• Anonym

Helt ärligt.... Vad tjänar du efter skatt?

Nu ska vi vara typiskt osvenska och prata om löner... Vad tjänar du efter skatt? Jag är väldigt nyfiken vad medelsvensson tjänar efter skatt. Vad tror ni?

• Svar på tråden Helt ärligt.... Vad tjänar du efter skatt?
  • Anonym (a1b2)

Jag: Enhetschef inom omsorgen, ca 18.000kr efter skatt.

Mannen: Sjuksköterska, ca. 22.000kr efter skatt.

• Anonym

Får ut ca: 15500 kr efter skatt, jobbar då ständig natt 79%. Tycker det är för lite för det ansvar jag har som Sjuksköterska.

• Anonym

Brukar få ut 22.000 ungefär men nu är jag mammaledig och får betydligt mindre.
    Men jag får å andra sidan gosa med min bebis hela dagarna =)

• Anonym (Admin)

Administratör , får ut 18500 kr efter skatt.

• figgaroo

Butikschef och får ut 21000-24000 kr efter skatt.

• Anonym (LillSyrran)
    Anonym skrev 2011-03-29 10:59:57 följande:
    Får ut ca: 15500 kr efter skatt, jobbar då ständig natt 79%. Tycker det är för lite för det ansvar jag har som Sjuksköterska.
    Tycker också det låter lite med tanke på ansvaret. Jobbar själv heltid som syrra dagtid o får ut mellan 18 o 22 beroende på hur mkt helger jag gjort den månaden o nattetid har man grymt mkt mer ansvar! Planerar att söka en nattjänst senare för att man kan göra "mindre tid" för samma pengar men i nuläget skulle det inte funka då vi har liten på gång i sommar o sambo jobbar bara dagar.
  • SophiaM

Hahaha, osvenskt att prata lön kanske, men när man gör det anonymt så blir det genas rätt "svenskt" ändå!
    Jobbar som kock på förskola, 87%. Får ut runt 16 000:- en vanlig månad med någon vabdag och kanske någon egen sjukdag.
    Mannen får ut runt 20 000:-

• Anonym (skattar inte)

Jag och min man skattar inte.... bara på föräldrapenningen. (Inga påhopp tack)

Vi lever på spel sedan ett par år tillbaka. Får ut allt mellan 20-200 000 /månad.  

• morningsun
    Majsan70 skrev 2011-03-29 06:28:13 följande:
    Jag tänker som så att det känns orelevant att prata om löner EFTER skatt. Vi skattar ju olika mycket i vårt avlånga land. Vissa mer o andra mindre. Vissa har jämkat o andra låter dra lite xtra skatt.
    Därmed tycker jag att lön efter skatt blir väldigt missvisande.
    Jag tycker tvärtom att extremt relevant, om man ska tala om inkomst. Disponibel inkomst är det enda som verkligen går att jämföra. Och skillnaderna i skatteprocentsats mellan kommuner bleknar i jämförelse med skillnaderna mellan de som betalar statlig skatt (och värnskatt) och de som inte gör det.

Inkomst före skatt känns tvärtom väligt missvisande eftersom det finns en massa människor som tror att 50k/månad före skatt är dubbelt så mycket som 25k/månad före skatt när det kommer till frågan om hur mycket pengar som finns på kontot den 25e.
Svar på tråden Helt ärligt.... Vad tjänar du efter skatt?