Problem att söva mitt barn...vet inte vad jag ska göra
Hej! BVC (iaf där jag bor) har en bra broschyr om sömn och läggningsrutiner etc. Fråga efter den. Min son är nu 7 mån och när han var ca 5 mån gjorde jag som det står däri varje kvällsläggning:
Ha rutiner. Det är A och O! Samma varje kväll. Vi ger gröt, sedan ev badar, pyjamas på, borstar tanden, läser bok (samma varje kväll :), gosar, varvar ned i sovrummet. Se till att barnet är friskt, verkligen är trött, har ren blöja, inte är för varm/kall osv innan ni börjar med metoden :)
Efter rutinerna lägger vi honom i sängen, säger godnatt och går ut.
Gnäller/gnyr han lite: ingen fara, de flesta spädbarn låter innan de somnar.
Skriker han: vänta 2 min (i broschyren står det en stund, men vi bestämde 2 min), sedan gå in och lugna barnet utan att ta upp ur sängen. Dutta bara i baken tex, INTE prata, sjunga, tända lampor etc. Bara lugna med händerna. När han är lite lugnare gå ut igen.
Blir han hysterisk (vilket kan hända): ta upp barnet och lugna i famnen. INTE prata, sjunga, tända lampor etc. Bara lugna i famnen. Sedan lägg ned igen när han lugnat sig och gå ut.
Håll på så tills barnet somnar.
Viktigt är att vara konsekvent, likadant varje gång även om det känns jobbigt. Första kvällen är tuffast. Tog ca 45 min för oss, andra kvällen tog det 30 min, tredje 15 min osv. Eftersom man märker effekten snabbt så känns det ok för mammahjärtat att fortsätta :)
Vidare tips kan vara att anv nattlampa så ni inte måste tända varje gång ni går in i rummet, anv snuttefilt istället för napp som kanske ramlar ut ofta. Även om han inte har ngn snuttefilt eller gosedjur nu så anv en nära barnet i sängen.
Har gjort så här med alla mina tre med mkt bra resultat. Nu lägger vi honom, han brottas lite med sin gosehund och inom ett par minuter sover han (utan skrik givetvis). Nu läggs tid på att göra mysiga saker istället som att läsa, sjunga. Barnet är inte heller beroende av vem som lägger honom eftersom han kan somna själv utan hjälp. Han sover också bättre eftersom han somnar om snabbt själv utan vår hjälp om han vaknar på natten. Mer utvilad och gladare på dagarna med mao...
Har du fler frågor svarar jag gärna om du inboxar mig!
Lycka till!