• Kavi81

Tips för att få 6 månaders sluta äta på natten?

Vi har en son som är 2,5 år och en som är drygt 6 månader. Lillen lägger sig ca kl 20 och vaknar sedan ca kl. 21, 23, 02, 04 och 06! Oftast blir det att vi ger lite mat (ersättning, ammar inte sedan 3 månader tillbaka) och då äter han ca 50-120 ml och somnar sedan. Ett tag vaknade han bara kl 02 och åt 200 ml och sov sedan till 06 men nu är det helt upp och ner sedan ett par veckor och vi är så trötta att vi ser i kors (stora sover minst sagt lite halvdåligt också) och känner att vi vill få lillen att sluta äta på natten. Vår bvc-sköterska säger att han gott kan sluta äta på natten nu men har inga råd om hur vi ska göra. Man kan väl inte bara sluta? Han kommer ju att skrika massor. Kan tillägga att han äter ganska dåligt på dagarna också mot förrut, ca 4 x 120 ml + 1/2-1 dl gröt.
    Är det någon som har erfarenheter eller råd att dela med sig av så vore jag så tacksam!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-31 09:52
    Stort tack för alla svar och kloka ord! Se nedan i tråden för svar och kommentarer till era svar.

• Svar på tråden Tips för att få 6 månaders sluta äta på natten?
  • PuH84

Hej hej!

Vi hade samma problem, (om man nu vill kalla det problem, vilket jag gör)
    Jag höll på att bli tokig!! Gråhårig!!! Fick inte sova alls! Min dotter åt ungefär samma tider som du pratar om!

Hur äter den lilla på dagarna? Jag fick en känsla av min lilla att hon åt igen sig på natten, det hon inte åt på dan! När jag pratade med min sköterska på BVC så sa hon åt mig att det bara är att bestämma mig... ta ett krig helt enkelt och inte ge mat alls på natten! Jag var inställd på att göra det! Sen pratade jag med min mamma om det här, och hon hade även min dotter över en natt och dag... När jag hämtade henne sen så sa hon att min dotter inte alls är intresserad av flaskan utan hon vill ha mat... MAT!!! Oki tänkte jag då kör jag på det... Pröver hellre det först än "kriget"!
    Jorå... Det tog en vecka lr två, men hon åt inte alls lika mycket på natten! Idag, äter hon 0-1 gång på natten! Då får hon välling som sista mål! Hon är snart 10 mån, men har ätit bara mat sen hon var ungefär 5-6 månader, för hon var inte intresserad av nåt annat!

Inte säkert att min lösning är din... Men jag har förhoppningsvis gett dej en idé!! Det är fan inte roligt när man inte får sova!! Allt blir lidande!!
    Önskar ett stort Lycka till! =) Får gärna skriva och berätta hur du gjort och hur det gått! =)

• Kavi81

Tack för ditt svar! Nej, det är verkligen inte roligt!

Vi har precis samma som du hade tror jag, dvs att han äter igen på natten. Dock började detta problem med att vi introducerade riktig mat när han var knappt 6 månader (han är 1,5 månad för tidigt född därför väntade vi till 6 mån) och nu några veckor senare äter han ett par msk mat och 1-1,5 dl gröt på dagen! Det går alltså låååångsamt med maten, han verkar inte särskilt intresserad alls!! Till skillnad från storebror som alltid älskat mat och ätit och äter massor och allt! 

Om 1,5 vecka är storebror hos mormor och morfar en helg och då funderar vi på att ta "kriget" som du pratar om, dvs ingen mat på natten.... kanske man kan ge lite vatten i flaskan så han får snutta lite och sen somna om?

När får din dotter sitt sista vällingmål på kvällen och vaknar hon inte alls sedan på hela natten eller vaknar hon och ni får henne att somna om igen utan mat?

• pappatillsally

Hej, vår son Charlie är 8 månader och äter som en häst, tvärt emot vad vår 3-åriga dotter gjorde i den åldern, så barn är olika och man får försöka anpassa sig efter det. För 1-2 månader sedan så började vi ge Charlie kvällsvälling klockan 22. Han får ersättning runt 7-8 på kvällen, sen somnar han oftast. När klockan sen är runt 22 så plockar vi upp honom och ger honom just denna välling, när han sover:). Ja, han är i famnen, knorrar och bökar lite, men får i sig 150-200 ml sovande..skratt. Så det har funkat för oss och vi passar på så länge det håller. Sen kommer tänderna och då blir livet lite annorlunda, då försöker man anpassa sig efter det!

Lycka till!

• Miss Cee

Det är ju inget konstigt med att en 6månaders vill äta på natten, så det tycker jag verkar väl knasigt att ta bort helt. Uppenbarligen är han ju hungrig. Men 1-2 mål under natten borde ju absolut räcka.

Mina tankar är att han antingen är i en tillväxtperiod, eller vänt på det så att han äter "dagmaten" på natten istället.
    Försök att få i honom så mkt som möjligt på dagen så att han är hyfsat mätt.

Är det omöjligt att natta om när han vaknar första gången?? Det funkar inte att ge napp åtminstone första uppvaket??

• vittra

Problemet tycks vara att han reagerar negativt på maten eftersom du skriver att det började då. Det är rätt vanligt eftersom deras magar ofta inte är riktigt mogna än. Det är därför jag ogillar den här stressen med smakisar. Vissa sover sämre när man börjat med gröt/mat och inte bättre som många tror bara för att de torde bli mer mätta på dagarna.

Jag är övertygad om att problemet för dig inte handlar om att han är hungrig. Det handlar om att han vaknar av andra orsaker och då är maten det sätt ni valt att söva på. Han äter ju inte alls mycket varje gång han vaknar.

Sen är det iofs i övrigt ofta en period kring 6 månader där de sover oroligare, mycket utveckling och ofta på det motoriska planet. Krypa kanske? Vår dotter övade krypning hela den månaden. Nu har det äntligen släppt och hon kryper för fullt på dagarna men ligger nu still och sover bra på nätterna (7 månader) Dessutom utvecklas en ny grundläggande förståelse i relationen till andra, nämligen att du som mamma kan försvinna. Det här är ett viktigt steg i utvecklingen (saker som inte syns finns ändå kvar) och det brukar vara ungefär under två veckors tid som denna utveckling kan påverka både sömn och annat, ofta blir de klängiga och mer kinkiga under denna period.

• vittra

Angående att sluta helt, nej det tycker jag verkligen inte. Men om ni vill försöka söva om på andra sätt tycker jag ni ska göra det. Välj 1 eller 2 tillfällen på nätterna då han får mat och i övrigt tröstar ni på andra sätt.

Men tycker helt klart ni ska överväga detta med maten. Kanske lugna ner er lite med den eftersom han inte ens är intresserad. Det är ju ingen bråtska, faktiskt. Många 6-månaders äter ingen vanlig mat. Jag har två barn som varit sena med maten och utan att gå mer in på det kan jag bara säga att det är mycket bättre att invänta barnets egna intresse än att truga på lite extra innan de själva är mogna. Min första dotter skadade mage och tarm ganska ordentligt och utvecklade sekundär laktosintolerans pga att vi trugade med maten innan hon var redo. Gör inte om det misstaget kan jag säga...

• PuH84
    Kavi81 skrev 2011-03-29 18:58:57 följande:
    Tack för ditt svar! Nej, det är verkligen inte roligt!

Vi har precis samma som du hade tror jag, dvs att han äter igen på natten. Dock började detta problem med att vi introducerade riktig mat när han var knappt 6 månader (han är 1,5 månad för tidigt född därför väntade vi till 6 mån) och nu några veckor senare äter han ett par msk mat och 1-1,5 dl gröt på dagen! Det går alltså låååångsamt med maten, han verkar inte särskilt intresserad alls!! Till skillnad från storebror som alltid älskat mat och ätit och äter massor och allt! 

Om 1,5 vecka är storebror hos mormor och morfar en helg och då funderar vi på att ta "kriget" som du pratar om, dvs ingen mat på natten.... kanske man kan ge lite vatten i flaskan så han får snutta lite och sen somna om?

När får din dotter sitt sista vällingmål på kvällen och vaknar hon inte alls sedan på hela natten eller vaknar hon och ni får henne att somna om igen utan mat?
    Hon äter sitt sista vällingmål vid sju-halvåtta ungefär. Sen får hon inget mer, om hon inte vaknar såklart! Tycker att det känns helt oki att gå upp en gång på natten och ge välling! Har jag riktig tur så sover hon natten igenom! 
    Men hon åt väldigt lite på dagarna och som en häst på natten och det var inte oki! Hon åt igen, det hon inte åt på dan!
    Men förstår att du har det jätte jobbigt!
    Men om det började då, när ni introducerade riktig mat, så kanske du ska gå tlllbaka till bara ersättning?! Hur sov/åt han då på natten??
    Kan juh vara som nån annan sa, att han inte riktigt är mogen för riktig mat?! Det var oxå något som vår sköterska sa, att jag skulle vara beredd på att kanske få gå tillbaka till ersättning, för att ge den riktiga maten en chans senare!?
  • Kavi81

Tusen tack för alla råd och tips!
    Som några av er varit inne på så äter han ikapp på natten det han inte äter under dagen men vi kan ju inte tvinga i honom mat på dagen när han inte vill ha. Han äter ca 100-170 ml varje måltid och det tar ca 1 timme att få i honom det! Det är lgunt och tyst när han ska äta (oftast är storebror 2,5 år ganska hänsynsfull Glad) så det är inte det att han inte får ro och han verkar hungrig. Det spelar inte heller någon roll om vi väntar 3 timmar eller 6 timmar mellan måltiderna, det är ändå lika svårt att få i honom maten.

Att gå upp en eller två gång och ge mat är inte heller något problem men inte fler gånger.

Napp har han tyvärr aldrig velat ha... men jo han är hungrig när han vaknar för han slukar glupskt den mat han får men efter ett tag gör han som han brukar på dagarna, tar ett tag, sliter bort huvudet, vägrar, suger ett tag igen glupskt, sliter bort huvudet osv.

MEN igår gav vi ingen riktig mat eller gröt och då fick han i sig ca 750 ml det dygnet och i natt åt han bara en gång, kl 01.30 (ca 130 ml) och när han sedan vaknade kl halv 4 igen så sövde min man om honom och sen låg han i sängen mellan oss och sov till kl 7!! Reklord!!

Som några av er påpekat så tror jag att det dels har med maten att göra, dels med att han kanske är i en utvecklingsperiod för igår försökte han ställa sig på knä och fötter i soffan, såg ut som om han ville börja krypa och dessutom kan han sitta längre och längre stunder själv.

Så vi gör nog som några av er föreslagit, vi väntar lite med "riktig" mat och prövar att ge någon sked då och då och plötsligt vill han kanske själv ha igen. Men hur länge kan man vänta med riktig mat? Är det inte risk att de inte utvecklar munmotoriken rätt? Det sade bvc-sköterskan jag pratade med igår...

• Kavi81

Tillägg:
    BVC-sköterskan jag pratade med sa även att vi bara skulle ge vatten på natten när han vaknade och ingen mat före kl 6... det skulle bli ett par jobbiga nätter sa hon men sen skulle han bli mycket hungrigare på dagen och därigenom äta mer på dagen och på så sätt minska behovet att äta på natten... Lät som ett alternativ till att inte ge något alls. Någon som testat?

Men jag vill understryka att jag inte har något emot att gå upp vid 3 och ge mat en gång (med stora pojken ammade jag ett par gånger varje natt tills han var 8 månader och åt såp mycket mat på dagen att han inte ville amma på natten), det är bara det att han verkar vilja äta hellre på natten än på dagen. Om han åt mycket på dagen OCH ville äta på natten så är det en helt annan sak för då förstår man ju att han har ett stort behov av mat, men när han nu äter så lite på dagen så känns det som att något blivit "fel".

Men skillnaden denna gång är ju att man vet att alla perioder går över och efter ett par månader har allt ändrats igen... men det är ändå väldigt jobbigt när man är mitt i det!

• Miss Cee

Kan ju säga att vi började ge vår grabb smakisar vid 4-5 månader, men han var inte redo/intresserad egentligen förrän han var 8-9 månader. Och än idag (1,5 år) så äter han lite knackigt och behöver ett vällingmål mitt i natten.

Det där från BVC tycker jag att du ska ta med en stor nypa salt. Visst kan man försöka ge vatten istället för mat, men inte hela natten igenom för en sån liten. Och absolut inte när bebisen faktiskt är hungrig! Vatten är bra att ta till på de bebisar som mest vill slentrianäta på natten, men egentligen inte är hungriga utan äter pyttelite bara av vana. Men inte för någon som äter dåligt och behöver fylla på.

Gör som ni gör, ta bort maten en period, avvakta någon månad med maten och se om det går bättre då. Alla barn är inte redo för mat så tidigt, oavsett om man försöker få dem att träningäta ;)
    Nu i efterhand kan jag ju se att vi borde ha väntat ännu längre, det var liksom inte lönt att hålla på innan han själv hade intresse för det.

Svar på tråden Tips för att få 6 månaders sluta äta på natten?