• JhjärtaK

Vilka blodprover skall man ta vid misstänkt PCO?

Hej,

Jag har fått diagnosen trolig PCO efter ett VUL och skall nu till både en gynekolog och en vanlig läkare. Vilka prover skall jag fråga efter? Antar framförallt att den vanliga allmänläkaren kanske inte är så familjär med PCO och behöver därför kanske föreslå ett antal prover. De som jag hittills fått tips på är:

Ta SHBG-värde
    Ta kvoten mellan testosteron och SHBG-värde (bör tydligen inte överstiga 0,05)
    Ta prolaktinprov, om för högt kan det knasa till ÄL

Något mer som man generellt kollar vid misstänkt PCO?

• Svar på tråden Vilka blodprover skall man ta vid misstänkt PCO?
  • Pimpinellan

Framförallt progesteronprov som visar om man haft äl,men även LH som visar om äl är på g. Har ni försökt få barn länge ska du ta alla hormonprover även TSH och FSH.

• JhjärtaK

Tack för tipsen! Måste man inte vara "i närheten" av ÄL för att man skall kunna utläsa något från både LH och progesteron-proverna? Jag är precis i slutet på min mens nu så nästa vecka lär jag inte ha haft ÄL eller ens vara i närheten av det (har haft LH stegring på ÄL test på dag 30 i cykeln innan...).

Vi har inte försökt länge, tre månader, men jag skall se om jag kan övertala läkaren att ta FSH och TSH proverna också.

Någon som har fler tips?

• Pimpinellan

Alla prover utom progesteron ska tas dag 3 i cykeln. Progesteron ska tas dag 21. Om du har en misstänkt diagnos får du nog ta de här proverna. Det ä rju svårt bli gravid med pco.

• JhjärtaK

Synd att det var så specifika datum eftersom jag kommer att vara hos läkaren dag 11 i min cykel så då lär väl inga av proverna vara någon mening att ta

Tas progesteron-provet alltid på dag 21 oavsett hur lång cykel man har?

• Pimpinellan
    JhjärtaK skrev 2011-03-30 16:56:23 följande:
    Synd att det var så specifika datum eftersom jag kommer att vara hos läkaren dag 11 i min cykel så då lär väl inga av proverna vara någon mening att ta

Tas progesteron-provet alltid på dag 21 oavsett hur lång cykel man har?
    Då får du återkomma en annan månad. Progesteronprovet ska tas cirka en vecka efter äl så har man riktigt långa cykler får man ta det senare.
  • Mumman

Jag har också fått diagnosen PCO och det känns riktigt trist! :(

Den enda provet jag fått ta är sköldkörtel prov och hon nämnde inte ens att jag skulle ta något annat.

Har ingen ägglossning eller mens sen jag slutade med p piller för 7 månader sedan.

• JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-03-31 10:59:49 följande:
    Jag har också fått diagnosen PCO och det känns riktigt trist! :(

Den enda provet jag fått ta är sköldkörtel prov och hon nämnde inte ens att jag skulle ta något annat.

Har ingen ägglossning eller mens sen jag slutade med p piller för 7 månader sedan.
    Tråkigt att höra Mumman! Vet du att du inte haft ÄL eftesom du inte haft mens (enligt min gyn så kan man inte se om man haft ÄL om man inte tar speciella prov på speciella dagar)? Har du fått Provera utskrivet för att kicka igång mensen? Jag fick erbjudande om Provera för att få mensen regelbunden men avböjde nu inför denna cykel eftersom det bara var tre månader sedan jag slutade med p-piller. Om kommande cykel är lika lång som de två första (48 respektive 42 dagar) så skall jag testa provera för att se om det kan hjälpa kroppen på traven.

Men det är ju bra att de har tagit prov på sköldkörteln (eftersom det är den som orsakar PCOS), tog de en biopsi eller tog de ett blodprov (för om de tog blodprov så tog de antagligen på ett eller flera hormon som sköldkörteln producerar, eller som sköldkörteln producerar som i sin tur får äggstockarna att producera ett annat hormon, ja det är komplicerat )
  • Pimpinellan

Ett ofarligt alternativ att testa innan man får hjälp av vården är munkpeppar,agnus castus. Det kan ge äl om man har tur. Skrivs t.o.m ut av läkare i bl.a Tyskland. PCO är annars den "bästa" diagnosen vad gäller infertilitet. Man har i regel väldigt bra ägg när man väl har äl så då blir man lättare gravid än alla andra med andra diagnoser.

• Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-03-31 13:14:26 följande:
    Tråkigt att höra Mumman! Vet du att du inte haft ÄL eftesom du inte haft mens (enligt min gyn så kan man inte se om man haft ÄL om man inte tar speciella prov på speciella dagar)? Har du fått Provera utskrivet för att kicka igång mensen? Jag fick erbjudande om Provera för att få mensen regelbunden men avböjde nu inför denna cykel eftersom det bara var tre månader sedan jag slutade med p-piller. Om kommande cykel är lika lång som de två första (48 respektive 42 dagar) så skall jag testa provera för att se om det kan hjälpa kroppen på traven.

Men det är ju bra att de har tagit prov på sköldkörteln (eftersom det är den som orsakar PCOS), tog de en biopsi eller tog de ett blodprov (för om de tog blodprov så tog de antagligen på ett eller flera hormon som sköldkörteln producerar, eller som sköldkörteln producerar som i sin tur får äggstockarna att producera ett annat hormon, ja det är komplicerat )
    Jag vet inte om jag haft ÄL, men ÄL tester har visat +, samt så har gyn sett det genom kristaller i sekretet som hon tittade på i mikroskop. Dock vet jag aldrig om något ägg släppte, detta hände för 2 veckor sedan, så inväntar och se om någon mens kommer dyka upp nu.

Jag fick primolut nor i december och fick mensblödning efter det. Samma sak som provera vad jag förstått. Men sen kom inte kroppen igång ändå nå mer efter den blödningen, förrän nu då om det nu blev ägglossning eller inte.

Jag har fått pergotime utskrivet och ska börja med dom så snart mensen dyker upp. Så jag håller tummarna att det ska fungera!

Jag tog blodprov för att titta sköldkörteln, men dom proverna visade normala. Kan det vara orsak till PCO? Konstigt då att dom var normala...
Svar på tråden Vilka blodprover skall man ta vid misstänkt PCO?