• Baby Lycka

Jätte lågt järnvärde!

Var hos BM i fredags på rutinkontroll och mitt järnvärde var alldeles för lågt. Det låg på 85. Inte konstigt att man har varit så dålig.
    Trots att jag varit så trött och allmänt sliten har jag jobbat 50%.
    Är sjukskriven 50% pga min rygg.

Är det någon som varit helt sjukskriven vid lågt Hb? Vad har ni med lågt järnvärde fått för behandling?
    Alla svar är tacksamma.

Kan tilläggas att jag äter järntabletter och jag är i v. 26

• Svar på tråden Jätte lågt järnvärde!
  • L E A
    Baby Lycka skrev 2011-03-28 23:37:08 följande:
    Var hos BM i fredags på rutinkontroll och mitt järnvärde var alldeles för lågt. Det låg på 85. Inte konstigt att man har varit så dålig.
    Trots att jag varit så trött och allmänt sliten har jag jobbat 50%.
    Är sjukskriven 50% pga min rygg.

Är det någon som varit helt sjukskriven vid lågt Hb? Vad har ni med lågt järnvärde fått för behandling?
    Alla svar är tacksamma.

Kan tilläggas att jag äter järntabletter och jag är i v. 26
    Jag har haft lägre än du. Mitt hb låg på 82 och järnvärdet på 6.

Min räddning blev Kroatien. Vi var där på semester och jag åkte till ett apotekt där. Dom tipsade om ampuler med järn. Dom heter tot´hema.
    Vet inte om dom går att få tag på här hemma men går säkert att beställa via nätet om man googlar lite.

Jag åt järntabletter o fick tyvärr svåra hemorrojder för jag blev förstoppad av dom. Jag tog blotsaft o massa annat men inget hjälpte.

Sjukskriven blev jag aldrig fast jag svimmade 3 gånger på jobbet.
  • snalmums

har också legat lågt... hb 104 ferritin 8. får 2 ampuller varje vecka.

• DizNick

Tror inte att man blir sjukskriven pga lågt järnvärde/hb om man inte verkligen är jätte sjuk.

Jag åt Niferex under min förra grav, mitt sjönk då från 142 till 119 (hb). Nu hade jag 121 på inskrivningen och om jag inte minns fel så låg det på 109 för 3 v sedan.

tänk på att HB och järnvärde inte är samma sak!

• snalmums

jag fick sjukskirvning i 5v pga stora sömnbehov och trötthet.

• Baby Lycka

Hej igen!
    Kan uppdatera lite grann.

Jag menar givetvis att hb låg på 85 och inte järnvärdet :)

Fick järndropp igår och hb:et va nere på 80 och mitt järnvärde på 0,5!! Läkaren tyckte det var mycket märkligt att jag ens orkade stå på benen och tyckte det var högst olämpligt för mig att jobba tills jag blir bättre.

Så nu ska jag till MVC imorn och träffa läkaren. Spännande och se om det har hänt nåt, vet inte riktigt hur snabbt man kan se resultatet... Läkaren sa att det sker ganska omgående. HOPPAS!

• snalmums

vad bra att du får järndropp, det är precis samma som jag får. får det en gång i veckan. (2 ampuller)
    konstigt att du inte blivit sjukskriven eller att du inte ens känner dig trött, jag var helt slut efter jag jobbat orkade knappt ta mig igneom arbetspasset jobbar då mycket obekväma arbetstider.

försäkringskassan godkände min sjukskrivning på 5v och jag skickade in papperna förra veckan och idag har jag pengarna på kontot så det var snabba ryck!

lycka till

• snalmums

glömde säga att järndroppet börjar inte verka på en gång, det kan ta några veckor innan det ger effekt. på 7 veckor har jag äntligen fått upp mitt hb på 120, det tog 4v innan något hände för mig ialf.

• himlakropp

Jag har vart jätte trött senaste veckorna och har ett väldigt fysiskt krävande arbete då jag arbetar med att montera lastbilshytter. Förra veckan sa kroppen ifrån och jag fick yrselanfall på jobbet med kraftig yrsel som resulterade i kräkningar. Har vart hemma sedan dess och idag träffade jag en läkare som sjukskrivit mig 3 veckor. Jag ska få järninjektioner intravenöst då mina värden inte är bra. Hb 103 och ferritin på 7 trots att jag ätit niferex sedan januari. Nu ser jag framemot att få dessa injektioner och bli piggare igen och kunna återgå på arbetet framöver
    Jag hoppas att inte försäkringskassan ska krångla nu bara :-S

• Baby Lycka

Känns skönt att det finns fler i liknande situationer....

Puh det har inte varit nån lek. Jag har en väldigt stark kropp, men nu har den totalt lagt av!! Orkar ingenting..

Jag har dessutom kräkts flera gånger både idag och igår... vet inte om det har nåt med järnvärdet att göra eller kanske bara vanlig magsjuka, hmmm!

Kan tillägga att jag spydde varje dag från ca v.5-17 och va sjukskriven i 8 veckor för det. Så nu när man kräks igen blir man så orolig att det ska komma tillbaka Förvånad

Tack för alla svar!

• L E A
    Baby Lycka skrev 2011-03-31 15:25:23 följande:
    Känns skönt att det finns fler i liknande situationer....

Puh det har inte varit nån lek. Jag har en väldigt stark kropp, men nu har den totalt lagt av!! Orkar ingenting..

Jag har dessutom kräkts flera gånger både idag och igår... vet inte om det har nåt med järnvärdet att göra eller kanske bara vanlig magsjuka, hmmm!

Kan tillägga att jag spydde varje dag från ca v.5-17 och va sjukskriven i 8 veckor för det. Så nu när man kräks igen blir man så orolig att det ska komma tillbaka 

Tack för alla svar!
    Bra att du fått hjälp! Finns järnsprutor också men dom vet jag inte om man ger gravida. Dom får man lite snabbare effekt av! Lycka till!
  • snalmums
    himlakropp skrev 2011-03-31 14:21:35 följande:
    Jag har vart jätte trött senaste veckorna och har ett väldigt fysiskt krävande arbete då jag arbetar med att montera lastbilshytter. Förra veckan sa kroppen ifrån och jag fick yrselanfall på jobbet med kraftig yrsel som resulterade i kräkningar. Har vart hemma sedan dess och idag träffade jag en läkare som sjukskrivit mig 3 veckor. Jag ska få järninjektioner intravenöst då mina värden inte är bra. Hb 103 och ferritin på 7 trots att jag ätit niferex sedan januari. Nu ser jag framemot att få dessa injektioner och bli piggare igen och kunna återgå på arbetet framöver
    Jag hoppas att inte försäkringskassan ska krångla nu bara :-S

hoppas för din del att det ska gå smidigt med f-kassan som för mig! :) lycka till
  • himlakropp

Tack "snalmums" , jag hoppas ju oxå det Tungan ute

• Mirella85

hej! när jag läser  detta hoppas jag verkligen att min HB värde e bra på tisdag då jag ska till BM på första inskrivningen. har lidigt av lågt HB värde sen jag var lite och ett tag fick jag äta järn i 2-3år i streck för annars sjönk det riält. Jag är i v10 och e grymt trött hade kunnat sova hela dagar om jag inte jobba.. och har redan varit nära på svimma några gånger.. men känner igen tecken från innan när det är dags o sätter mig ner direkt och dricker mycket vatten..

Svar på tråden Jätte lågt järnvärde!