag känner att jag håller på att "måla in mig i ett hörn", och funderar på att sluta natt-amma, så att någon annan också kan natta honom, för jag orkar inte hur länge till som helst.

Jag upplever dock att hans sömn och nattningar blev sämre kring 6 månader och börjar rätta till sig nu kring 9-10 mån. Något som också funkar med honom är rutiner. Jag försöker att ha exakt samma rutiner varje kväll, så att han verkligen ska förstå att det är sovdags.

Hur äter din son?
    Vilken tid lägger han sig? Tänkte om han är för trött eller inte tillräckligt trött?

Hur söver pappan honom?

Ammar du? Om han kanske förknippar dig med mat och känner lukten av mat.

• Lottis1976

Hej! BVC (iaf där jag bor) har en bra broschyr om sömn och läggningsrutiner etc. Fråga efter den. Min son är nu 7 mån och när han var ca 5 mån gjorde jag som det står däri varje kvällsläggning:

Ha rutiner. Det är A och O! Samma varje kväll. Vi ger gröt, sedan ev badar, pyjamas på, borstar tanden, läser bok (samma varje kväll :), gosar, varvar ned i sovrummet. Se till att barnet är friskt, verkligen är trött, har ren blöja, inte är för varm/kall osv innan ni börjar med metoden :)
    Efter rutinerna lägger vi honom i sängen, säger godnatt och går ut.
    Gnäller/gnyr han lite: ingen fara, de flesta spädbarn låter innan de somnar.
    Skriker han: vänta 2 min (i broschyren står det en stund, men vi bestämde 2 min), sedan gå in och lugna barnet utan att ta upp ur sängen. Dutta bara i baken tex, INTE prata, sjunga, tända lampor etc. Bara lugna med händerna. När han är lite lugnare gå ut igen.
    Blir han hysterisk (vilket kan hända): ta upp barnet och lugna i famnen. INTE prata, sjunga, tända lampor etc. Bara lugna i famnen. Sedan lägg ned igen när han lugnat sig och gå ut.
    Håll på så tills barnet somnar.

Viktigt är att vara konsekvent, likadant varje gång även om det känns jobbigt. Första kvällen är tuffast. Tog ca 45 min för oss, andra kvällen tog det 30 min, tredje 15 min osv. Eftersom man märker effekten snabbt så känns det ok för mammahjärtat att fortsätta :)
    Vidare tips kan vara att anv nattlampa så ni inte måste tända varje gång ni går in i rummet, anv snuttefilt istället för napp som kanske ramlar ut ofta. Även om han inte har ngn snuttefilt eller gosedjur nu så anv en nära barnet i sängen.

Har gjort så här med alla mina tre med mkt bra resultat. Nu lägger vi honom, han brottas lite med sin gosehund och inom ett par minuter sover han (utan skrik givetvis). Nu läggs tid på att göra mysiga saker istället som att läsa, sjunga. Barnet är inte heller beroende av vem som lägger honom eftersom han kan somna själv utan hjälp. Han sover också bättre eftersom han somnar om snabbt själv utan vår hjälp om han vaknar på natten. Mer utvilad och gladare på dagarna med mao...

Har du fler frågor svarar jag gärna om du inboxar mig!

Lycka till!

• Anonym (dålig)
    Anonym skrev 2011-03-28 20:18:17 följande:
    Åh, jag vet exakt hur du känner dig!

Vi har problem med vår son också, som nu är 10 månader. Han har varit svår att få att sova sedan han föddes. Eller inte på en gång kanske. Han har alltid somnat vid bröstet och gör så fortfarande på kvällarna, och sedan lägger jag ner honom i hans säng.

På dagarna somnar han oftast vid bröstet ckså, men vaknar direkt jag försöker lägga ifrån mig honom. Jag vet inte hur många gånger jag har gråtit av ren frustration när jag ska natta honom. Hans pappa kan inte natta honom alls, vilket innebär att jag tar alla nattningar, och för några veckor sedan kändes det hopplöst. Jag hade mer eller mindre ångest inför varje nattning, och det kände han nog av, för det blev bara en ond cirkel som blev värre och värre. usch!

Men...Det som funkar för oss är att jag får mer egentid när pappan är hemma, så jag åfr en stund att hämta ork. Ammar gör jag fortfarande, för det är det smidigaste sättet för honom att somna. Men jag känner att jag håller på att "måla in mig i ett hörn", och funderar på att sluta natt-amma, så att någon annan också kan natta honom, för jag orkar inte hur länge till som helst.

Jag upplever dock att hans sömn och nattningar blev sämre kring 6 månader och börjar rätta till sig nu kring 9-10 mån. Något som också funkar med honom är rutiner. Jag försöker att ha exakt samma rutiner varje kväll, så att han verkligen ska förstå att det är sovdags.

Hur äter din son?
    Vilken tid lägger han sig? Tänkte om han är för trött eller inte tillräckligt trött?

Hur söver pappan honom?

Ammar du? Om han kanske förknippar dig med mat och känner lukten av mat.
    Jag delammade innan och då fungerade så för oss också att han somnade vid bröstet och det var inga probelm. Sedan tyvärr fick vi gå över till bara ersättningen och då vart tvugna att hitta andra metoder för att natta. 
    På kvällen äter han lite gröt och ersättning (han smakar fortfarande bara på gröten) och han brukar somna runt kl23 eller så. Vi nattar bara om vi verkligen ser att han är trött annars har vi märkt att det ju inte går alls...så ibland blir det lite senare. Jag tror att vi nattar i god tid, men ibland tar det lång tid och då tror jag säkert han blir övertrött...och då svårare..lite som en ond cirkel då. Vi kan alltså inte gå efter klockan så där jättexakt...Vi försöker ha så fasta rutiner vi kan. 
    Pappan vaggar sonen i famnen, precis som jag.....och det har fungerat bra för mig också att natta...nästan bättre för mig förut än för pappan..men nu är det tvärtom och sonen blir helt vild när jag ska försöka..jobbigt när man är själv hemma...
  • Anonym (dålig)
    Lottis1976 skrev 2011-03-28 21:04:28 följande:
    Hej! BVC (iaf där jag bor) har en bra broschyr om sömn och läggningsrutiner etc. Fråga efter den. Min son är nu 7 mån och när han var ca 5 mån gjorde jag som det står däri varje kvällsläggning:

Ha rutiner. Det är A och O! Samma varje kväll. Vi ger gröt, sedan ev badar, pyjamas på, borstar tanden, läser bok (samma varje kväll :), gosar, varvar ned i sovrummet. Se till att barnet är friskt, verkligen är trött, har ren blöja, inte är för varm/kall osv innan ni börjar med metoden :)
    Efter rutinerna lägger vi honom i sängen, säger godnatt och går ut.
    Gnäller/gnyr han lite: ingen fara, de flesta spädbarn låter innan de somnar.
    Skriker han: vänta 2 min (i broschyren står det en stund, men vi bestämde 2 min), sedan gå in och lugna barnet utan att ta upp ur sängen. Dutta bara i baken tex, INTE prata, sjunga, tända lampor etc. Bara lugna med händerna. När han är lite lugnare gå ut igen.
    Blir han hysterisk (vilket kan hända): ta upp barnet och lugna i famnen. INTE prata, sjunga, tända lampor etc. Bara lugna i famnen. Sedan lägg ned igen när han lugnat sig och gå ut.
    Håll på så tills barnet somnar.

Viktigt är att vara konsekvent, likadant varje gång även om det känns jobbigt. Första kvällen är tuffast. Tog ca 45 min för oss, andra kvällen tog det 30 min, tredje 15 min osv. Eftersom man märker effekten snabbt så känns det ok för mammahjärtat att fortsätta :)
    Vidare tips kan vara att anv nattlampa så ni inte måste tända varje gång ni går in i rummet, anv snuttefilt istället för napp som kanske ramlar ut ofta. Även om han inte har ngn snuttefilt eller gosedjur nu så anv en nära barnet i sängen.

Har gjort så här med alla mina tre med mkt bra resultat. Nu lägger vi honom, han brottas lite med sin gosehund och inom ett par minuter sover han (utan skrik givetvis). Nu läggs tid på att göra mysiga saker istället som att läsa, sjunga. Barnet är inte heller beroende av vem som lägger honom eftersom han kan somna själv utan hjälp. Han sover också bättre eftersom han somnar om snabbt själv utan vår hjälp om han vaknar på natten. Mer utvilad och gladare på dagarna med mao...

Har du fler frågor svarar jag gärna om du inboxar mig!

Lycka till!
    okej tack! jättebra tips. Ja, ska försöka få tag i den där broschyren. 
    Har provat lite av det där men har tyvärr inte fungerat. Han blir helt hysterisk om man lägger ner honom...men jag ska försöka använda alla tips du nämnde och försöka ha lite mer tålamod så får vi se om jag kan lyckas en dag :)
  • Anonym (dålig)
    Lillave skrev 2011-03-28 22:08:27 följande:
    Han vill kanske somna på egen hand istället för i den famn?
    Provat det massor med gånger men han blir hysterisk. Han kan liksom inte komma till ro själv.
  • Lottis1976

Det är viktigt att du (helst NI) bestämmer er: så här och så här gör vi. Och inte viker från det. Mkt lättare om man är två när det känns som jobbigast. För jobbigt är det, spec första kvällen. Andra kvällen börjar man tänka: ok det gick ju fortare än vad jag trodde. Tredje kvällen: oj! Sover redan? Fjärde: wow!
    (nu inser ju jag med att alla barn är olika men inte hört om ngn av mina vänner som inte lyckats)

Var konsekvent, inte bara "prova" :/ det är dömt att misslyckas tyvärr. Måste gå hela vägen.
    Innan ni utför metoden så se verkligen till att han är trött (men inte för trött!), inte för kall/varm, har ren blöja etc etc för att minimera riskerna att behöva ta upp honom i onödan.

• Lottis1976

Hann ej skriva klart innan datorn hängde sig här hehe...

• Lottis1976

Och igen...
    Jo, ville lägga till att han kommer bli hysterisk, men låt honom bli det :( 2 min... Sedan lugna så gott det går, sedan ner i sängen igen och gå ut. Han kommer bråka och protestera men eftersom ni går in och tröstar ibland så skriker han ju inte 45 min i sträck om du förstår vad jag menar. Och det är värst första kvällen...

Kör hårt tre dagar och se vad som händer. Kvällsläggningen ska ju vara ngt mysigt som man ser framemot och inte få ågren för så fort det börjar bli dags. Vet hur det känns gah :/

Men gör som ni tycker känns rätt för er dock! finns ju många metoder därute :)
    Hoppas ni lyckas!

Svar på tråden Problem att söva mitt barn...vet inte vad jag ska göra