• pelargonian

Undervikt och barnlöshet

Hej!

Man läser ju ofta om att övervikt och barnlöshet kan ha ett samband men hur är det med undervikt..? Finns det någon mer där ute som är smal och barnlös..Har era läkare sagt något. Läste i tidningen Amelia precis, ett gammalt nr från förra julen att enligt en polsk undersökning ska kvinnor med timglas-figur ha 30% högre halt av hormonet estradiol. Det hormonet ska tydligen påverka fruksamheten..Det stod även att män jorden runt hade en tendens att föredra kvinnor med smal midja, stora bröst och breda höfter och att detts då skulle förklara släktets överlevnad..Ja ja...här är en med spagetti kropp som lyckats få en man ändå.

Jag kan förstå om undervikt påverkar om det blir rubbningar i menstruationen men har alltid haft ganska regelbunden mens. Kan tillägga att jag väger 50kg och är 167.. Nån mer som har några funderingar om detta ämne?

KRAM

• Svar på tråden Undervikt och barnlöshet
  • jomi

Hej!

Är själv 165 och väger 47kg, så visst vet jag hur det är!!
    Har alltid haft 28-32 dagars menscykel undantag efter ett utomkveds.
    Är inne i ivf svängen nu jag har pratat med många läkare.... visst har de undrat varför jag är så smal, men vad ska man svara... det bara är så och har alltid varit så...
    Det har aldrig varit ett hinder för mig att vara så här liten men inte alltid så skoj kanske att få spydiga kommentarer om sin vikt.
    Så länge DU vet att du mår bra så ska alla andra inte bry sig....
    Den senaste läkaren jag var hos sa att jag inte var fööör liten men visst jag behöver inte banta;) ( sa han med ett leende!)

Kul att höra ifrån nån mer liten människa därute.
    Lycka till!!

• Bohuslän

Till mig sa läkaren på SU att det är svårare att bli gravid om man var underviktig än överviktig, jag fick inte gå ner ett gram innan behandlingen.

• Baggy

Jag är 168cm och väger 51 kg och har alltid varit smal förutom det året (-93) då jag var au-pair i USA, då vägde jag 58-60kg! Jag har en kronisk tarmsjukdom som i viss mån kan bidra till att det är svårt att gå upp i vikt men ändå. Jag äter normala portioner men är en riktig gottegris, har ett aktivt jobb som sjuksköterska och är en rätt "sprallig" person. Jag hör inte längre negativa kommentarer om att jag är smal men det har varit skitjobbigt emellanåt.

Min mens är för det mesta regelbunden med en menscykel på 34-35 dagar och så länge den funkar så är jag inte så orolig. Jag vill gärna gå upp 4-5 kg men det verkar stört omöjligt fn. Jag tror inte att våra 2 misslyckade ivf:er (och en FET) har med min vikt att göra.

Ha det bra!

• Molina

När jag gick under utredning för barnlöshet så när frågan kom upp för IVF fick jag ett blankt nej jag vägde för lite. Skulle upp till minst 52Kg och det tog mig 2år. Jag blev gravid ganska direkt när jag hade passerat min gräns på 52KG och min läkare trodde helt klart det berodde på min vikt. Blev då gravid gemon en insemation.

Jag vägde då 46Kg och är 162cm mådde hur bra som helst inga sjukdomar äter som vanligt och hade en regelbunden mens.

• flumfia

Jag är 167 och väger 51 kg och kämpar för att gå upp i vikt då jag hört att undervikt kan göra det svårt att bli gravid... Jag har lyckats gå upp ca 5 kg nu på ca ett halvår, men enligt bmi:n ska jag väga minst 53 för att inte vara underviktig, så jag har ett par kg kvar...

• Nillinora

Hmm, börjar fundera på det nu när det tas upp.
    Jag är idag en ung kvinna på 170cm, väger 57kg.
    När jag var 16 år gammal blev jag oplanerat gravid och genomgick en abort.
    På den tiden var jag ju smalare än idag i förhållande till min längd.
    Idag har jag markantare kurvor och fler kilo i ryggsäcken i jämnförelse med för 5 år sedan.
    Får jag gissa mitt utseende vid min graviditet skulle det nog bli 46kg på ca 168cm.
    Kunde jag vid den åldern och undervikten bli gravid så ska väl vi "trådisar" här inne inte vara särskillt oroliga.
    Visst är det säkert väldigt olika från fall till fall, men ville bara poängtera att jag är ett levande bevis för att man kan bli gravid trots kraftig undervikt.
    Hoppas detta fått upp hoppet för några utav er!
    KRAM

• darling 76

Det har absolut ett samband. Innan jag blev gravid med min dotter åt jag upp mig från 51 till 55 kg innan det funkade.( är 170 cm lång) Samma denna gång, och nu har jag fått pergo oxå, äter som en häst igen!

• Cahela

jag är 1.76 och väger typ 61-63 och läkaren sa inget om att det var för lite...

• darling 76

Tror egentligen det är fettprocenten man går på, inte vikten i kg. För låg andel kroppsfett=svårt att bli gravid. ( typ deffad) Tror att man ska ligga på minimum 20%.

Svar på tråden Undervikt och barnlöshet