• rosii

Skriva med choklad?????

Nu fyller snart min flicka 1 år och jag tänkte skriva med choklad hennes namn. Det ända jag funderat ut är att jag ska skriva med blockchoklad, smälta den och skriva hennes namn som slarvig skrivstil på bakplåtspapper och in i kylen. tror det kan bli fint!!! roligt iallafall

Men hur ska jag "skriva" med chokladen?  Någon som kanske har något tips? Lättare choklad att skriva med tips tar jag gärna också

• Svar på tråden Skriva med choklad?????
  • Åssi

Gör en strut av smörpapper eller bakplåtspapper och spritsa ut chokladen. Det har jag gjort.

• Blygdläppen

Choklad är ju rätt bögigt. Skriv med kolasås istället.

• rosii

Va smart! Men för att struten ska hålla sig tejpar du då?

• rosii
    Blygdläppen skrev 2011-03-29 13:08:49 följande:
    Choklad är ju rätt bögigt. Skriv med kolasås istället.
    Hur kan choklad vara bögigt? Kolasås är äckligt så det ska vi inte ha.
  • Åssi

Jag jag tejpar ihop struten och choklad är absolut INTE bögigt! Glad

• Blygdläppen
    Åssi skrev 2011-03-29 13:12:30 följande:
    Jo åtminstone vitchoklad.
  • rosii
    Åssi skrev 2011-03-29 13:12:30 följande:
    Jaha okej det ska jag pröva!
    Blygdläppen skrev 2011-03-29 13:25:15 följande:
    Jo åtminstone vitchoklad.
    Nej.
  • Blygdläppen

Fazer säljer (sålde?) nånslags dekorationschoklad. Det är inplastat så som en vanlig kaka, men det är istället små chokladbitar inne i det, så att det smälter snabbt när man sätter hela paketet i mikron några sekunder. Sedan kan man klippa av en bit av hörnet så man får ett litet hörn och kan spritsa ut direkt på plåtpapper/smörpapper. Jag tror att chokladen kanske hade nån speciell egenskap som gjorde att den skulle vara lättare att hantera (hade säkert att göra med hur den stelnar). Vet dock inte om de säljer det mer, men gör de det så finns det på den hyllan i affären där man kan hitta strössel och annat dyulikt för bakning och tårtdekoration.

• FruFoxy

Finns spritzpåsar i plast att köpa i affär, bara att klippa ett litet hål längst ner eller använda tyllarna som medföljer.
    Sen tycker jag du gott och väl kan ta en god choklad istället för blockchoklad. Mycket godare!

• FruFoxy

Tror märket är toppit på spritzpåsarna föresten, och finns där vanliga plast- och fryspåsar säljs

• rosii
    Blygdläppen skrev 2011-03-29 13:44:54 följande:
    Fazer säljer (sålde?) nånslags dekorationschoklad. Det är inplastat så som en vanlig kaka, men det är istället små chokladbitar inne i det, så att det smälter snabbt när man sätter hela paketet i mikron några sekunder. Sedan kan man klippa av en bit av hörnet så man får ett litet hörn och kan spritsa ut direkt på plåtpapper/smörpapper. Jag tror att chokladen kanske hade nån speciell egenskap som gjorde att den skulle vara lättare att hantera (hade säkert att göra med hur den stelnar). Vet dock inte om de säljer det mer, men gör de det så finns det på den hyllan i affären där man kan hitta strössel och annat dyulikt för bakning och tårtdekoration.
    Tack för tipset, ska kika i affärn
    FruFoxy skrev 2011-03-29 13:53:32 följande:
    Finns spritzpåsar i plast att köpa i affär, bara att klippa ett litet hål längst ner eller använda tyllarna som medföljer.
    Sen tycker jag du gott och väl kan ta en god choklad istället för blockchoklad. Mycket godare!
    Jaha vad kostar såna påsar? Chokladen spelar egentligen ingen roll om den inte är den godaste varianten när den ändå bara ska vara som dekoration. Jag tycker block choklad är gott.
  • FruFoxy

Tror de går på runt 25-30 kr.

• rosii
    FruFoxy skrev 2011-03-30 18:25:23 följande:
    Tror de går på runt 25-30 kr.
    Tack billigt och bra!
Svar på tråden Skriva med choklad?????