• sia

Samtal med barnmorskan efteråt?

Har den barnmorskan som förlöste dig kontaktat dig efteråt för att prata igenom förlossningen?

Vore intressant att höra hur andra hade det eftersom vissa barnmorskor verkar helt strunta i det även om det är viktigt för kvinnan som fött.

• Svar på tråden Samtal med barnmorskan efteråt?
  • La Lola

Japp.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi

Jag fick namnet på bm på ett papper så får jag själv kontakta henne om jag vill (vilket jag inte kände behov av). Så det är väl inte så att de ska ta initiativ till kontakt, bara finnas tillgängliga om man söker kontakt. 

• La Lola
    La Lola skrev 2011-03-29 15:26:10 följande:
    Japp.
    Redan på BB ska tilläggas.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kazeer

När första barnet föddes, kom BM som var med till vårt rum på neonatal och pratade igenom allting och gick igenom journalen. Det var ett par dagar efter förlossningen.

När andra barnet föddes, gicks journalen igenom med BM på MVC vid efterkontrollen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • queenofangels

nej, diskuterade den på efterkontrollen med min vanliga bm

• Kiwi13

Ja, vi fick gå igenom förlossningen med bm på BB då jag hade lite svårt att landa i att det gick så fort.

• Momalicious

Nej, men det var sista dagen hon jobbade när hon förlöste mig så jag blev hennes sista. Hon sa dock att hon var väldigt glad att jag blev hennes sista på det sjukhuset och att hon var ledsen över att hon inte skulle kunna komma ner till bb och hälsa på och prata igenom förlossningen. Hade dock en underbar förlossning så det fanns inget behov av det, men hade gärna träffat henne och tackat och sådär.

• Diablo

Japp, med de två första barnen kom bm ner till BB och pratade igenom förlossningen. Tyckte det var bra. Med tredje barnet kändes det som det inte fanns något behov, vi prattade redan på förlossningen om förlossningen. Tycker det är bra att de gör det om det har varit struligt eller förekommit komplikationer.

Har man tur behöver man inget vett!
  • älskarlivet81

Nej, vet inte varför hon skulle göra det? Min förlossning var helt komplikationsfri och jag och barnet mådde prima direkt efteråt.

• Giraff

Ja, hon ringde hem till oss några dagar efter förlossningen.

• Skarpa

Med första barnet vill jag minnas att det var samma bm som förlöste som gick igenom journalen. Andra barnet hade jag utskrivningssamtal med en annan bm och gick igenom allt.

• sia
    älskarlivet81 skrev 2011-03-30 13:51:53 följande:
    Nej, vet inte varför hon skulle göra det? Min förlossning var helt komplikationsfri och jag och barnet mådde prima direkt efteråt.
    Därför att även om allt har gått bra så är det bra att gå igenom förlossningen och "knyta ihop säcken". Kvinnan får möjlighet att ställa frågor och bm kan ge sin syn på saken. En förlossning är ju en ganska stor grej att gå igenom, eller hur?
  • CoolJen

Även fast min barnmorska på mvc hade skrivit i journalen att jag ville prata igenom förlossningen innan jag åker hem så var det ingen som tog kontakt och gjorde det

• älskarlivet81
    sia skrev 2011-03-30 15:13:34 följande:
    Därför att även om allt har gått bra så är det bra att gå igenom förlossningen och "knyta ihop säcken". Kvinnan får möjlighet att ställa frågor och bm kan ge sin syn på saken. En förlossning är ju en ganska stor grej att gå igenom, eller hur?
    Jag kände inget behov av det. Hade inga frågor. Träffade min bm jag haft under graviditeten för efterkontroll någon månad efter förlossningen. Då gick vi igenom förlossningsjournalen.
  • Lantani

Nej inte någon av gångerna.
    Första gången fick jag ingen förlossningsjournal, utan pratade igenom det lite snabbt på efterskontrollen, men inget på bb. Ringde dock in till bb efter ett antal månader och begärde att få hem förlossningsjournalen.
    Andra gången bad jag själv om förlossningsjournalen på bb, så då gick en av personalen igenom den med mig.
    Har aldrig träffat någon av barnmorskorna jag haft efteråt.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Jempajenny

Både ja och nej... 

Första barnet så kom den BM som förlöste mig ner till BB-avdelningen och vi gick igenom förlossningen och hon undersökte stygnen i underlivet. Fick också med mig journalen. 

Andra barnet gick vi igenom det som hände precis i slutet av förlossningen, då sonens hjärtljud gick ner och det blev akut att få ut honom, precis efter jag blivit sydd. Fick sedan journalen med mig hem och har inte känt något behov av att prata mer efter det. 

♥ Jempajenny, Agnes (2008) och Anton (2011): jempajenny.bloggagratis.se
  • Petra123

Aldrig hört nån som pratat med den bm som förlöste dom....hade inte en tanke på att prata igenom förlossningarna med dom...Pratade ju lite efter bebisarna kommit när man låg kvar i rummet ett tag, men inte mer än så.

• elink

första gången var det annan barnmorska som som gick igenom journalen med mig, innan vi lämnade BB. jag gissar att den bm som förlöste mig arbetade natt. (sonen är född på natten)

andra gången gick barnmorskeeleven och den ansvariga barnmorskan som var med vid förlossningen igenom den med mig innan vi åkte hem. men det var på själv förlossningen då vi aldrig fick komma till BB. kan tyckes lite kort inpå att gå igenom det 6 timmar efter att det hände. man behöver några dagars distans tycker jag. däremot gick bm som tog PKU-provet på min dotter igenom journalen med mig. då hade vi mer tid och hon var bar att prata med.

• Trinity78

Japp. Däremot hade vi väldigt olika syn på förlossningen.

Reproductively challenged
Svar på tråden Samtal med barnmorskan efteråt?